AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.743

bmw som drar lite i 160-180km/h?

Sida 1 av 4
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag skulle vilja köpa en bmw som är bensinsnål i lite högre hastigheter. jag kör rätt mycket motorväg och brukar då ligga runt 140 med min bmw 525. den sörplar då i sig ungefär en liter milen. jag vill dock köra lite snabbare. minst 160, helst runt en 180 hela tiden. vad ska man ha för modell då för att den ska dra lite bensin. första tanken är ju en bmw 316 e36. jag vill inte lägga mer än 20.000kr (gav 14000kr för min bmw 525 årsmodell 92). frågan är dock bara, drar en 316 mindre än en 525 när man ligger i dessa högre farter? jag kommer ihåg när jag var mindre och körde min morsas mazda. den drog typ 0,7 när min mamma körde den i lagligt tempo, men när jag körde den i ca 160-170 hela tiden så drog den en liter milen. den mazdan hade 85 hk. jag har fått för mig att det kan blir ganska jämt mellan en snålbil och en lite motorstarkare bil ibland när man kommer upp i fart. en bmw 316 måste man ju pressa bra mycket hårdare för att kunna ligga i 180 än en 525'a. om jag ligger 180 med min 525 ligger momentanmätare på 1,2 -1,4 hela tiden. det är så att man känner i bakfickan hur plånboken blir tunnare.
ni som äger e36 316 eller kanske 318, hur lite drar dessa bilar när man ligger 160-180km/h? jag skulle helst vilja kunna åka på under litern milen trots högt tempo. jag har en bmw 318is e30 också och det ligger på runt 0,8 när man kör 30km/h över alla hastighetsbegränsnignar, men när man ligger 160 med den så drar den lätt 1,2 liter milen.
Köra runt litern i de hastigheterna blir nog svårt om du ska köpa bil för 20 tusen. Enda alternativet är att kolla på Diesel. EN 316 alt en 318 lär för de första dra mkt i 160-180 samt att det är deras toppfart. Inte så bra för motor och låda att ligga på max hela tiden ?

Kolla i så fall på 525 tds samt 325td.

Denna kanske ?
Länk

BMW FOR LIFE
sc
637
schumi
e30 318is -90
ska man ha en diesel måste dom ju vara lastbilsreggade i så fall för annars blir det ändå dyrare i slutändan i och med att skatten är så jäkla hög.

drar verkligen en 316 så mycket som en liter milen om man ligger i 160?

jag tror inte att det gör så mycket om man ligger och pressar bilar i nästan toppart. vi gjorde alltid det med vår gamla mazda 323. vi höll alltid fullt på femman. gick runt 160-170 hela tiden. vi körde så hur många tusen mil som helt och det var aldrig några problem med motorn. den var ändå skitgammal, årsmodell 86.
Det finns gott om Lb reggade 525tds. Att sitta och pressa bilen hela tiden gör sig påmind senare inget man märker på 1 eller 2 månader.. Den blir lite mer sliten så att säga..

Att sitta i 160-180 km/h i en 316/318 är inte så roligt då motorn lär varva så det räcker. Samtidigt är inte chassit lika fint som din 525 så du får passa ratten mer än vanligt :).

Bästa alternativet för dig att färdas i de hastigheterna utan att gå ner i komfort samt högre ljudnivå är att handla en 525 tds som är LB reggad.

BMW FOR LIFE
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
min 325 cab drog 0.9 och då låg jag i 160-200km/h i 100mil påväg hem från tyskland, det är en automat så den varvar inget jämfört med en manuell i dom farterna. Det hade nog gått att få ned förbrukningen ytterligare om man ansträngt sig.
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Hur mycket har motorstyrkan/volymen med bensinförbrukningen vid konstant fart att göra? Är det inte så att luftmotståndet ökar med kvadraten mot farten och den effekt som åtgår för att pressa undan luften är det som i första hand påverkar förbrukningen, fortfarande gällande konstant fart?
sc
637
schumi
e30 318is -90
Pelle! Det var ju riktigt bra förbrukning du fått med din 325. min bror hade en e36 325 förut och den låg nästan alltid på 0,9 och han låg oftast runt 140 på landsvägarna samt gasade på ganska mycket i stan(för att det var så skönt motorljud).

är den ingen här som kan pressa upp sin e36 316 eller 318 i 160km/h och kolla på momentanmätaren vad den visar för förbrukning.

det sliter kanske mycket på motorn att ligga och pressa på höga varv hela tiden, men jag tror inte att det är så farligt med tanke på alla gamla skitbilar jag legat och toppfartat mil efter mil efter mil och det händer aldrig någonting. det var japanare och nog fan ska väl en bmw hålla bättre!
Manuella 525 tds varvar faktiskt irriterande mkt vid "normal" motorvägskörning !!
Så funderar du på diesel välj en automat!

-Phil
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag kanske bör tillägga att jag hatar automatlådor så det måste vara manuell låda.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Du skall antagligen inte ha en bil över huvud taget, utan åka tåg i stället.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Inte så många bilar som drar under litern i dom farterna kan jag tänka..
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hur är det med 540 då? kanske inte för dem pengarna men jag körde malmö - kalmar på 0,84 dock körde jag aldrig över 120-130.

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
gorth: hehe :)

schumi: Jag frågar mig hur intressant förbrukningen i 180 km/h timmen är egentligen med tanke på hur sällan det är vettigt att åka i de farterna på svenska vägar.
Antingen är det en riktigt dum fråga eller så har du inget omdöme, grabben.

/ElakaKatten

Ja, varför inte hålla 110km/h och starta lite tidigare? Annars är det bästa en diesel med automat. En 316 E36 drar garanterat över litern i 160-180km/h och det är nog inget vidare vare sig för bilen eller föraren.

Här har du några grafer över olika bilars förbrukning from 80km/h tom toppfart: Länk (BMW sid 22)
sc
637
schumi
e30 318is -90
gorth och elakakatten... ?? varför ska man köra i 110 på 110vägar. dom är ju bygga för 300km/h. att ligga med bil i farter runt 180 känns helt lagom tycker jag. helst vill man ligga högre ändå. jag pallar inte med farter under 140 på motorväg. då somnar jag nästan. jag har bättre saker för mig än att sitta och puttra fram på motorvägar i flera timmar när man kan klara av resorna på mycket kortare tid. min Yamaha R1 är ju det bästa färdmedlet om man inte behöver ha med sig packning. den ligger på 0,5 liter milen när man har snittfarter på runt 200km/h.

henikk... den där sidan var rolig. mercedes dominerar ju totalt när det gäller låg förbrukning i hög fart. merca slk kompressor 1,1liter milen i 180km/h och merca c 180 1 liter milen i 180km/h. om en merca c-klasse kan gå på en liter milen i 180 borde väl en bmw 318 kunna göra det. 318 är ju mercans motsvarighet.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@schumi, Anledningen är att hastighetsskillnaden mellan dig och de andra på motorvägen blir 60 - 90 km/tim och det är farligt. Att vägen och bilen kan klara det är en annan sak, men du är förmodligen inte ensam på vägen. Snälla du, ta tåget!

Göran

FWD - Nej tack!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
SJ X2000 borde du nog åka i framtiden.. Vill inte möta dig på vägarna i 180 km/t i en bil som kostar under 20.000 SEK :-(

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
schumi: Tänk till!Dem flesta Bmw bilarna idag har ett snitt på 0,7 eller 0,8 i 110 km/h när det gäller bensin.
Att hitta en Bil överhuvudtaget som passar in på din beskrivning med bra komfort låg bränsleförbrukning som ska vettig att framföra i 180 km/h mil efter mil för 20 000 KR är helt uteslutet men däremot om du hade en halv mille att satsa då finns både 535D 745D sam alternativ.
Det är lika svårt att ge dig tips på bil med dina nuvarande krav (max 20 000kr max 0,7 l/mil i 180 km/h) som att tipsa dig om en sportbil med minst 300 hästar nyare än 2003 och max 5000 mil.
Jag hade en 318 92 för 2 årsen och den drog 0,75 liter milen när jag körde lungt 50/50 stad landsväg, och sitta och pressa runt i 160 eller mer med en gammal sliten häck, Mazda eller Bmw är lite tokigt!!
Om du nu kör mycket med bil i höga hastigheter köp dig en 7 serie för en 100 tusen då har du rätt bil för rätt jobb!

Mpower
Gorth har en poäng. Det är inte så mycket den höga hastigheten som att någon kör 70 km/h snabbare eller mer än de bilister som körs om som är farlig. På en tom väg består faran av ett möjligt möte med skogens konung och det är ett personligt risktagande, men vid körning bland andra trafikanter riskeras deras säkerhet. Ett exempel som nog flesta har varit med om är en situation då de helt oväntat blir omkörda av en MC som inte fanns i backspegeln för några sekunder sedan och om man då ska byta fil och slarvar med körriktningsvisaren (vilket ju många tycks sakna på sina bilar) och bara kör ut blir skadorna avsevärda.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Motorvägar byggda för 300 km/h? Är det vad du tycker eller menar du att det verkligen är så man har planlagt våra motorvägar? Jag skulle vilja få det bekräftat från vägverket...

Precis som gorth och mikaelodoris skriver är problemet att du kör mycket fortare än trafiken i övrigt och att du därmed riskerar en massa andra människors liv - personer som inte är beredda på att du kommer dundrande 70 km/h för fort. Och din kommentar att du somnar om du kör långsammare än 140 km/h tycker jag bara bekräftar att du inte ska vara ute i trafiken.

Resonerar man och uppträder som du ska man inte ha körkort. Vilket gör att jag tycker det är en skitsak vad din bil drar i 180 km/h.

/ElakaKatten

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag tycker att vi kan sluta diskutera om det är farligt eller inte att köra i 180km/h på breda fina jämna motorvägar där alla kör åt samma håll och det finns viltstängsel...... och inrikta oss på bensinförbrukningen.

jag fattar inte varför en gammal bmw inte ska kunna hålla för 180km/h längre sträckor. jag tar upp min gamla bil igen. vi sa och körde toppfart med en mazda 323 årsmodell 86 som var värd runt 5000kr. vi höll alltid fullt med den. den gjorde 176km/h på plan väg. vi höll så gott som alltid minst 160km/h. vi körde den på detta sätt i lite över 7000 mil. denna bil hade då gått ca 30.000 mil på slutet. när vi skrotade den var det för att bärande armar var sönderrostade. motorn gick fortfarande klockrent. denna bil drog en liter milen när vi höll fullt hela tiden. en bmw 318 e36 gör typ 195 i toppfart så om jag ligger runt 160-180 hela tiden är det ju inte ens toppfart samt att bilen är minst 5 år nyare än mazdan samt att det är en BMW. varför ska inte bmw'n kunna dra under litern och hålla för denna körning? en gammal sönderrostan mazda kan väl inte vara bättre på både bensinförbrukninge och kvalité jämfört med en bmw?

jag syftade på att jag tycker att vägarna är byggda för 300km/h, men detta kan vi sluta diskutera.

tåg är inget alternativ för tåget går inte dörr till dörr :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.