AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.747

bmw som drar lite i 160-180km/h?

Sida 3 av 4
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Köp Citroen o GLÖM BMW

Jag har en frisk 525 tds och 750IA men gud va jag saknar min gamla 3000 kr cittra CX diesel så fort det handlar om farter över 110- 120.

Ja Ja Jag vet att det är många av er som skriker rakt ut JÄVLA IDIOT ocg det gör ni för att ni är korkat förblindade eller inte har vett att äga en ett tag.

Tyvärr börjar CX bli gamla men gör som jag Kryp till korset och köp en bra XM 2,1d , drar 0,6 i 150, lastar grymt mycket ,åk komfortabel tack var hydraliken, + mkt mer
Däremot så behåller jag 750 när leklusten kommer.

perantoniohansson@hotmail.com
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Det enda alternativet är nog en diesel, och glöm det där med att du
m å s t e LB-regga bilen. Det räcker med 1000-2000/mil per år (vid "normal"
körning för att det ska bli lönsamt med diesel (och desto högre fart, desto
mindre mil krävs det).

Många reagerar negativt på dina ord om att ligga och köra 180km/h. Själv så
har jag lugnat ner mig och håller mig på max 150km/h (vid lite trafik
eller tomma vägar).

Men så har vi ganska glest med trafik mellan varven på vissa vägar här uppe
i norr, däremot kan det vara svårt att föreställa sig det för er som är vana
att köra stockholm - uppsala...

Jag skulle inte vilja ligga och pressa i 180km/h i en 20.000kr-bil...

///Magnus
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Finns det några vägar i Sverige som är byggda för 300km/h?

Du sparar 5 minuter på att köra 180km/h istället för 150km/h under en 10 mils sträcka.
Har du alltid bråttom schumi eller gillar du bara höga hastigheter.

//Stefan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
StefanL: Inte för att försvara fortkörning, men de som kör såpass fort gör det för att de gillar fart snarare än att för spara 5 minuter. Tycker själv om fart men tycker att priset, dvs den skada jag kan orsaka mig själv och andra, är för högt. Tvivlar också på att någon väg i sverige är byggd för att köra 300 Km/h på, men i ett scenario där du är ensam på vägen så går det nog att köra hyggligt säkert motorvägarna även i den farten. Tyvärr så får man ta med svensson i sin V70 i verkligheten.

perantoniohansson: Smaken är som baken ;), för min smak så är Citroen för mjuka, eller komfortabla om man så vill. Föredrar Bmw:s fjärdring som är mer fast i betendet.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
StefanL: Inte för att försvara fortkörning, men de som kör såpass fort gör det för att de gillar fart snarare än att för spara 5 minuter. Tycker själv om fart men tycker att priset, dvs den skada jag kan orsaka mig själv och andra, är för högt. Tvivlar också på att någon väg i sverige är byggd för att köra 300 Km/h på, men i ett scenario där du är ensam på vägen så går det nog att köra hyggligt säkert motorvägarna även i den farten. Tyvärr så får man ta med svensson i sin V70 i verkligheten.

perantoniohansson: Smaken är som baken ;), för min smak så är Citroen för mjuka, eller komfortabla om man så vill. Föredrar Bmw:s fjärdring som är mer fast i betendet.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Fan Bjerser!!! du har börjat staaaaaaaamma

Cittra är mjuk! Det stämmer !
"En BMW kör man, En äldre Cittra färdas man i"
Jag minns hur jag sneddade med CXn över rondellen här 3grr eftersom man inte känner farten i CX och väg bulor bromsar man ej för o areodynamiken var så bra att med CX måste jag släppa gasen 200m tidigare inför vägkorset här uppe.
Men Chefen i familjen tålde inte utseendet på CXn så vi bytte på semestern i Hörby till TDSn. Men bagaget fick vi skicka hem med Bussgods.
Men jag saknar min gamla Cx trots att en fransos har gjort den.

perantoniohansson@hotmail.com
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Å sen när har en Yamaha R1 dragit 0,5 liter per mil NÅGONSIN?? Har en Ninja 900 och den har ja allt som oftast en förbrukning på runt 0,8-1,0 per mil... Ibland uppåt 1,2 per mil beroende på hur många rödljus det finns i närheten... Hoppas för guds skull att Schumi håller sig från vägarna runt e-tuna när jag är i närheten.. Jösses

// Erik
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ber om ursäkt för mina dubbla inlägg, får väl gå till en talpedagog ;)

perantoniohansson: Ok, där har du en poäng, att köra över ett fartgupp i min sänkta bil hade, förutom en jävla smäll, resulterat i en del skador. Det finns en anledning att den kallas Osthyvlen ibland ;)

håller egentligen annars med om vad som skrivits. Att köra 180 när trafiken är väl inte det värsta, men att göra det med en bil för max 20k...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
märkligt vad många verkar haka upp sig på att köra fort i en bil som kostar max 20000kr
vad har priset med det att göra???
Och i en e30 är de ju hur lugnt som helst att köra i 180km/h
och framförallt bmw 750i som de ju dräller av runt 20000kr
Länk
Länk
Länk

min bmw 324td hemsida Länk
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Ja jag vet inte.... Men det var lustigt att vissa hävdar att man inte kan få en gammal bil att hålla länge i 180... Min första bil, en Audi 100-88, + min sommarbil en 88a Trans Am låg jag hela tiden i 180-190 i 5 års tid, inga problem, båda höll då....
To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Ja, och det gör förresten audin än ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
@helgonet & Thomas boden:

ok, ni har rätt. priset har inget att göra med hur bilen håller. Jag hade vågat köra fort med en bil jag känner in och utantill även om den bara hade varit värd 20k, jag hade även vågat köra en hyggligt ny bil i dessa hastigheter utan problem. Men att köpa en bil för 20k och sedan köra på detta sätt hade jag aldrig gjort, utan jag hade haft och "testat" (undersökt) den ordentligt innan.

Vem vet hur uppfinnar-jocke hemma i garaget löste det där jobbiga med ett rostigt fäste....

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Märkligt vad folk hakar upp sig om fart angånde gamla bilar

Har en gamal vw vento td som jag pressar varje morgon kl 4 allt vad de går ur (toppar 165) i 8mil, brukar i snitt möta 2 bilar på hela sträckan. Dock drar den allt annat än lite men de är en annan sak.

Samma sak me e36an å e30n, inga problem, stadigare än många nya bilar.
Att köra fortare än de flesta andra bilister på vägarna ökar risken för en olycka ganska mycket. De som kör i tillåten hastighet är inte beredda på att någon kommer i väldigt hög hastighet och därav ökar olyckrisken. Om man sen även räknar in att vägsträckan fortköraren avverkar från den första reaktionen att något håller på att hända (bil kör ut i korsning eller från mindre väg utan att stanna) tills undanmanöver eller inbromsning är betydligt längre än vid laglig hastighet.
(orkar inte att ta fram exakt skillnad i bromssträcka nu men att den ökar avsevärt om man kör i 160 istället för 90 är det nog inget tvivel om.)

Visst hög hastighet dödar inte i sig, men all oförberedda bilister som kan orsaka ett plötsligt stopp gör det.

To
18
Tomas_Boden
Bmw 320i-87
Visst det är helt rätt, man kan orsaka olyckor i hög fart, när man har dålig framförhållning och inte har respekt för mötande och den höga farten... Det finns absolut ställen man inte ska köra för fort på... Absolut inte den tiden på dagen då många bilister är ute och kör, på dåliga vägar där man inte har fri sikt, och det värsta bör ju vara de som kör 80 km/h på 30 sträcka till exempel... Det anser jag vara betydligt tokigare än 150 på 110 väg.... För det är inte för inte som det är skyltat 30 där det finns oberäkneliga barn och människor som cyklar och går etc...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
För min del är inte farten det viktiga, utan känslan av att man utnyttjar bilens egenskaper dvs.
känna att man är ett med bilen. Jag har börjat leta upp bra vägar utan fartkameror, ta en omväg på några mil när man inte känner sig stressad och bara njutit av bilkörningen.

Tror säker det är många med mig som tycker att statens jakt på oss bilister känns helt sanslöst.

//Stefan
ve
69
ventus
320D -02
Personligen tror jag inte för fem öre att en bensinare bmw klarar under 1l 180km/h... knappt att dieseln klarar det. Svenska motorvägar är det absolut inget fel på,pgår ju köra lätt i 180km/h och uppåt. Däremot skillnaden jämfört med tex Tyskland är att folk här kollar inte i speglarna. Har råkat ut för 100ggr att någon bara byter fil utan att kolla i spegeln. Eller någon som får för sig att byta fil endast för att jävlas och släpper inte förbi,utan ligger där i 112km/h och kör om i en halvtimme...
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
ventus: som sagt tidigare i tråden, jag tankade fullt i bremen och tankade inte förrän i ljungby igen (59liter), ca 65mil dvs runt 0,9l/mil 160-200km/h hela vägen BMW 325 cab -94 automat 19000mil på mätaren 4grader utetemp.

Åkte ner i en mercedes 300 diesel 87 som drog 0,95... 80000mil på mätaren ;)
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Oj vilket inlägg!
Borde nog ha stängts ner någon stans på sida 2, men sen blev det rätt sansat ändå.
Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Man ransakar sig själv när man läser folks moralinlägg.
Själv kör jag en 518 touring -93 (20.000:-) 12mil om dagen på en fullständigt livsfarlig väg. E45 Trollhättan-Göteborg. Jag håller oftast den hastigheten som är lämplig. När det är fullt med bilar så ligger jag i samma hastighet som resten men har jag bråttom så sviker omdömmet och jag gasar lite mer trots trafiken. När det är fri väg så har jag inga som helst problem med att ligga på i 140-150, men då får man vara på helspänn. I snitt så drar min bil 0.75-0.95L/mil och 0,95 i bränsleåtgång är i farterna runt 150-160 med korta toppar på 180.
Det ja vill ha sagt är att man måste anpassa farten efter nästan allt annat än vägstandarden. Och allra mest medtrafikanterna. Det hoppas jag att schumi också gör! Hoppas ingen är ivägen den dagen du lär dig att ha omdömme. För den dagen kommer! Jag lovar dig.

Bilval: Det finns tusen svar, men jag skulle satsat på inget mindre än en 5-serie och inget äldre än en E34:a. Gemensamt bör vara att bilen är väl underhållen (byt oljor vid köp själv ändå), stötdämpare bord va bytta eller byt omedelbart och alla leder bör vara kollade. MOTOR SPELAR INGEN ROLL. (Nu snackar vi bensin)
I förhållande så drar en liten motor mycket i hög hastighet och lite i låg hastighet och en stor motor drar lite i hög hastighet och mycket i låg hastighet.

/Stefan
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag kan lova att det finns lååångt fler som kör som Shumi eller fortare här i landet, bara det att de inte råkar vara reggade på just det här forumet. Istället för att klaga och hacka på att killen kör för fort och borde ta tåget, så borde man bara ge honom information om det han efterfrågar.

Personer som kör för fort lär inte köra långsammare om någon säger att man ska dra ner, alla kan nog inse att dagens större vägar är byggda för betydligt högre farter än vad begränsningen säger. Ofta kan man se lagen som ett riktmärke beroende på att den stämmer inte överens med verkligheten och då anpassar man sig själv till verkligheten vilket bland annat kan betyda att man lägger sig 40-60km/h ovanför hastighetsgränsen.

På sätt och vis tycker jag att de som inte blinkar och kastar sig ut i andra körfältet får skylla sig själva för det är alldeles för slappt med vad det gäller att efterfölja baskunskaperna i bilkörning;

Ge tecken när du svänger och gör det i tid
Håll avstånd till framförvarande om du inte ska köra om
Ha uppsikt bakåt och mot mötande trafik
Accelerera raskt när du svänger ut så du underlättar för bakomvarande

Klarar man inte av detta ska man inte ha körkort därför att det är kriminella handlingar och man gör mer fel än den som kör i 180km/h på motorväg med bra siktförhållanden, men oftast gnälls det bara ojojoj vilken omkörning, vad fort det gick osv. Det är i stan de flesta olyckorna sker just pga ouppmärksamhet och det är klart att många tappar tålamodet och kör för fort just pga folk som inte kan hålla flytet i trafiken som stoppar upp.

Jag kan säga att dagligen blir man nästan påkörd av folk i bilar som sitter och pratar mobiltelefon, filar målar naglar, tittar åt annat håll, när man ska passera med cykel eller ska passera övergångställen mm, här har vi verkliga problem, ute på motorvägarna sitter de flesta bakom plåt och är skyddade med mitträcke också, men i stan finns inget sådant skydd för oss gångare/cyklister.

Jag vill se lite mer aktiv bilkörning med attityd så en normal trafikrytm kan hållas och folk som tänker på vilka regler som gäller utan att fokusera sig på hastigheten helatiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.