AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.136

Lamelldiff kaputt?

Sida 2 av 2
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
asså, att lägga in schims i diffen är inte rätt väg att gå utan man måste lägga dit fler lameller. Med scims så ökar man bara trycket men du får inte mkt högre spärr verkan. Jag har för mig att 524 har mellan stora klumpen dvs samma som stora e30 klumpen men kan minnas fel ang det???
Prata med Länk om delar till din klump
Paap Reeder
Länk
... här ser du alla pinalerna.

MVH /// Paap R
God morgon

Peller Persson:
Tack, jo jag vet att lägga dit "hårdare" schimsning inte löser problemet, det är lite som att spy på golvet och sedan lägga en tidning över det istället för att torka upp det!
En mycket bra länk, ska ta & ringa dem, måste bara ha tag i en "ny/gammal" axel, så jag fortfarande kan använda bilen, medans jag renoverar denna... Tack!

Paap Reeder:
Aha, mycket bra bild där, du råkar inte ha fler på lager? =)

Mvh
Klang
Kompåen fråga till...
Från vilka bilar passar bakaxel "bolt" on? Med lamelldiff..

Tänkte om man skulle ha en "extra" under repet så att säga...?

Mvh
Klang
Paap Reeder
... hm!

Kan bara hålla med er om man har toalslut lameller ... d v s att dom i princip är polerade.
Den slutvxl som jag nu har på min V12:a är stärkt med 2 st 1 mm schims ... jag drog dit hjulbultarna utan problem. (d v s med bara P-läget i ... ingen handbroms)
Tog jag dock i litet extra slirade hjulet. Bedömer ca 15 kgm.

Sedan kan det visst bli så att jag snabbare sliter ut de två lamellerna som nu sitter i i s f t exempelvis 2+2 ty yorna blir ju dubbelt så stora som skall jobba med krafterna men ännu så biter den bra.

Vi får se när den ger sig i s f.

MVH /// Paap R
Jo
6
Jocks
535i -91
Hej!

Kan nån förklara för mig om vad som menas med 25% när de snackas om lamelldiffade bakaxlar? Jag satt och funderade lite för idag när jag skulle parkera undan 535an för vintern så har snön redan kommit och sommardäcken sitter på fortfarande.. Jag höll knappt på ta mig ut från gårdsplanen för den spinner bara på ena bakhjulet.. Borde den inte orka diffa när de går så lätt som de gör på vinterföre.. Jag vet att den har diffat tidigare i höst innan snön kom och de har varit på nån grusväg här och där..

MVH //jocke
Mu
616
Mustang

540iat -94
Är du säker på att du har lamelldiff i bilen, Jocks? Att det diffar på grus betyder inte att du har lamelldiff...
Jo
6
Jocks
535i -91
Jag vet inte riktigt.. Jag har hört att de sitter lamelldiffade bakaxlar på 535orna.. Den har ju alltid diffat när jag bara leker på, men sen när jag behöver diffen så drar den bara på ett hjul.. Kan de ha nån betydelse om de sitter breda däck på? för de sitter 265or bak på den så de kanske har nåt med nåt marktryck att göra, och de i kombination med sommardäck och isit före kanske gör att de går för lätt eller nåt.. jag har inte en aning faktiskt.. PS. Min 535a är en 91 om de nu har nån betydelse.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Tror det var standard med lamell på de tidiga 35:orna och på e28 men på de senare blev tyvär diff ett alltmer ovanligt tillval. Troligtvis har nog inte din bil lamelldiff tyvär. Går att kolla antingen om man hittar utrustningslistan eller om man går under och hittar igen märkningen på diffklumpen.
Jag tror inte att du har diffbroms, Jocks. Det var inte standard på E34 535.

Vad menar du med att "Den har ju alltid diffat när jag bara leker på, men sen när jag behöver diffen så drar den bara på ett hjul"? Förklara gärna lite närmare, det låter märkligt. Hur vet du att den diffbromsen arbetar om du inte behöver det?

Min 535a har lamelldiff 25% och den slirar inte på det sättet du beskriver, oavsett underlag. Det fungerar faktiskt riktigt bra. Jag har iofs även ASC som hjälper till, men det fungerar även om man kopplar ur det.
Jo
6
Jocks
535i -91
Ok Mustang ska kolla om de är nån märkning på klumpen nästa gång jag har tillgång till bilen.

Speedlover: jag Menar att om jag drar på från stilla eller i låg fart på grus eller asfalt så spinner den på båda. Men när jag sen skulle köra bilen till garaget för att ställa bort den för vintern så drar den bara på ett hjul när jag skulle prova ta mig upp på vägen, vilket slutade med att man fick knuffa upp den och sen bogsera den (helt hopplös med sommardäcken i de här föret som e nu). Jag har väldigt dålig koll på sånt här så jag funderade bara eftersom jag har hört folk nämna att 535an har lamelldiff, fast iof så har de ju hänt att gamm scorpion jag kör med spinner på båda ibland när den väl orkar spinna, och den är de inte nån diff på de vet jag.. Men som sagt de va bara en fundering heh ska kolla den där märkningen på klumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.