AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.393

Nu vet jag vad en ospärrad M3 3.2 klarar!

Sida 2 av 3
Nocken.
Yes, den loggar G-krafter i alla riktningar, spårval, splittider mm.mm.
Kika på Automobils A-test, det kan den logga. Jag gissar att Automobil använder en liknande utrustning om inte exakt lika.

Flåklypa
Fasen av kul, grattis. 280 km/h, är ju riktigt bra för en E36.

Såg en siffra på min M3 3,2 Limo och dne gjrode 13,2 mellan 100 och 200, med konstant hastighet vid starten vid 100 km/h.

Vad var mätaren på, förbi 280 km/h antar jag och på sexan?
Flåklypa, vad hade du för mail nu igen?
Mätarnålen stod på ovansidan av den lilla lampan, alltså en bit förbi 280km/h. Mätardiffen är helt sjukt bra!
Angående att den går som en M3 e46 får jag nog revidera efter en liten tankevurpa. Kör jag från 0-200 så hamnar två växlingar i intervallet 100-200 och då tappar jag tid mot om jag kör på trean förbi 100km/h. Jag klarar alltså inte 100-200 på ~12.5 sekunder som e46an gör, men precis över 13 sekunder gör den 100-200 med två växlingar enligt Racelogicen.

mangelind@yahoo.se

Flåklypa
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:

Min M5:a 100-200 på 13,21sek :)

///Micke
Det måste ha varit på trean-fyran för Volvon hade 100-200 på 13.5 och vi vet ju hur det gick. ;-)
Ska vi mäta din någon kväll i helgen?

Flåklypa
Jag kollade i loggen från Gysinge och jag växlar två växlingar mellan 100-200 på Volvon också så jag antar att M3an och Volvon går ganska jämnt i det intervallet, dvs 13-13,5 sekunder.

Flåklypa
Flåklypa, det låter exakt som den M3 3,2 jag hade. 13,2 s till 200 med konstant fart från 100 km/h med en växling.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Flåklypa:

ja de skulle vi kanske kunna göra. Om du har mitt mobnr: kvar är de bara att antingen slå en bella eller messa.

Vore ju kul o se hur de står sig mot varandra.
Körde mot polaren M3 3,0l:a o de va då inga probs att visa den fina rumpa min bil har :)

///Micke
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Flåklypa är din bil chippad också eller har du bara tagit bort toppfartsspärren? Om du bara har tagit bort spärren så är jag intresserad av var och hur man kan göra det!

Glad påsk på er alla!!!
Micke. Vi kanske kan ta det i morgon, Söndag isf? Jag hör av mig.

Fabio. Jag antar att den är chippad eftersom den bryter vid 8000rpm men vet inte vilket chip som isf sitter i.

Flåklypa
Nu har jag varit ut och testat M3:an. Jag har använt en Racelgic driftbox och således fått riktiga hastigheter och tider (samma som du va flåklypa?).

0-100 så pinsamt dåliga tider att dom inte är värda att nämna, har ingen träning och erfarenhet av det så jag spann mest bort mig.

30-120____5,5sek
70-140____4,5sek
100-200___9,1sek

Nockenwelle
Jepp om hans är som min driftbox så loggar den g-krafter mm. Man sätter ett virituellt star-mål och kan även ha start mål på olika plats (nurnberg ring)
Sen kan man lägga sina varv på varnadra och jämföra spårval bromspunkter mm. Rickard Göranson körde min bil några varv och då kunde jag lägga mitt varv ovanpå och kolla skillnader. Nyttigt och roligt
Läste bara första sidan innan jag svarade, därav ett ganska sent svar till Nockenwelle. ´Missade att det var en sida 2
Hej Ryk,
Kul att du också har mätt med Driftboxen! Jag har en Performancebox men den enda skillnaden är att driftboxen kan mäta slipvinklar, eller driftvinkel om man så vill.
100-200 på 9.1 sekunder skapar respekt. Du kör med ESS kompressorkit till din va? Vilket steg är det? Vore kul att få kika närmare på din bil vid tillfälle, har för mig att du bor i Falun va? Inte så långt bort isf.

På Söndag åker jag till Gotland Ring, då kommer Performanceboxen att användas som laptimer. :-)

Flåklypa
Flåklypa
Okey då vet jag skillnaden mellan boxarna. Tror inte din fanns när jag köpte min då jag hade nöjt mig med en sådan då jag inte driftar.

Det stämmer bra att jag kör med ESS-kompressorkit i min bil. Dom bromsade bilen förra veckan och efter inkörning och finjustering så fanns nu 438hk på bakhjulen (515 i motorn)

Stämmer bra att jag bor i falun.

Låter skoj att åka till Gotlandring, själv blir banpremieren på Gelleråsen 30april, självklart med driftboxen :-)
Skicka mig ett mail eller meddelande så har jag spilt-tider till Gelleråsen och circuit overlay från när vi var där med Clubsportracing.eu o DriftBox. Så kan du ladda in samma o jämföra Göranssons GT2 och CSL tider :).

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Flåklypa, tar du med boxen till Mantorp 5 maj också?
Yes box, den och laptopen. Tänkte att du kunde få några varv med den i också. Vore kul att jämföra spårval osv.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Det ser jag fram emot!!

En annan sak som skulle vara kul är att mäta hur väl manuell tidtagning mot hastighetsmätaren stämmer med mer noggranna mätsystem.
Jag jämförde min hastighetsmätare med GPS:en och kom fram till att 105 km/h på mätaren var 100 km/h enligt GPS och med 210 km/h på mätaren pendlade GPS:en mellan 200 och 201.
Jag tog och klockade några repor 100 - 200 km/h med tidtagarur och fick ett snitt på 16,4 s. Det skulle vara roligt att se hur onoggrann en sådan metod är jämfört med ett tillförlitligare instrument.
No
5.161
Nockenwelle
Alltså, för att förtydliga, jag klockade några repor 105-210 km/h mätaravläst.
Tyvärr är faktiskt E90:ns mätare lite mer glädjemätare än vad min E46 var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.