AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.151

Bilen kokar 528 -97

Sida 1 av 2
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Bilen kokar.

Åkte hem i fredags förra veckan. Har ett tag haft en lite läcka i expasionskärlet. I fredags på väg hem kokade den och temeraturgivaren steg till rött. Stannade och fyllde vatten. Kunde bara köra någon kortare sträcka. Den kokar efter någrra kilometer nu. Bytt expesionkärlet men den kokar fortfarande lika snabbt.

Hr försökt lufta i flera dagar nu. Till och men skruvat loss slangar id värmepaketet men den kokar fortfarande. När den är kall så är den lugn i kylaren. När den blir varm så kokar det och lever om ordentligt. Men kolugnt när bilen är kall.

Vad göra nu? Tacksam för svar. Har läst strängar om samma problem men vet ej vad göra. Kan det vara vattenpump eller termostat? Vad indikerar vad?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
byt termostat+termostathus en sak till förestenkan vara locket till expansionkärlet.bytte själv termostat+huset,passa även på o byta cattenpumpen på samma gång när man ändock har dän allting.så vet man att man inte behöver riva där något mer.finns lite o läsa om detta på meckartips...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Testade nu när jag åkte o handlade. Den kokar direkt efter några minuter. Kommer ingen värme, bara kyla inne i bilen fast jag har högsta vämen på. Kommer aldrig värme där. Det kokar i expensionkärlet men motorvärmen står på normal.
Visa användare
2.660
dicka o
som jag sa tidigare garanterat detta fenomen med luft i systemet.börja o byt termostat +huset,till att börja med...

An
291
Antiloop
E38 728iA
Vattenpumpen är garanterat kass. Som sagt ovan; passa på att byta termostat och termostathus när du ändå demonterar.

Priset mellan BMW och Mekonomen för vattenpumpen skiljer bara några tior, men många förespråkar Mekonomens då impellern är i metall isf plast som på orginalpumpen.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Bytte vattenpumpen för bara ett par år sen till just i metall. Ska kolla termostaten. Var rädd ett tag det var fel på toppen. Kan det vara det med de symtomen. Inget vatten i oljan, ingen olja i vattnet.

Tack för svaren så länge
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Testat nu igen. Kollat termostaten, verkar funka, får värme i både övre och undre slangen. Men d kommer ingen värme i bilen. Vet ej om jag kan köra heller, känns som den ska koka direkt. Har ventilen i termostathuset öppen för att få ur all luft. Hasso eller någon annan, vad kan vara felat? Är det bara luft i systemet eller kan det vara något annat? Blåser bara kallt trots högsta värmen på.
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Bilen på tomgång hela tiden nu. Tempen i motorn står perfekt, rakt upp på mätaren. Fortsätter bubbla lite ur luftningsventilen under tiden. Fyller på nytt vatten där med jämna mellanrum. Svårt se men det ser ut komma luftbubblor där. Fortfarande kommer mingen värme men inte längre iskyla.
Visa användare
2.660
dicka o
det kan ta upp mot en halv timma,innan du har fått bort all luft o systemet..bytte du huset?

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Kollade bara att termostaten verkade funka. Kokade den på spisen, såg bra ut. Moterade tillbaks allt. Verkar vara tätt. Den står ff på tomgång. Ska testa köra en kort sväng. Ff ingen värme trots högsta värmen på. Tror den kommer börja koka när jag kör den. Kan det vara så svårt få bort all luft, står i motlut för att underälla för luften komma ut.

Känns som något fel med värmen, men varför kokar den dessutom? Allt talar väl egentligen för luft i systenet. Ska man lämna in och be verkstaden få bort luften?
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Nu började den koka igen, bara av att stå på tomgång
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Från kall motor.
Har du kört tändning och maxtemp och två dottar på fläkten i 10 minuter innan du startat bilen ?? Fyllt på fullt i termostathuset via luftningshålet och rätt nivå för kall motor i expansionskärlet dvs inte proppfullt, Startat motorn låt den gå några minuter, varva sedan upp den till 4500 rpm 4-5 ggr och låt den sedan stå på tomgång, fyll på i termostathuset om det behövs och kolla nivån i expansionkärlet , sedan är det bara att vänta i 30-40-50 minuter innan termostaten öppnar.= undre kylarslangen har samma temperatur som den övre.

///MVH Hasso
Länk
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tack Hasso, ska göra som du skrev nu. Låta den kallna först bara. Blir galen på denna bil. Måste det vara just 2 dottar på fläkthastigheten? Syftet med proceduren innan man kör igång motorn är antar jag att få in vatten i värmepaketet. Kanske få ur den luft som finns där? Den cirkulationspump du pratar om, kan den ha pajat? Hörs den?

Var jag inte så envis så stod den på verkstaden redan men det blir liksom en grej att se vad felet är och fixa det själv, om det går. Är ju inte värt den tid man lägger ner men man vill inte ge sig bara.

Ha det så länge
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Nu har jag gjort som du skrev och den står nu på tomgång efter 4 rusningar upp till 4500 varv och påfyllning i luftventilen. Inge värme kan skönjas. Sla låta den var på tomgång nu under längre tid. När jag gasade upp den i 4500 varv så sprutade det ut vatten som en fontän ur luftningshålet. Sista gången var det lite lugnare. Med jämna mellanrum verkar det koka lite vatten ur där, fyller på efterhand. De båda slangarna är jämnvarma.

Men fortfarande ingen värme. Tror den skulle koka om jag körde den nu. Men först avakta de 30-50 min på tomgång. Ska det vara lugnt i vattnet då? Behöver man fylla på efterhand det lilla som kokar ur?

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Plockade bort ena micofilterhållaren. Därunder satt bla en slang med en nippel på. Luftade via den lite och fyllde på även där. Tror d lite bättre nu men ingen värme...

Ger mig nu för idag, åker o köper pizza, igen..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kan inte gasa och ha systemet öppet eller öppnade du luftskruven eferåt. ?
Är bilen kall ska det inte vara nått tryck alls i systemet utan på tomgång ska du kunna öppna "kylarlocket" på expansionskärlet för ev korriegering av nivån, tryck i systemet kommer inte förrän börjar närma sig 85 -90 grader normalt. Har du tryck i systemet med kall motor så är det nått fel, typ topplackspackning eller sprucken topp, har bilen kokat ordentligt så är det förmodligen kört. Tempmätaren i bilen ska aldrig gå över normalt temp under luftningsprocessen.
Har du ingen värme dessutom och har "ny vattenpump vete sjutton om du inte ligger illa till tyvärr.

///MVH Hasso
Länk
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Nej, inget tryck alls med kall motor. När ilen är kall är det helt still o kärlet. Kan det vara vattenpunpen i alla fall? Bytte den för 3 år sen men den kanske gett upp. Sen går aldrig elfläkten igång fast bilen kokar. Ska den göra det?
klart som korvspad att elfläkten ska gå igång. givaren pajj kanske?
Kl
60
Klintan
320i -90
Du har nog havererad topplockspackning efter dina kokningar så den trycker ut kompresion i kylsystemet
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Får känslan av att det inte är något allvarligt. Tror den bara kokar i sjäva "yttre" kylsystemet. Motorn har inte blivit direkt varm utan det är bara vattnet som kokar för mig. Funderar på vattenpumpen i alla fall. Kan det bli så att ingen värme kommer om pumpen är kass? Ser man på pumpen om den är dålig? Har hört såna där vinande ljud som om det skulle kunna vara pumpen. Riktiga illtjut, framförallt när man varierat varvtalet på motorn

Sen låter det något tickande, småklockande ljud, lite som en kulspruta, men svagt som med ljuddämpare från värmepaketet. Som om den tuggar eller så. tucktucktucktuk.. svagt svagt ljud, som om den skulle tugga luft. Det vibrerar svagt i en av slangarna som går till värmepaketet, under mikrofilterhållaren. Har i fera år haft problem med krånglande värmeventiler tror jag. (För mycket värme vid fötterna på förarsidan)

Kan problem vid m värmeventilerna skapa dessa symtom? Kkningar och ingen värme?
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har nu läst att det finns en cirkulationspump placerad där. Kan den vara problemet? Hasso? Vad tror du om allt detta? Det liksom rycker i en av vattenslangarna när det låter, som från en pump vid väster torpedvägg. Antar värmepaketet sitter där. Ljudet låter fast man stängt av bilen och tändningen. Sitter problemet där tro? Verkar som luft i värmepaketet, något trasigt där som gör att luften inte går ur värmepaketet och då kokar bilen? Värmeventilerna? Värmepaketet? cirkulationspump? Ska börja demontera lite tror jag. Intressant faktiskt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.