AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.716

Skumma e65or i Skåne?

Sida 1 av 2
tandeberg
Hej

Verkar ej vara svenskreggade, annonserna är utlagda nästan samtidigt.

Men det som gjorde mig fundersam var att namnet till "annonsören" i båda annonserna var kvinnonamn(!).
Hur ofta inträffar det att två stycken kvinnor i Skåne beslutar sig för att sälja sina 7or samtidigt???

Kolla dessa länkar

Länk

Länk

Vad tror ni?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Observationer:

1) Annonserna verkar inte vara skrivna av samma person. Stilen skiljer sig rätt kraftigt. Kan vara någon som anstränger sig för att skriva olika annonser, men nej .. för långsökt. Och 50% av befolkningen är kvinnor, ingen nyhet där.

2) Man kan inte se nummerskylt på någondera bil. På den svarta står det "skall regbes 3-15" så det är nog en import, men den andra ser jag inte varför den inte skulle kunna vara svenskreggad. Om den svarta blev regbesiktigad den 15:e mars så är den väl svenskregistrerad nu.

3) 200-235kkr för en väl utrustad E65 '03 i "toppskick" och drygt 10 000 mil luktar skunk lång väg, fullt så snabbt sjunker de väl ändå inte. Ett jävla kap dock om bilarna är rena...

4) "Navigation Comand" står det i utrustningslistan på 745:an. Lustigt eftersom COMAND är en Mercedes-Benz-grej. Motsvarigheten i BMW är iDrive. Ägaren kanske säljer för att hon precis köpt en S-klass? Lätt att blanda ihop termerna.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
"Comand" - visar snarare att importören inte kan hålla isär begreppen; ena dagen importeras en MB den andra en BMW...

Dessutom, har säljaren på första bilen så fruktansvärt mycket att göra att vederbörande bara sätter in en bild och skriver "maila för info"? Jag hade skippat den bilen om inte annat i ren protest!

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
tandeberg
"Och 50% av befolkningen är kvinnor, ingen nyhet där"-Citerat av W2K

Men av de brukande e65-ägarna tror jag knappast att 50% är kvinnor
BM
27
BMW760
745ia -02
Tja den ena bilen ( Agneta) ska ju nu vara köpt av en här på forumet så jag vet inte...

Den svarta och fler svarta som utannonserats snorbilligt verkar däremot vara lite si o så med.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror var och en inser att dessa personer inte håller på med välgörenhet. på ett eller annat sätt är bilarna fifflade med, eftersom det inte går att hitta sådana för samma pengar i resterande europa. Det är antagligen momsfiffel det är frågan om, eller också så har dessa personer hittat på något sätt de kan mätarfiffla med bilarna utan att det syns på dokumentationen.

Det kommer mycket italienimport till sverige nu, trots att priserna inte är lägre än i Tyskland. Frågan är vad som ligger bakom det?

Mvh Johan
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Skitsnack Johan...Men det är bra att du snackar upp priserna om man ska sälja...och mycket riktigt den silvriga är köpt.. Den Svarta bilen står kvar på bilfirma i Tyskland och finns inte i Sverige enligt Maria. Och Ja Agneta hette faktsikt Agneta.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Eller är alla skåningar bilskojare, både kvinnor och män?

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Steaman: Mycket smart fråga, den vet du svaret på bäst själv.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Skitsnack? Vad vet du om det? Har du kollat så Agneta betalde Italiensk moms på bilen? I så fall, hur f-n gjorde du det? BMW-Båstad, du får ju naturligtvis tro vad du vill, liksom att jag får tro vad jag vill. Sedan får ju var och en på forumet bedöma vem som har mest att vinna eller förlora på mitt "skitsnack". Trevlig formulering förresten.

Sök gärna igenom annonsmarknaderna i Europa och ge mig exempel på bilar som din eller den svarta som kan säljas med vinst för de priserna dessa annonseras för. Jag anser mig ha hyfsad koll på handlarpriserna i Italien pga mina inköpskanaler, och min absoluta åsikt är att en 745 endast kan säljas för de priserna i Sverige om den är mätarfuskad, momsfuskad eller slarvigt reparerad. Men jag är inte sämre än att jag kan bli överbevisad, utan att ta till dagisspråk....

mvh Johan
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
bilen är bet till fullo,har fått kvitton via fax,punkt o slut!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
WAN, vilken bil? Vilken punkt och vilket slut?

Igen, kan någon ge mig ETT exempel på en 745 i -03 som kan säljas med vinst för dessa pengar i Sverige så är jag beredd att ompröva min åsikt.

Mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den silvriga köptes väl av BMW-Båstad här på forumet.

___
//Ulf
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Löjligt Varför skulle en svensk privatperson som köper en begangad bil i i EU betala moms? O varför skulle jag över huvudtaget bry mig om att BMW i Milano betalar moms eller inte när dom säljer sina bilar? Jag förutsätter detta.
Varför ska bilarna säljas med vinst? Jo om man är importör för att tjäna pengar, men i detta fallet var det dottern som köpte bilen av sin far (som bor i Italien sen många år). Dottern tyckte det var för stor bil för henne.
En likvärdig bil till salu:
Länk Vissrligen i Göteborg, men det är kanske en Skåning som sålt den till Göteborg??

Du bör nog byta kontaktnät i Tyskland eftersom dessa tydligen kör upp dig på priserna. det finns över 40 Bilar till Salu på mobile under 25000 Euro, tror du alla är oärliga? Mätarfuskade och momsfuskade?
Det är rätt skönt att din åsikt inte spelar någon roll för min del, men det är bekymrande att andra kanske lyssnar och tror på vad du säger.
Speciellt när du har (Autopower) inom din sgnatur:-)

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
WAN: Vilken bil menar du?

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Ulf Jag köpte inte bilen däremot hjälpte jag en nära vän med köpet. Kollade upp garanti reperationer genom Paulssons Bil Ängelholm. Ringde till BMW i Milano, Kollade upp de två sista firmor som servat bilen. Pratade med tidigare ägare, Lyfte upp bilen på lyften och koplade upp datorn till Dis, kollade balkar och letade efter krockskador. Hittade ingeting som var fel, konstigt eller skumt. förutom de svarta listerna som limmats på bilen som skydd för stötar. Tydligen vanligt i Italien.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
den svarta
Ug-Lee
Nu skall vi vara vänner.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Först och främst, jag har absolut ingen vinning av att sprida mina åsikter och råd på detta forum. Jag gör det endast för att hjälpa människor att undvika att bli lurade. Det finns ingen ekonomisk vinning för mig i att såga billiga 745:or, jag har aldrig importerat en sådan och kommer sannolikt inte att göra det.

BMW-Båstad, självklart ska en svensk privatperson betala moms på bilen i annat EU-land, om bilen har moms.

Rörande mina kontakter som uppenbarligen lurar mig; sök gärna på mobile över hela europa på 745 02-03 med under 12500 mil så ser alla som vill att den billigaste 745:an som i bästa fall kan reggas in som -03 (Ez 10/02) kostar 23595 Euro. Lägg på det importkostnader, 11000 kr för Tyskland (15000 kr för Italien pga avgifter som tillkommer vid avreggning och längre transport) samt en skälig vinst, som bör vara minst 10 %. Då landar vi på 253 lappar. Självklart går det att hitta billigare i Europa, om man har rätt kontakter, men räknar vi baklänges på tex den svarta så skulle den ha kostat 19000 Euro. Då säger jag bara lycka till att hitta den bilen, inte ens BMW byter in en likvärdig bil så billigt. Samma resonemang gäller Agnetas bil, eftersom priserna ligger någon procent högre i Italien. Alla räknekunniga ser att skillnaden mellan vad de borde kosta i Sverige och faktiskt annonseras för på blocket, som en slump motsvaras av momsen, 19 % i Tyskland och 20 % i Italien. Visst, inga bevis på det ena eller andra, men ändå indicier.

Funderar man på att köpa en bil som sannolikt är momsfifflad, ska man åtminstone veta detta innan man slår till:

1. Köper man bilen oreggad och registreringsbesiktigar den själv så kommer man med 100 % sannolikhet att åka på momsskulden, dvs 25 % på inköpspriset + ev. skattetillägg.

2. Köper man den svenskreggad på en obemedlad privatperson eller "målvakt" så klarar man sig sannolikt från momsskulden. Det är dock enligt min mening inte helt utrett ännu, därför bör man väga in risken att det kommer ett inbetalningskort.

3. Köper man bilen svenskreggad på en kreditvärdig privatperson eller ett företag så klarar man sig från ev. momsskuld.

Jag kanske framstår som väl paranoid, men det beror på att jag har utvecklat en viss cynism rörande bilimport under de 11 år jag har hållit på med det. Det är en riktig skitbransch, kort sagt. Min åsikt är att inga bilimportörer idkar välgörenhet och när något verkar för bra för att vara sant är det sällan sant.

Jag tycker tex Agnetas orsak luktar illa lång väg, jag menar vem släpar hem en bil 250 mil för att sedan upptäcka att den är för stor? Fast det KAN vara så att hon har fått bilen som en gåva, och vill casha ut utan att bry sig om att hon säljer den 30 lappar för billigt. Det är möjligt att jag är FÖR försiktig, det har säkert kostat mig ett par bra affärer också. Fast jag sover gott om natten istället. Jag är tex så feg att jag aldrig hade vågat rekommendera den 745:an till en bekant, utan jag hade rekommenderat den fulldokumenterade BMW-köpta bilen för 30 lappar till istället. Då sover både jag och min bekant bättre om natten....

Mvh Johan
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Bra skrivet johan.
Finns nog två eventuella förklaringar som tappats bort här. Dels att annonspriser i Italien ofta går att göra riktiga "hästprutningar" på typ 20-30%.

En annan förklaring kan vara att säljaren fått köpa bilen billigt av sin pappa och vill bli av med den. Letar själv fn bil och ser hur få av de som annonserar som verkligen vill bli av med bilen. Säljaren kanske ville ha ett snabbt avslut och inte så ev förlust som ett stort problem?

Dessutom är vissa beg bilar riktigt billiga i Sverige i förhållande till t ex Tyskland numera. Kan inte prisbilden för e65 alls själv då den inte intresserar mig. Vill med mitt inlägg peka på ev sannolika förklaringar. Om de stämmer i det här konkreta fallet kan jag ingen aning om. QL för den som fått tag i en prisvärd och uppkollad e65 iallafall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.