AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.545

val av z3a?

Sida 1 av 2
Hej alla z3 lovers!

Är på g och skaffa min första z3, och är osäker på vilken årsmodell jag vill ha, före eller efter faceliften?!

Och tycker ni man ska va noga med milen? Är 10.000 mil på en 97:a mkt?
Skiljer det mkt på suffletterna före och efter f.l?

Många frågor men hoppas ni kan hjälpa mig.

Tack, Sandra:)
Det där med faceliften är mest en smaksak, jag tycker båda är snygga med de skillnaderna att faceliften känns elegantare än den första versionen som är lite brutalare i utseende. Jag föredrar den lite brutalare looken.

10.000 mil på en 10 år gammal bil tycker jag inte är mycket, det är ju härligt att köra Z3 så milen försvinner snabbt. Min egen 97a har gått niotusennågonting. Jag tar ju hellre en riktigt välskött bil som gått mer än en som kanske gått lite men är skabbigare.

Skillnaden på sufletten är att efter faceliften har ett extra lager tyg som döljer cabställningen och isolerar bättre mot buller. Detta tyg går att montera efteråt på bilar som inte har det.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Tack Fredrik!

Jag har kört 4 st än så länge, och kan ju inte klaga på nån av dem direkt:)

Men som sagt svårt att veta vad man ska välja. Visste inte att man kan montera på tyget även på de äldre, bra tips!

Har kikat lite på en 97a, gått nästan 10.000, 2.8 motor, röd. Får fundera vidare, tack för tipsen.

/Sandra.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej!
Min förra Z3 2,8 -97 hade gått 15000 mil men jag känner ingen skillnad alls mot min nuvarande -97 2,8 som rullat 8000 mil. Är servicen skött och sedan blir skicket avgörandet. Facelift eller inte facelift det kommer alltid upp vissa föredrar det ena vissa det andra jag håller med Fredrik och föredrar det lite "brutalare" den ser bredare ut med de mera utsvängda bakskärmarna, en annan baklucka och bakljus kom med faceliften likaså analog klocka, annan utformning på knapparna i mittkonsollen kom på faceliften med. Det är inte så viktiga saker i mina ögon. Kolla istället att bilen har en bra utrustning för mig hade jag vissa krav och det var inte svart eller silverfärg, att bilen hade elcab, AC och överrullningsbågar, denna extrautrustning kostar massor att eftermontera. Motorvalet var 2,8 då BMW:s 6:or är ljuvliga. Lycka till med ditt bil letande!
Mvh Kent.
Tack för infon Kent!

Kul o höra skillnaderna mellan bilarna. Jag gillar de äldre med den brutala looken. Den jag kikat på har det mesta vad gäller utrustningen som jag tycker är viktig. Den har det du skrev om och ser fin ut.

Roligt du är nöjd med din, ser fram emot min!

/Sandra.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Har du någon bild eller annan länk till den bil du är intresserad av, vore intressant att se. Mvh Kent
Här är bilen jag kikat på.
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej igen! Av bilderna att döma så ser den fin ut synd det inte var någon bild från interiören, den har ju den utrustningen jag nämnde samt sportstolar detta är en riktig bonus klart snyggare skönare en originalstolarna. På min bil har jag eftermonterat sportstolar. Priset äremot tror jag du kan göra en del på då det finns så mycket z3 i omlopp. Färgen tycker jag är fin gör sig bra på bilen. Lycka till. Mvh Kent.
Ser fin ut den röda, färgen är ju klockren om du frågar mig. Men jag är väl lite jävig i den frågan. =)

Mycket av den utrustning säljaren radar upp är original. Alla bilar har t.ex. ASC, Airbag och skinnklädsel. Sportstolarna är ju ett stort plus, finns tyvärr inte i min. Med tanke på vilka fälgar som sitter på misstänker jag bilen inte har sportchassit vilket jag ser som en nackdel, men det är återigen en smaksak inget annat. Vidare på pluskontot är AC och rullbågar, jag tycker AC är helt onödigt men har förstått att många tycker det inte går att vara utan, så det är ju inte fel att bilen är utrustad med detta.

En liten summering i mina ögon.
Plus - Ny servad, el-cab, rullbågar, sportstolar, AC
Minus - Förmodligen inget sportchassi och fula fälgar.

Men fälgarna är ju lätt åtgärdade, jag tycker bilen verkar väl värd att åka och titta på. Priset känns ganska rätt det med tycker jag, lite prutmån finns säkert.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Jag hade lika fälgar på min 2,8 stjärneker original 16" inte vackra men lätt åtgärdat. Min bil har sportchassie. Sandra gå till din lokala BMW handlare be att få ett utdrag på bilen (fordonsinformation) ur deras dator du måste ha reg.nummer med dig. kod:704= M-chassie (sportchassie), du kommer få ut en lång lista med vad bilen har som standard och vad som är extrautrustning som tillval från fabrik. Denna info tar de ej betalt för. Mvh Kent.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan Sandra
så bra av dig att ventilera ditt köp av Z3, säkerligen nyttigt och bra innan man slår till, själv hade jag inte den tillgången då jag valde bil men jag visste nog ändå vad jag sökte, jag vill ge dig några synpunkter såsom jag ser köpet av Z3 och det finns inte några belägg för de är bättre men det kanske gör att du breddar dina intryck.
Den yngre skaran grabbar gillar ju bilar med sportchassie är du verkligen betjänt av det? lägre och hårdare fjädring, jag ville inte ha det och är så glad att jag inte valde det men det beror på det sätt jag har och kör bilen, sportstolar nej inte för mig tycker "öronen" på ryggstödet är ivägen vid in och utsteg men kanske är skönt då man sitter sedan det här med facelift tyckte redan från första gången jag såg Z3 att den såg härlig ut från nosen till vindrutan sedan var det bara något som man hakat på för att kunna köra alltså den såg "rumphuggen" ut men sedan blev den mer elegant som Fredrik säger men detta är mitt personliga intryck vill bara ge dig några fler synpunkter innan du väljer "din" bil
mvh Uffe/bildock
Hehe nu blev man kallad ung grabb oxå... det tackar man för. =)

Visst är det så att även sportchassit är en smaksak, det innehåller som bildock skriver lägre och hårdare fjädring, men även grövre krängningshämmare. Jag har aldrig haft förmånen att köra en bil med original sportchassi då min var utrustad med justerbara coilovers när jag köpte den. Så min bil är ännu hårdare. Vid köpet var den även stollesänkt och gick knappt att köra med, som väl var är ju fjädrarna justerbara så jag kunde höja bilen. Nu tror jag att jag är ganska nära M Chassits originalhöjd och bilen funkar bra på vägen igen.

Så där skulle jag vilja varna lite för om du hittar ett exemplar som är toksänkt, kolla då om det går att justera sänkningen. Om inte tycker jag du skall pruta en 5 - 6000 ytterligare för att få pengar att skaffa nya originalfjädrar. Eller åtminstonde se till att du får med originalfjädrarna till bilen.

Är det någon mer som tycker som bildock om sportstolarna men har ett par helsvarta sådana, hör av dig. Jag byter gärna. ;-)

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Tjena alla!

Får tacka för alla bra tips, mkt o tänka på!

Kollade bilen igår, men tyvärr var den rätt sliten både in-och utvändigt, plus att bakrutan hade en liten spricka. Så nej, den var inte rätt för mig.

Får leta vidare, det enda jag fastnade för var motorn, 2,8, den passar mig bra. Har kört 3,0 också, grym, men denna räcker gott o väl för mig.

Ha det gött!

/Sandra.
Det var ju tråkigt, men det finns gott om Z3or så det är bara att leta vidare.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Z3 är fräck liten bil:)

De 5 gånger jag varit med en bekant för att såga hans tilltänka Z3 objekt i bitar för just där är jag duktig så har det varit sådär med skicket på 4 av dom.

Den han sedan köpte och vad han trodde han ville ha var en helt annan grej:)

Milen verkar inte vara det viktigaste utan just hur dom varit skötta och dokumentationen av det som finns sparad. En svensksåld med få ägare är ett plus. Eller lika en importare intagen av en privatperson som haft den länge själv.

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Asken!
precis så skulle jag själv kunna gjort inlägget därvidlag stämmer våra synpunkter precis jag tror att det borde leda till en mycket god affär, det där att medvetenheten är viktig vid val det är klockrent!!
mvh Uffe/bildock
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Av en händelse känner jag till en optimal Z3an, black sun Powerposta om du vill ha mer info.
Mvh
Asken
Som inte vet vad han gör men optimala bilar verkar vandra min väg utan att jag letar efter dom direkt:)

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Tyvärr är jag rätt begränsad vad gäller mitt letande av z3, jag är ute efter en röd och det finns ju inte många att välja på.

Men det är ingen panik, våren har ju precis börjat:)

/Sandra.
Röd är helrätt!! =) Finns lite olika nyanser, min är Hellrot. Imolarot och Brilliantrot är oxå snygga men dessa vet jag inte om de gick att få på en Z3.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Nej det verkar endast vara hellrot och sienaröd den är mera åt det vinröda. Mvh Kent
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3M finns i Imolaröd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.