AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.796

Köp av 330i

Sida 1 av 3
Hl
34
Hlk
330i -03
Hej, ny här på forumet och förhoppningsvis snart en blivande BMW-ägare.

Är så att ja har hittat en 330, Länk , som jag varit och provkört och tittat på. Saken är den att jag är lite novis på det här så funderar på om jag kan få några tips och liknande över detta köpet. Och om ni ser något lurt så hojta gärna till.

Min spontana tanke är att nog för att den inte gått speciellt långt, så är priset ganska högt då den är relativt snålt utrustad. Har dock det jag är ute efter igentligen, sportstolar, ac och grymt mycket körglädje.

Var som att ge ett barn en kattunge när säljaren gav mig nycklarna för en provtur. Ska ge mig dit i helgen igen och försöka göra en så stor koll på den som jag kan, försöka lura med nån jag känner som äger en bmw idag, och går allt rätt så tar jag den förhoppningsvis då :)

Tacksam för alla svar.

/Mvh Anders
vo
42
vonBargen
320 E36 -91
318iS E30 -90
Av vad som framgår av annonsen så verkar ju allt vara som det ska, men om du nu ändå ska köpa en bil som är så pass sportig(330), har du inte funderat på en Coupè? De ser ju lite sportigare ut och så är andrahandsvärdet bättre på dem.
pu
547
puiu
330i-03
det är rätt pris tycker jag när man tänker att den är bilfirma.

alex
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Kör en M-test tycker jag.

Carl
Hl
34
Hlk
330i -03
Jodå, har letat lite efter en coupe med. Men känns som ja får gå upp endel i pris om jag vill ha en som gått ungefär lika långt och är lika ny.

Jag har fått intrycket att coupen går lös för lite mer dessutom.
vo
42
vonBargen
320 E36 -91
318iS E30 -90
Ja coupen är ju lite dyrare förstås, men de pengarna får du tillbaka när du säljer den. Hur som helst, lycka till med bilköpet! e46 330 är en underbar bil.
Carl 123 vet du vad ett M-test kostar? Finns det någon sida man kan kolla eller nått?
Hl
34
Hlk
330i -03
Länk där står det lite.

Men känns det nödvändigt på en 03a som gått 5300mil?
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Jag kollade upp en riktigt grym två år gammal z3 med m-test för några år sedan. Den var två år gammal, såg helt grym ut och var vad jag kunde bedöma i bra skick. Nu är jag inget ess på att hitta skavanker men m-testet visade att bilen var smälld och ganska kraftigt ramsned. Om jag kommer ihåg rätt så skillde det nån halv cm i avstånded mellan fram- och bakaxel. Jag hade i alla fall inte hittat det själv.

Motorgarantin har väl? gått ut på den där iom att den är över tre år?

Carl
Hl
34
Hlk
330i -03
Hm... jo sant. Ska ta och ringa tidigare ägaren i morgon med och se om ja kan få ur dem nått (En bank). Annars kanske ett m-cap test inte är dumt.

Det snurrar i huvudet på mig nu, CI varianten är ju grymt snygg. Men 4 dörrar är ju inte fel heller igentligen, sen med ett par 19" och kanske putta i en lite värre stereo än den som är i så är den ju också väldigt snygg. Och körklädjen skiljersig väll inte mellan coupe och limon? Tyckte den var helt underbar att köra, och vilket härligt muller från motorn på låga varv. :)

Fått mycket bra svar här, tack alla. (Fortsätt gärna, ja ska försöka kolla på den noggrannare i helgen).
p3
5
p3o
330Ci -01
Enligt bilpriser.se är den värd 186 400 kr (Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle nog säga att sedanen är trevligare att köra. Lika mycket körglädje och dessutom lite mindre buller än coupen.
Hl
34
Hlk
330i -03
Bra sida där p3o, tack.
Ska nog ta mig en rejäl koll iaf, och ja körglädje måste ja säga att det fanns massvis av.

Går mer o mer åt min första bmw nu iaf, inte många bilar jag har åkt som jag har haft samma körklädje och komfort i.

Något speciellt jag bör kolla efter? Tänkte lägga lite tid på att leta efter rost och täcken på ihopsvetsningar och liknande. Ska fundera mer på att kanske rulla in den och göra ett M-test.
st
351
stoffe69
328ci -00
carl123: sen när har bilar ram? dom har självbärande kaross, skrev m-testarna verkligen ram? mest nyfiken...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bilpriser.se hör till kvarndammens bilauktioner och de kan i viss mån även styra priset själva så den bör tas med en nypa salt.
Hl
34
Hlk
330i -03
Jo det är sant, men man kan iaf ha det som lite riktpriser :)
p3
5
p3o
330Ci -01
Det brukar finnas en rekommenderat begprislista i svenska biltidningar som stämmer bra med kvd:s sida, sen verkar alla bilhandlare ha en pocketversion av en begprislista, nån som vet nåt om denna, vem som ger ut den och om man kan få tag på en?
Att köpa BMW från BMW-handlare är det dyraste du kan göra eftersom dom vill trissa upp begpriserna för egna märket.
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Ok, enligt bilpriser.se (har inte sett den sidan tidigare) så är min 330 cab värd 190000:-. Det verkar vara lite billigt om man jämför med andra bilar på blocket t.ex
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Stoffe,

Precis vad jag försökte säga, inget ess på att hitta skavanker... ;-) Den var sne på något sätt i alla fall... Jag kommer inte ihåg vad den korrekta benämningen var. M-killen sa att det var ett riktigt dåligt köp och det räckte för mig...

Carl
Hl
34
Hlk
330i -03
1500spän kostar ju ett sånt test.

Ringde förra ägaren nu av bilen och försökte luska ut lite, visadesig att det varit en bank som finansierat bilen och att den troligtvis har gått som leasingbil då. Hur ska ja tolka det tro? Är rädd för att få en bil som folk har buskört väldigt mkt med och misskött lite. Varför sålde företaget bilen vidare efter bara 2 år? Mycket frågor som dyker upp iaf.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hlk: Antalet tjänstebilar i Sverige är gigantiskt och väldigt många är leasingbilar som ägs av en finansinstitution. 2, 3 eller 4 år är väl vanliga längder på ett tjänstebilsavtal. Sen är det ju inte ovanligt att folk byter jobb och då kan en bil bli till salu tidgare än planerat.

Tjänstebilar har diskuterats en del tidigare här på forumet och jag tror inte dom generellt sköts sämre eller bättre än privatägda. Med andra ord finns det både tjänstebilsägare som putsar och vårdar och de som inte bryr sig alls om bilen.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.