AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.978

Sanslösa reservdelspriser hos BMW! Erfarenheter?

Sida 1 av 2
Transocean
Fyra luftningsnipplar till bromsok på en 530i årsmodell 93, kostnad 293 norska kronor hos BMW. Det blir 73.25 norska kronor per stk. På mekonomen fick jag samma nipplar för 6.50 stk (med lite rabatt). Utan rabatt skulle dom kostat mig 8.70 stk. Valet var inte speciellt svårt.

Har BMW Sverige lika sanslösa priser på reservdelar som BMW Norge? Eller var det titaniumsnipplar dom försökte kränga här i Oslo?

Har ni flera exempel på huvudlös prissättning när det gäller reservdelar?

Juha
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Laddningsrelä/kol till valeo generatorn i min 520 -93:a 1020kr på BMW, gav 298kr hos min lokala bilelektriker. Lite väl stor prisskillnad för att inköp av orginaldel skall vara motiverat.
Tre kromade plastringar till ventilationsvreden 900 kr. Ny insugningsdamask till min 318is 200 kr. Mina erfarenheter är att priserna skiljer enormt mellan olika delar. En del är dyra så man baxnar medan andra är mycket billigare än jag hade trott.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Ja, det verkar skilja kraftig till och från, helt oberoende vad det kan vara för del..

En ny "gavel" till bakaxel (locket) fick jag ge 480kr för...
Medans bussningen som sitter mellan golv/lock kostade 600kr...
Hur den motiveringen gick ihop vetefan...

Men den gamla bussningen sitter kvar om man säger så ;)
76
Böss
740IA -95
Behövde nya torkare och tänkte att det kunde va värt att kolla hos BMW vad dom tog, men dom var dyrast där.

Jag frågade varför en sån detalj som dom förmodligen säljer ganska mycket av var så dyr och den förklaring jag fick kan det ju ligga en hel del i.

Dom skulle kunna köpa in dom här Bosch-bladen billigare om dom fick köpa dom direkt via Bosch men dom måste köpa alla delar via BMW Sverige för att få köpa bilarna av dom.

Kan ju mycket väl va sånna avtal som ligger å spökar i bakgrunden.

Nu slapp man ju köpa hela torkarbladen, det räckte med att byta själva gummit, men visst dom är inte jättebilliga heller, typ 120 spänn styck.

Hur som helst får man helt enkel kolla runt vem som är billigast på vad.

\M
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Som du säger, det blir dyrt när det plötsligt ska vara en mellanhand till i priset. Men jag köpte dem torkarbladen som man kan byta gummit själv, de kostade då 350kr/paret. Sedan byter man gummit för ca 150kr eller så (paret, tror jag). Det är fåningt dyrt iaf för bara blad, men i längden blir det ju iaf något billigare.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Håller med Fredrik M.
Väldigt ofta lönar det sig att köpa hos BMW enligt min erfarenhet i alla fall.
Kollade upp en sak till bilen förut och kollade även på Mekonomen och diverse ställen. Det visade sig att det lönade sig att handla originaldelen hos BMW (Fanns inte närmare än ~5mil bort på den tiden) än att handla här i stan.

///BMW - Was sonst!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag köper bara original delar från BMW, vissa reservdelar är löjligt dyra,men andra kan vara förvånandsvärt billiga!
Men tror inte det är mycket dyrare i snitt mot tex Volvo,köpte idag en ny spjällägesgivare(potentiometer)till en 850Glt -92, från Bilia.....a´750:-!!!!!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Stämmer in i kören. Vissa delar är löjligt dyra men många är förhållandevis billiga. Men jag måste säga att jag fått intrycket av att BMW är mkt billigare än vad VW är överlag på sina reservdelar.
På de reservdelar jag köpt har faktiskt originaldelarna varit mest prisvärda, ffa jämfört med "Dyronomen" :-)
Brukar utnyttja 10% rabbatten via BMWCS samt passa på att tajma de dyra inköpen i samband med Förenade Bils klubbträffar 2ggr/år när de ger 20% rabatt.

VAG är snuskigt dyra vilket är konstigt med tanke på hur många modeller som som delar komponenter inom koncernen.
Kanske kan förklaras med en enorm intern efterfrågan inom VAG på reservdelar pga allt strul som drabbar ägarna och att därför endast en bråkdel landar i butikerna ;-)
Under en period gick det exempelvis knappt att få tag på tändspolar till 1.8T motorn pga allt strul...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vad det gäller torkarna var de biligare hos BMW än Mekonomen till min E39! Oftast tycker jag att reservdelarna är biliga hos BMW. Numera orkar jag inte titta runt vad delarna kostar, jag köper delar endast hos BMW.

Blogg:M3Länk
Jag upplever att reservdelspriser hos BMW är likvärdiga eller billigare än motsvarande Volvodelar och eftersom detsamma ofta gäller Mekonomen, gör jag det enkelt för mig och köper originaldelar hos BMW.

Mvh
Mikael
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Många gånger gör BMW CS rabatten att BMW blir billigare än t.ex. Mekonomen eller andra som säljer originaldelar.

______
Blogg:
Länk
Abbe: Den däringa BMW CS-rabatten dyker upp med jämna mellanrum. Vaedefönått? :)

Mvh
Mikael
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En rabatt alla medlemmar hos BMW Club Schweden får nyttja!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Tackar Patrik. Då är ännu ett mysterium löst. Sorry Abbe det blev fel det var Mugge som avsågs i mitt förra inlägg.

Mvh
Mikael
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Är medlem i BMWSC men jag antar att det bara är är BMWCS som ger rabatt eller? Är kanske idé att gå med CS med då för de 450:- kommer jag nog spara in rätt snabbt =). När det är 20% dagar, är det alla reservdelar rabatten gäller på då? Även sånt som måste hämtas från tyskland osv.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Normalt så har man mellen 5 - 10 % rabatt på delar, rabatten är olika hos olika ÅF och kan variera beroende på vad man köper. Rabatten avser reservdelar och dyl som köpes över disk, vare sig det är beställningsvara eller lagervara.

Vissa speciella dagar, sk. klubbkvällar så får man komma dit (ofta efter stängningsdags) och så har man 20% rabatt på alla delar, auktion på sånt som legat på lagret en tid och andra erbjudanden. Oftast brukar klubbkvällar handla om mer än att bara köpa delar, det kan vara allt från visning av nya modeller till provkörningsträffar.

Sist fick man provköra en 120dAM och en 335CiA.

Det är dock inte p.g.a. rabatterna man går med i BMWCS. I alla fall inte jag.

______
Blogg:
Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Mugge: Nä det är inte för förmånerna jag är med i klubbar men det kändes iaf innan som att det kanske var lite onödigt att vara med i både bmwcs och bmwsc. Då bankörning ligger mig rätt varmt om hjärtat kändes sc som det mer naturliga valet även om jag inte har någon banbil än =)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Blir du inte aut. BMW CS medlem när du är medlem i SC?
SC är väl en avdelning inom CS?

______
Blogg:
Länk
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Har INGEN koll! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.