|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har suttit och letat i gamla topics mest hela dagen och har två frågor. Leter efter en topic där någon tog upp vilka bolag som kokade grundoljorna och vilka tillsatserna kom ifrån har för mig att det var 3 stycken kokare varav grunsoljan som OkQ8 gjorde sina produkter av ansågs som det sämre råmaterialet. låter det bekant för någon? Sedan vem säljer vad? Biltema=Statoil har stötts och blötts i många topics. Agrol=Mobil eller OkQ8? Rustas=? Det är syntetoljorna jag undrar över. | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Bra fråga, jag kompletterar med en till: Swedol= ? |
|
Swedol=OkQ8 Elf=? |
|
kicken |
kör agrol , men även omega i speciella applikationer, skulle va kul att veta? -men efter en del "onormalt" motorslitage fick det bli agrol...:-) |
|
Finns ett fåtal stora basoljeleverantörer i världen! Mobil och Shell är stora men i Finland finns Europas största leverantör av EHVI/VHVI-basolja (Neste oil). Liksom det finns ett relativt litet antal basoljeleverantörer, finns det ännu färre leverantörer av additiv. Mobil och Lubrizol lär vara störst bland dessa. Rustas syntetolja tillverkas av Aschland inc. = Valvoline! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Johan B: Så Rustas helsyntet kan vara exakt samma som Valvoline? Förresten, vilken bil hade du haft de fälgarna på som jag köpte av dig förra hösten? Jag sålde E36 och fick dem kvar utan att ha monterat dem..minns inte vad du sa :) |
|
Nja, bara för att BMW tillverkar M3-bilar, är inte alla 3-seriebilar av M-modell... ;o) Troligen är Valvolineoljan en eller kanske två generationer gammal. Dvs det receptet har troligen sålts under Valvolines egna varumärken men är numer uppdaterat i de egna flaskorna. Genom att sälja "gamla" recept på detta sättet kan man ju få ner priset då hela utvecklingskostnaden/framtagningskostnaden redan är betald genom tidigare försäljning under eget märke. Dock kan man lita på att klassningarna (som inte är de absolut senaste) hålls i "Rusta-oljan", vilket gör att om man har en bil som inte "kräver" de absolut senaste oljeklassningarna, kan man använda den utan problem (men nyare klassningar kan medföra vissa fördelar som t ex lägre bränsleförbrukning och ännu bättre stabilitet i oljan under dess livslängd mm.). Angående svar på andra frågan - se din Powerpost! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En fundering. Om Agrol oljan skall vara OkQ8:as hur kan då Agrol Spectra vara SM klassad och inte OKQ8:as produkter? Tidigare har jag hört att Agrol=Mobil? Hur ligger det till? Länk |
|
|
Jag lägger in min fråga här också då dettta handlar om oljor. Hur är det med Havoline Synthetic 5W-40. Är det en äkta syntet? jag har inte hittat något om basoljan (pao eller ester)men väl en sida i Usa där den togs upp som en inte "äkta" syntet. Den är LL-98 klassad i alla fall SL/CF A3/B3. Denna olja jämfört med Agrols Spectraolja (ej LL-klassad) men SM/CF A3/B3-4 ungeför samma pris ca 65/lit vilken är bättre? |
|
|
Bara för att en olja blandas i samma fabrik så är det inte samma produkt. |
|
|
Om man ska spinna vidare på de så kan man ju säga att tillverkare som står för andra företags produktillverkning aldrig anväder samma saker som man själv har i sina egna produkter....även om nu skillnaden i vissa saker är marginell så finns de alltid nåt som inte e exakt lika. Detta är väldigt vanligt inom matvaror för att ta ett annat exempel. |
|
|
Misoil? Säljes till bra pris men vem tillverkar den produkten? Länk |
|
| Misoil ska visst i princip vara samma som Pennzoil, men de har klart amatörmässiga etiketter och otrevlig personal | |
| Är det "äkta" syntet med pao/estar bas eller "fejk" finförädlad klass III olja? | |
|
PAO, PIO och esterolja är äkta syntetbasolja. VHVI/EHVI är fejk - högt förädlad mineralolja. Mvh |
|
| King är en billig olja från Finland är det Neste kanske? | |
|
Skall snart göra oljeservice på min 523 -99. Har läst topics så ögonen är röda och letat specar till höger och vänster. Hittade då Swedol 5w-40 som de klart deklarerar vem det är som tillverkar och levererar. Verkar t.o.m. vara en så kallad PAO-olja enligt deras säkerhetsblad och priset 175:-/4 liter är inte fy skam. Kolla länken. Länk |
|
|
Den ständiga oljefrågan =) Det finns nog lika många svar på vilken olja som är bäst som det finns mekaniker och förståsigpåare . Men ska man snacka riktig lyxolja så är det Mineral som gäller enligt mig iaf . Anledningen till att dom kör på syntet i F1 osv är att deras motorer inte går speciellt tungt och länge innan tok renovering . I en syntet olja är det mycke jox som jag tycker verkar lurt typ plastkulor nafta thinner osv En syntet olja har inte lika lång hållbarhet som mineral . Den bästa oljan jag har kört med är mineral olja för Turbodiesel finns på oljedepåer som preem shell osv 20l dunkar för typ 200 spänn . |
|
|
Lasse Kong: Att det förblir den ständiga oljefrågan beror på att dåligt underbyggda argument som dina alltid återkommer. ph: Enligt databladet ska det vara en äkta fullsyntet, det vanliga brukar vara en blandning mellan PAO och EHVI/VHVI för en så pass billig olja. Mvh |
|
|
Trevligt att lågt pris och samtidigt hög kvalitet ibland också blir tillgängligt för oss vanligt dödliga. Nu är väl oljan inte någon av de största kostnadsutläggen i bilägandet men hittar man billiga bra grejer så är jag inte sen att utnyttja det. Kan dock inte låta bli att bli aningen upprörd över att de flesta fabrikat av s.k. PAO-oljor ska vara så förbannat dyra när det bevisligen går att tjäna pengar på att sälja den för under 50:-/litern. Om ingen annan slår larm om att jag missuppfattat bladet jag länkade till så finns det ju ingen anledning att betala mer. |
|
|
Det står ju att den inehåller "syntetiskt modifierade mineraloljor", eller läser jag det fel? PH: Du har powerpost! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.