AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.906

Vad är rimligt pris på 520iK -87?

Sida 1 av 2
Hej!

Vad är rimligt pris på en 520iK -87 E28 med 18000 mil på mätaren? Något ojämn tomgång, lite rost vid blinkers och skärmar, fin inredning, taklucka. Totalt två ägare varav en i 20 år. Fullservad på aukt. verkstad. Går helt ok, rycker lite i motor vid kraftig acc.

Mvh Samuel
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...ca 7-8' om bilen är i "bra bruksskick"+fräscha däck :)
Fälgar värd namnet höjer detta en smula..

Kolla med startgas runt insuget för att eventuellt hitta någon läcka i div slangar.
Sedan brukar "div ryckningar"ofta försvinna efter en rejäl service(typ stift,fördelarlock,rotor,bensinfilter+byt även luftfiltret...t.ex.

Ventiljustering gör du också om du inte vet när detta gjordes senast eller om mer än ca 2000mil gått sedan dess(bara för att försäkra sig om rätt spel).

När byttes kamremmen sist?...Inte för att heller det orsakar ryckningarna men trist med haveri,vilket brukar resultera i "totalmos" av motorn.

Mvh Janne.
Janne T, tack för svaret. Någon slags aluminiumfälg, antagligen standardfälgen.

Vad tror ni man får räkna med för några driftkostnader, alltså reparationskonto om man gör det mesta själv?
Vilket försäkringsbolag brukar vara billigast, eller snarare minst svindyra, för äldre BMW?
Glömde skriva att varvräknaren + temp är sönder! Är detta klurigt att fixa?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Just driftkostnaderna är ju ganska lika mellan t.ex en 528i E28 och en 520i E28,bl.a. beroende på kamremskonstruktionen(som visserligen inte är speciellt dålig på M20 men iaf)...

En 528i blir det något mindre servicekostnader på(marginellt pga remmen i 520), men lite drygare soppa o försäkringskostnader.

Det optimala "snålalternativet" är då 518i E28...billig som få andra "mellanklassbilar"..

I kronor o ören har jag inga direkta siffror på,allt beror på din svetsvana och ork att byta eventuella delar som trots allt måste bytas..Men har din blivande vagn bara gått 18000mil så tror jag att du klarar dig utan allt för stora kostnader...Men observera TROR,ingen vet ju naturligtvis nu vad det kan sluta på om man har riktigt otur.

Vad gäller försäkringskostnader finns ett nytt försäkringsbolag som jag har för mig heter "Modernaförsäkringar" eller nå't dylikt(kolla google) där specialiten är äldre bilar och jag har sett där att kostnaderna för bl.a. min 535.a är i princip hälften av vad jag just nu betalar...

Blir nog byte till denna försäkringsaktör när huvudförfallodagen närmar sig..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad gäller varvtalsmätarn,så kan det vara strul i både givaren på bakaxeln eller kanske också i mätarhuset..t.ex.

Ja...Byt(lödkolv krävs+laddare av lämplig sort) Si-batterierna i instrumenthuset,1,2volt batt. med lödtungor är väl standardbatterierna,det brukar "kurera" en del problem där,bl.a. tempmätarstrul..

Kan naturligtvis vara div kallödningar som släppt i värsta fall osv..

Lycka till!

Mvh Janne.
Då är den köpt! Känns helt ok att köra, med tanke på åldern får man vara glad för varje mil den går :)

Känns lurigt att temp. mätaren inte funkar men får väl fixa detta så småningom.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade problem med tempmätaren på en 528i E28 en gång...Det var batterierna i instrumenthuset som var felet.
Kollade tempgivaren vid termostathuset men den var ok,så då gick jag på batteribytet och det fixade sig då :)

Grattis till köpet förresten!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad gav du?

Nyfiken bara :)

Mvh Janne.
8' blev det till slut...
Kan Mekartipset för byte av SI-batterier på E30 tillämpas på E28:an?
Kan Mekartipset för byte av SI-batterier på E30 tillämpas på E28:an?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollade lite snabbt på mektipset, och på E28:an sitter instrumenthuset bara i två skruvar(har jag för mig nu) så paneler under osv behöver du inte lossa till E28:an,däremot ratten har jag för mig att jag plockade bort...sedan stämmer det väl hyffsat mot E30..

OBS! Ladda gärna batterierna innan du monterar(löder) fast dessa...Kan vara lite bökigt att lokalisera batteriernas plats,men när du väl har instrumenthuset löst så ger det sig.
Var bara försiktig så att inte du "pajar" någon annan del vid demonteringen där bakom huset..Batterierna syns inte så där på direkten har jag för mig utan viss ytterligare "demontage" behövde göras innan man fick fram stället med batterierna..
Bra om du har en vass kniv eller dyl. vid borttagandet av de gamla batterierna(för att lossa lödpkt.)

Lycka till!

Mvh Janne.

Idag hoppade varvtalsmätaren igång :) ! Den varvade fint ända till 6500, riktigt trevligt ljud! Ska ge mig på och försöka fixa temp mätaren i veckan, är det "vanliga" laddningsbara batterier?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Finns väl lite till att läsa där...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Storlek AA/LR6 har jag för mig att det var,dock ej "hundra" på storleken nu,det var ett tag sedan...Fanns inte storleken det på mektipset?

Mvh Janne.
Har du något tips på hur man ska få bort ratten förutom att ta i ordentligt? Muttern sitter stenhårt minst sagt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...Tipset är väl att ha tillräcklig hävarm så att du får "lite moment" bakom vridningen :)

Evtl knacka samtidigt lite på skaftet så bör muttern lossa relativt "enkelt"..

Mvh Janne.
Nu finns bilder på bilen!
Bor du vid studeum? Har nästan en identisk beemer själv parkerad i närheten, dock i värre skick än din (tusen ägare och alla har bucklat till varenda del av bilen =P )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.