AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.553

Har Audi ägare ett onormalt stort självhävdelse behov?

Sida 1 av 2
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Har tyckt mig märka en viss tendens kring många av landets Audiägare; de klarar liksom inte att ligga bakom en BMW - de måste om till varje pris, oavsett hastighet... Fler som har liknande eller andra åsikter?

Dessutom är de ofta nöjda när de tagit sig förbi eventuella BMW's i kön och kan då helt plötsligt avbryta sitt något hetsiga omkörningstvång :-)

Vid en närmare granskning lider BMW-förare av exakt samma åkomma...
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
... o en Volvo kan man väl inte ligga bakom!?
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Har noterat detta fenomen också... en lustig sak är att när de väl har lagt sig framför så sänker de hastigheten till under vad jag hade från början... detta har inträffat några gånger och jag har inte riktigt fårstått vad det går ut på... Även en Audiägare borde ju kunna lista ut att det inte är bilen som ligger först i en kö som är den snabbaste...
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Personligen tycker jag symptomen snarare passar in på förare av V70 och 9-5.
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Hmm... intressanta iaktagelser!

Jag inbillar mig att de på nåt sätt måste bevisa att "Se på mig - mitt märke är minsann visst bättre än din BMW!".

Snacka om primitivt beteende. Tänk om det skulle vara likadant när vi är ute och cyklar! -Den jäveln ska inte tro att han är något bara för han har en Monark...
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
tror att det bottnar i att de känner sig underlägsna i sina bilar och måste hävda sig för att tillfredsställa sitt ego....lite grann som med självförtoendet..är man nöjd och tillfreds med sig själv (sin bil) så bryr man sig inte om de andra......
>>>bjoerk....håller med dig.....................de ska inte tro att de är något bara för att de har en Monark...iaf inte när jag kommer med min Bianchi ;o)
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Råkade ut för en liknande sak i lördags när jag körde upp till Åre över dagen (9 mil, lönar sig att bo i norrland ;)). Hur som helst, stannade till på en mack och tvättade av rutorna ett par mil efter jag startat, hamnar sen bakom en 240 som ligger i 70 på 90-väg, kör om (rattade en gammal saab turbo) och tänker inte mer på det. Efter mindre än 5 kilometer har samma volvo (kille i 20-årsåldern med bakvänd keps.. är det ett kännetecken kanske?) kört ikapp mig, kör om för allt vad tygen håller och lägger sig sen framför mig i ca 80 igen. Förstod att killen ville impa på sin flickvän som satt bredvid och lät därför bli att köra om igen. Hur som helst, det verkar som om det finns nån sorts 'rivalitet' hos vissa personer mot vissa märken; har man en volvo vill man gärna ligga före en saab, har man en audi vill man ligga före BMW'n osv osv. Ganska sorgligt beteende egentligen men blir de glada av det så..
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Själv har jag problem med att ligga efter alla bilar!
Fattar själv inte hur man kan bli såinihelvete barnslig när man sätter sig bakom ratten i iX:en (händer "aldrig" när jag kör Opel)!!!
Men likförbannt så gasar man som den värste 18:åringen (och jag är 30)... finns det hjälp att få?

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
w1.923.telia.com/~u92305739/
Anders Wängström
Jag håller dom bakom mig!!!!!!!!!!!
=)

Han är inte stor men han är snabb!!!!! =)
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Magnus M

Färre bilar på vägarna = färre omkörningstillfällen, eller fler bilar på vägarna = mindre utrymme för omkörningar. :) Torde råda bot på din 'åkomma'. ;)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
ps: Kan du förklara det där... fattar inte riktigt.
Mindre bilar osv... detta är ju en seriös fråga!

Magnus M, BMWcs NORD
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Magnus M

Menar att om det är färre bilar på våra vägar är chansen att man hamnar bakom en mindre, med andra ord man behöver inte köra om så många bilar. På samma sätt blir det färre möjligheter att köra om om det är fler bilar på vägarna eftersom du får fler möten, vilket innebär färre luckor att köra om i.

Att du, som du själv skriver, beter dig som en 18-åring när du sitter bakom ratten på din iX är väl förståeligt, skulle själv nog också dra på lite mer än jag gör i vanliga fall om jag satt bakom ratten på en sån.

Detta var ett seriöst svar.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Puh.. jag trodde att det var nåt värre! ;-)
Skall försöka att lugna ner mig i framtiden... det är fanimig svårare än att sluta röka!

Magnus M, BMWcs NORD
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Brukar köra ekonomirally där jag vet det är vanligt
att "bängen trålar".
Då blir man omkörd av många gamla Saabar som gasar på när chansen att triumfera över en BMW (som kör 90)
dyker upp.
Det bjuder jag på om det kan göra nån glad :-)

/göran

/göran,
vintermannen/
Har oxå varit med om att bli omlörd av en Audi, men jag kome ite ikapp för att motbevisa och förstår inte ens varför jag försökte, men man vill väl testa förarens gränser, de flesta brukar ge sig vid 220.....han körde en silverfärgad RS4.......och jag önskar jag hade haft lustgasmatning eller liknande på min 540.....

*Allt eller inget*
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
jag undrar jag.....
tror trots allt i slutändan att det mest handlar om enskilda individer. läste i teknikens värld om en man i tyskland som slitit och släpat i många år för att slutligen få råd att köpa en merdeces. visserligen av enklaste modell, men dock en mercedes. han var kort sagt skitstolt över bilen. så en dag kom han ihop sig med en opelägare som hånade mercan, varpå mannen blev så vansinnig att han plockade fram en pistol och sköt opelkillen. tror att det är denna typ av känslor som en del förare har svårt att hantera, även om man kanske inte börjar skjuta på varandra.....

let the Best Machine Win!
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Varför ska man skjuta en Opelägare..?? han har ju redan fått sitt straff... :)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Oavsett vad man kör för bil så verkar folk ha problem med att man kör ett annat märke!
Här på BMWforumet så gnälls det på Volvoförare och Audiförare bara ska hävda sig hela tiden, men i verkligheten så finns det nog ett antal BMWförare som inte tål att tex en annan bil än just hans är snabbast och vägrar att bli omkörd !
Jag försvarar inte detta beteende hos andra märkesförare, men eftersom jag åkt ett antal mil i både Volvo, Ford, Saab, Pontiac mm så har jag iallafall sett detta beteende hos yngre BMWförare !

Funktion före styling!
Be
24
Belker
M340i -21
Apropå självhävdelsebehov inom olika bilmärken.
Jag brukar följa forumen i entusiastklubbarna och det finns inget annat forum som har så många "egna märket v.s XXX" , trådar som BMWPower forum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.