|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har mnterat bort vattenpump o terostat. Såg bra ut och monterats tillbaks det. Nu känns det som det kan vara något med cirkulationspumpen. Ska vattnet virkulera såpass att det syns i kärlet när bara tändningen är på. Det är för mig helt dött i kärlet när bara tändningen är på. Var sitter den pumpen? Brukar den kunna gå sönder? Kokar bilen och ingen värme kommer om den är trasig? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ser ut så här på min 540 värmeventiler och pumpen under. Visst kan det vara värmeventilerna som spökar. Länk ///MVH Hasso Länk |
| startar du bilen kall och har locket av till kärlet kastar den då ur allt vatten när du gasar | |
|
Vattenpumpen skall ge synlig cirkulation i kärlet, iallafall med öppen termostat. Är det så att tempmätaren går upp och bilen dessutom har kokat så är det nog så illa som en topplockspackning och/eller sprucken topp med tanke på hur många gånger bilen kokat.Det faktum att den håller sig hyfsat konstant vid tomgång men ökar vid belastning tyder på en sprucken topp, tyvärr. /Kristian |
|
| När den är kall och jag gasar så är den lugn i påfyllningskärlet. Inget tyder då på att den får något tryck i vattensystemet. Det när vattnet blir varm som det sen börjar leva om i vattensystemet, den börjar koka. Detta utan att värmen i motorn överstiger normaltemperatur. Känns som värmeventilerna. Om de kärvar, kommer ingen värme i kupén då? Vad gör man åt de? Monterar bort de om smörjer upp något, eller byter de? | |
|
Tack Hasso, så ser de ut på min med. Ska ut o skruva bort de nu. Kan man montera isär de när man fått bort de? Vattenpumpen visar på cirkulation i systemet. Det är cirkulationspumpen som inte ger någon rörelse. Det är när bara tändningen är på, ej motorn som inget händer. Frågan är, ska det synas cirkulation då? |
|
|
Har plockat bort vänster framhjul och innerskärmen. Hittade en cirkulationspump som går när den känner för det och när man knackar på den. Värmepaketet sitter brevid tror jag. Får en känsla av att det är där felet sitter, i värmepaketet eller pumpen. Det cirkulerar trögt genom värmepaketet tror jag. Hade i kýlarsement i vintras på grund av läckage. Kan det vara felet? Igensatt värmepaket eller kass cirkulationspump? Kan det göra så den kokar och ingen värme? Fick igång lite cirkulation där och i den vänstra av de mittre utblåsen i bilen kom det lite värme när jag körde bilen. Är jag på gång ha hittat felet tro? Nu vet jag hur alla värmerör går i bilen i alla fall. Tar man bort värmepaketet (Bosch stod det på det) underifrån? Vet någon vad ett nytt sånt kostar? |
|
| Demonterade ventilerna, såg ut att funka bra, satt ej fast utan gick enkelt. Felet verkade ej vara där. Nu inne på värmepaketet som sagt | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
KYLARCEMENT !!! Pusst, är en produkt som borde varit förbjuden. Funkar i gamla traktorer, men inte i en "avancerad" klimatanläggning eller i modern bil. ///MVH Hasso Länk |
|
Har förstått det med cementet Hasso. Är det värmepaktet som sitten i väster hjulhus brevid cirkulationspumpen eller vad är det som finns där? Fick värme när jag drog på ordentligt med bilen men när jag släppte på gasen avtog den. Är det vattenpumpen som driver runt vattnet eller gör cirkulationspumpen det? Om cirkulationspumpen dålig står väl vattnet still om den ska köra runt vattnet? Då kommer ju ingen värme heller antar jag. När jag drog på så kanske vattenpumpen ensam lyckades cirkulera upp lite vatten. Gör en dålig cirkulationspump att bilen kokar dessutom? |
|
|
Kom på att det är nog cirkulationspumpen för restvärmen och kanske ett extra värmepaket för restvärmen. Problemet kvarstår, ingen värme och den kokar.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.