AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.013

Oljor och tillverkare.

Sida 2 av 2
Dessutom längre ner:

Förslag på EWC kod: 13 02 05: Mineralbaserade icke-klorerade motor-, transmissions- och smörjoljor
EWC kod: 13 02 06* avser syntetiska motor-, transmissions- och smörjoljor.

Den infon finns i säkerhetsdatabladen (ej produktdatabladen)när ni kollar oljor.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

intressant tråd från ett annat forum om just Biltemaoljor. Knäckfrågan är om det är handhavandet eller oljan det är fel på i detta fallet.

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bmw-lelle:

Du har helt rätt, fattar inte att jag missade det...

"Syntetiskt modifierade mineraloljor" = EHVI/VHVI

ph:

Sorry, ännu en i raden av halvsynteter, men den är knappast dålig. Priset var iallafall allt för lågt för enbart PAO, PIO eller esterbas...

Mvh
ph
66
ph
S60 D2 -13
Där ser man. Tack Bmw.. och rob... Då kan jag i vart fall slå den i min 520 med gott samvete. Misstänker att den skulle duga gott till 523:an också men det känns bra att vara lite fåfäng med den.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det är konstigt att den oljan från (Biltema) inte hållt måttet .

Inte för att jag har bra erfarenheter från biltema i övrigt men .

Jag skulle nog råda den där Volvoägaren att kolla upp oljan med minst ett Oberoende Labratorium till .

skulle gärna vilja följa utveklingen i detta fall är oljan kass över lag eller är det sista bytet som knasat till det tycker att det låter väldigt konstigt att motorn pajjat och att oljan är felet .

ph
66
ph
S60 D2 -13
Jag kan bara inte låta bli att krångla till det lite. Var på Biltema idag för inköp av en st spolarmunstyckesrensare/ställare á 19,90.

Jag stannade vid deras informationsdisk och begärde att få säkerhetsdatabladet på deras helsyntetiska olja 5w-40. Av detta framgår det att vad gäller avfallshantering så är koden: EWC 13 02 06, d.v.s. syntetiska motor-, transmissions-, och smörjoljor.

Det säger vidare att oljan består av mer än 60 % katalytiskt hydroisomeriserade kolväten, mindre än 36 % polymetakrylat och lite till som jag inte gitter skriva nu. Vad detta betyder har jag dock inte en susning om.
Din fråga framgår inte riktigt men jag tror att du undrar varför vissa skriver "helsyntetisk olja" när det egentilgen är en högraffinerad mineralolja?

Svaret på detta finns att läsa om du söker här på AP.
Tror att "Johan B" skrivit om just detta i samband med Castrols Magnatec som påstods vara "helsyntetisk" fast den "bara" var en högraffinerad mineralolja.

I de fall det inte tydligt framgår är det därför rekommenderbart att, som jag tidigare sa, titta på säkerhetsdatabladet, vilket DU nu gjort.

Har EWC-koden "06" på slutet är det en "riktig" helsyntet.
"05" på slutet är mineralbaserade.
ph
66
ph
S60 D2 -13
Du förstod mig rätt Bmw-lelle. Av allt jag läst här på forumet så verkar de flesta vara överens om att biltemaoljan inte är en "riktig"syntetolja. Men om detta kan avgöras genom koden för avfallshantering så är ju saken klar. Jag har de senaste dagarna läst en mängd datablad och det står ofta helsyntet men med avfallskod med 5:a på slutet. Så min fråga var om denna omtalade olja därmed kan anses vara en "riktig" helsyntet och vidare inte om det är en "bra" olja eller inte.

Tack för tipset, jag skall söka på magnatec och johan B för ämnet är onekligen väldigt intressant.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur många VAG 1,8Turbo motorer har rasat pga igenkoksade kanaler när VAG förlängde sina servcieintervaller och oljan inte höll måttet för serviceintervallan som dom hällde i. Polarens nya Passat 1,8T 2002 skar 1000 mil efter första servicen vid ca 3300 mil, med ny motor på garanti från VAG. Och jag har sett exempel på flera sådan haverier pga fel oljekvalitet från VAG och då är det ju inte Biltemaolja dom häller i.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.