AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.766

nya m3:an är nu officiell

Sida 4 av 6
Lars Jakobsson
GE>>Ett råd, köp dig en M3 och ställ den på stan..sätt dig sedan på ett fik i närheten och kolla så får du se.. Dom allra flesta vet vad en M3:a är för nånting, och med tanke på blickarna min får så är det ingen 320...

Lars Jakobsson:
Jag är ytterst tveksam till att "dom flesta" icke bilintresserade medelsvenssons klarar att peka ut en M3:a om dom ser en. Däremot så ser dom ju att det är en tuff BMW. Vore jag intresserad av en M3:a så skulle jag ha haft en för länge sedan men nu är mitt bilintresse mer riktat mot italienska skönheter som också genererar hög uppmärksamhet på stan även om det antagligen inte är speciellt många som förstår vad dom ser...
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
"italienska skönheter" hoppet blir stort till F355 eller liknande, misstänker att du menar typ Alfa eller kanske Fiat!
GE skriver:
"Vore jag intresserad av en M3:a så skulle jag ha haft en för länge sedan"

-M3 FORUM!
80s :
OK, jag omformulerar mig lite... Vore jag intresserad av att äga en M3 så skulle jag haft en för länge sedan. Eftersom en M3:a är en jävligt hårig bil rent allmänt så är jag givetvis intresserad av M3:or sportbilsfantast som jag är. :-)

Men jag tycker inte att ni som äger M3:or behöver bli kinkiga bara för att jag inte tycker att dom är speciellt uppseendeväckande. Det är ju ändå bara vad jag tycker och inget ni behöver ta åt er av och det är ju inte så att jag på nåt sätt ifrågasätter att det är en jävligt potent bil.
Lars Jakobsson
Oavsett om dom kan peka ut den som just en M3 så vänder sig dom flesta om efter den och det är inte alltför sällan det är en liten folksamling runt bilen när man har parkerat nånstans, det hör nog inte till det vanliga för en normal 3:serie.

Upplev det i verkligheten så kan du gärna få ha åsikter sedan :)

Därimot kan det nog skilja en del vad det är för färg på bilen tex...

Ac
383
Acous
e21 318i -82
ta en e46 m3 och en e46 coupe med schyssta fälgar i bra skick. Båda med samma färg och inte stylade. Bara de intresserade ser skillnad.

Lars Jakobsson, är din bil stylad? vad har den för färg? Bor du i en liten eller större stad?

Här i Göteborg blir det inte ens folksamling runt en testarossa.
Lars Jakobsson:
Jag har många gånger sett M3:or parkerade utan folksamling... :-)

Men jag tycker nog att man kan få ha en åsikt utan att behöva spendera en 250000-300000 kr först! ;-) Dessutom så vet jag precis hur det är med att få en massa uppmärksamhet för bilen man åker i.

Det där med färgen har du antagligen helt rätt i. En röd eller gul M3:a lär ju märkas mer än en en svart.
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Hoppas speglarna går att fälla som på M5/M3, dom ser lite kluriga ut :)

Tycker den är tokläcker, men stolarna ser ut att passa bättre i en 7-serie.
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Ingen som sett någon viktuppgift någonstans?
Kul å se att det verkar finnas så oerhört många olika åsikter om bilens utseende, men så är det väl alltid när en ny modell lanseras. Att sedan fler som inte äger en E46 M3 tycker om den är väl heller ingen högoddsare...

En RS4:a har 7.58 som tid runt ringen, så runt 8 minuter tar jag för givet att BMW siktar på, för RS4an är väl ändå huvudkonkurrenten?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Vikten är mindre på motorn 15 kg. Men som helhet läste jag på någon amerikansk site att den väger 35 kg mer än E46:an

Mvh

Jonas
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
alpinvit130 ; Rs4 kör inte slingan under 8, Gamla M3an körde på 8,22 och Nya Rs4 kör den på 8,9. vilket kommer även nya M3an ha som tider ungefärligt, det är inte bara att ha 500hk och köra 7,50 på slingan det är jo inte strippen precis, Porsche Gt3 kör den väll på 7,48 om jag inte minss fel och det är inte mycket som slår den i banvägar
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Maxad:

Kollade lite längre ner på följande lista:
Länk

och såg då att Sport Auto kört den på 8.09. Jag litar givetvis mer på deras tider än någon annans men jag såg bara den första RS4an som står listad som 7.58. Kan ju vara så enkelt att 7.58 tiden kördes med R-däck. RS4an har väl vanliga gatdäck som standard. Blir väl spännande att se vad det blir.

Så 35 kg mer än en E46 alltså borde väl bli 1605 kg?
enligt denna länk Länk så väger den 1655kg... låter faktist lite väl mycket
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
dessa vikter är de baserade på Grund utr eller en bil med Max utr ? med eller utan bensin ?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
alpinevit130, lugna puckar :) men jag tror även tiden på 8,9 gjordes med Semi R däck.
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Maxad: Kollade precis i ett nummer av Sport Auto som jag har, där de har sin lista över alla bilar. Det stämmer att RS4an hade R-däck, eller som tyskarna säger Semi-slicks!

Angående AutoBild artikeln:

"EU-leergewicht" är tomvikt plus förare 75 kilo samt 90% fylld tank. Är det samma sak som i Sverige heter tjänstevikt? Enligt vv:
"Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren."
Räknar vi också med 90% fylld tank, det framgår ju inte?

Får ändra mina utsagor angående tid på ringen till mellan 8.10-8.15, antar att M3an kommer levereras med Michel Pilot Sport eller motsvarande gatdäck.

Hoppas det kommer en CSL :-)
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Vikten på 1655 är väl med förare och kvartstank eller vad nu normerna ligger på. Det kan i alla fall inte vara tomvikten.

Mvh

Jonas
vad väger bilen utan förare och bränsle, alltså bra själva bilen så som den står??
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Ja enligt tyskarnas leergewicht borde det väl bli:

1655 - 75 - 0.9x63 = 1523 kilo utan förare och utan soppa.
vilken färg tyckre ni är snyggast på nya m3:an då??? jag gillar den vita mest men skulle gärna vilja se en individual beställd i phoenix gul
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.