|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpa bil - Bmw 540ia -------------------------------------------------------------------------------- Hej ska köpa min första bil som jag vill ha lite kräm i. jag har kollat på denna. Länk Det jag är rädd för är att det kommer bli dyra rep.kostnader. Jag kommer ha bilen i ca. 6 månader. Vad har ni för erfarenheter av Bmw 540ia? Kommer jag få räkna med mkt kostnader eller tror ni jag kommer billigt undan? killen verkar tagit väll hand om den som ni kan se här Länk. Jag ska be om regnr imorgon för att se antal ägare o skatt o besiktning. Vad tycker ni kunniga är det skräp eller en prisvärd och rolig bil? | |
|
Har själv nyss köpt en 540ia en 93 och jag har endast hafft standard bmw fel. Dvs styr motorerna till värme kärvar så batteriet drar ur. Men det finns under mektipps enkelt att åtgärda. Står inte om bilen är chippad eller inte men det kan jag rekomendera att göra iså fall finns ca 20hk att hämta där. Jag tycker det är en kul bil som är tillräckligt rapp. Och med antispinn så sticker den bra med sportläget i. Höga kostnader vet jag inte om du behöver oroa dig för han har ju fixat olje pumps bultarna som är ett känt fel på M60 motorn. Och den ser väldigt välvårdad ut tycker jag. Köp den och ha en rolig sommar med den men passa dig för att köra för fort vilket är väldigt lätt i denna bil man blir fart blind. |
|
|
Läs begagnatguiden i menyn till vänster, där står det mesta du behöver veta. ______ Blogg: Länk |
|
rsarits |
Bara att handla, jag har en 530 -95 som gått 31600mil, inga som helst problem, motorn i 530/540 är båda M60 (V8:an), det enda som skiljer är borrning och slaglängd, allt annat är samma. M60 motorn är mycket hållbar. Många här på forumet anger "kända standardfel" på olika modeller, jag har inte haft ett enda av dessa sk standardfel på någon av mina E34:or. Med tanke på priset så bör allt fungera på 540:n du tittat på, inklusive AC och farthållare. 530/540 med automat är högt växlade, motorn varvar bara 3900rpm vid 200! Detta gör att vid mer laglig landsvägskörning är det inga som helst problem att köra bilen runt 9L/100km. Vad gäller chip, så har jag inte åkt i en enda bil med sugmotor där chiptrim gjort någon märkbar skillnad vare sig i effekt eller förbrukning. Med turbo däremot ger det MYCKET. Servicekostnaderna på en sån här bil är inte mycket värre än på de 6-cylindriga, lite mer olja, två extra tändstift. |
rsarits |
Tillägg: Säg åt säljaren att fylla AC, dra annars av 5-10000, om den behöver fyllas så betyder det att det läcker någonstans=dyrt att hitta, kan vara axeltätning på kompressor, stenskott i kondensor osv. Axeltätning till kompressorn kostar bara 2-300:-, men för att byta måste kompressorn bort. Kondensor kostar 17-1800 plus byte. Om AC-fläkten är paj, så kostar en ny över 2000:- plus byte. Tyvärr kan du inte kolla fläktens funktion om AC:n inte startar... Fläkten skall gå på låg fart så fort AC:n är inkopplad, dvs så fort du trycker in knappen. Öppna filtret skall du också ta bort, det gör ingen nytta, förmodligen tappar du effekt, och bilen låter mer. Bilen ser jättefin ut annars, men jag skulle betala 30 eller max35000 med ej fungerande AC. |
|
Tror rsarits fick sagt det mesta där! Be gärna att få se någon form av dokumentation på att oljepumps-bultarna verkligen är åtgärdade (ex. kvitto).Alltid lätt att säga att det är fixat även om det inte är det. Sålde min i höstas,var i liknande skick som den på annonsen (kanonskick inuti) men ingen fungerande AC.Den sålde jag för 30 papp. |
|
|
Bojjan! Absolut inte säker... MEN (!!!) Jag var och kollade på en svart 540iA 93 med de hjulen på för ett tag sen... Motorn är bytt (utan papper och info). När jag frågade om han kunde kolla med dem som gjort bytet så blev det tvär nej. När jag provkörde bilen så tykte jag att den var riktigt slö! Läs: M60b... (ser lika dan ut som M60) Det innebär att motorn inte är en 540 motor utan en 530... Som sagt: Absolut inte säker på att det är samma bil, men sanolikheten är stor. Var noga med att kolla historiken på den bilen i så fall! Lycka till! MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
"Säg åt säljaren att fylla AC, dra annars av 5-10000, om den behöver fyllas så betyder det att det läcker någonstans=dyrt att hitta, kan vara axeltätning på kompressor, stenskott i kondensor osv." Jag har ingen koll men Vad menas med fylla på AC? Kan det eller betyder det att det läcker någonstans? |
|
randrup |
Jag kan inte säga annat än att bilen är mycket trevlig =) //randrup |
|
Det betyder att det inte bara är att fylla på kylmedium, utan blir en kostnad på 5-10000 för att reparera felet i st.f. att behandla symptomen. Alla säljare av bilar med ej fungerande AC säger att det bara är att fylla på. Om något försvinner brukar det finnas en läcka. Göran FWD - Nej tack! |
|
rsarits |
AC behöver bara fyllas om det av någon anledning läckt ut köldmedium, detta beror vanligtvis på att det någonstans i systemet inte är riktigt tätt. I undantagsfall så kan det behöva fyllas på en äldre bil, även om läckan är så liten att den inte går att hitta, och då kanske man klarar sig ett eller ett par år till, men det är som sagt i undantagsfall. De två vanligaste orsakerna till läckage är stenslott i kondensorn och dålig axeltätning på kompressorn. Om säljaren fyller systemet, så innefattar detta även läcksökning och provtryckning av systemet, det är förbjudet att fylla gas i ett läckande system. Om du själv skall fylla, så pruta ordentligt, det kan dra iväg rejält med pengar om något behöver bytas, de priser jag skrev här ovan är piratdelar av hög kvalitet. |
|
Precis. Killen sa när jag snacka med han att det bara var att fylla på. För så hade han gjort förra året och det hade gott fint. När jag fråga om lekaget sade han att han inte hade lokaliserat det för det var så litet. Men åker jag och kollar har jag med mig en mekaniker som snacka om att han lunde fylla på med nått och lokalisera läckaget med uv-lampa. Frågan är, är läckaget så litet. Ska man då strunta i bilen om man bara ska ha den i 6månader eller ska man fylla på och köra? |
|
|
Glöm inte att kolla med killen om motorn är bytt... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Danjel: Du har inte varit och tittat på min bil, och motorn är absolut inte slö. Hur vet du att motorn på den bilen du kolla på var bytt? Gick den som en 530 el? Den är inte chippad osv.. Papper på att jag kollat oljepumpsbultarna finns inte eftersom jag kontrollerade dom själv förra helgen. Finns t.o.m en tråd nånstans som jag skrev efter. En sak till, kan gå ner lite i pris men inte 10 000 för att ac inte kyler... Då behåller jag den hellre själv!! mvh Lennie |
|
|
Bojjan: Precis. Killen sa när jag snacka med han att det bara var att fylla på. För så hade han gjort förra året och det hade gott fint. När jag fråga om lekaget sade han att han inte hade lokaliserat det för det var så litet. Men åker jag och kollar har jag med mig en mekaniker som snacka om att han lunde fylla på med nått och lokalisera läckaget med uv-lampa. Frågan är, är läckaget så litet. Ska man då strunta i bilen om man bara ska ha den i 6månader eller ska man fylla på och köra? Jag sa på tele att jag fyllt på gas i en annan bil, inte 540. På den andra bilen var läckaget så litet att gasen höll sig över sommaren. Jag har inte kollat upp ac alls i 540, så jag vet inte om läckaget är litet eller stort! Jaja, du skulle ringa sen så då hörs vi... mvh Lennie |
|
| Tänk även på att ac vetskan har bytts ut mot en miljövänligare och den gamla är förbjuden att fylla bilar idag med. så då blir det ännu dyrare och innan 93 är jag ganska säker på att det är gamla vetskan men åk till en firma och kontrolera. | |
|
Lennan- Va skönt att höra. Killen som ägde bilen sa att motorn var bytt. Därför vet jag att så var fallet. Och, ja, bilen kändes slö i förhållande till min egen 540. Hur länge har du ägt bilen? Bilen jag kollade på såldes i Stockholmsområdet för ca. 1-2 år sedan. Hoppas att det inte var din i alla fall. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Danjel: Ok, tänkte om du såg på nått sätt att den var bytt el nåt sånt.. Jag har haft min bil drygt ett år nu och den kommer fr stockholms området, men dt var en annan bil du tittat på. Den går väldigt bra o är riktigt pigg! Glad påsk |
|
|
LÅnar din tråd lite någon här so mvet mer opm den här 540in? Länk |
|
|
540 är en härlig bil, men OM du behöver reparera så KAN det bli väldigt dyrt |
|
|
"540 är en härlig bil, men OM du behöver reparera så KAN det bli väldigt dyrt" Det kan de bli oavsett vilken bil man köper,så att tänka så ska man inte göra för då ska man inte ha en bil! Är de välservade med regelbunda oljebyten, oljan i lådan bytt osv så kommer dessa motorer att gå långt de är de inget snack om. En dåligt skött bil är en dålig maskin... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.