|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skall köpa ny bil ocg funderar på pärlsvart. Silver och grå är ju tidslösa färger som är lätta att sälja i andra hand, menda an gul eller vit bil är desto svårare. Är svart en bra färg ur det hänseendet och vilka andra färger är bra? /Jocke | |
|
Silver svart blå (röd) Har själv en silver 528iT och har uppmärksammat att de ligger lite högre i pris oftast än andra färger. Jag gillar personligen vita bilar, kanske kommer snart. Mode i USA kanske smittar. -Phil |
|
|
Färger jag tror man bör undvika Alla typer av pastell färger Alla icke metallic basfärger förutom svart röd (vit) 80-tals färger som babylå met, smutsrosa, guld i olika nyanser, vinröd mfl. Grön i alla dess former anses också svårsålt av ngn anledning -Phil |
|
| Köp bilen i den färg du själv trivs bäst med. Det är ju fördelen med att köpa nytt, att man kan utrusta den som man själv vill ha den och inte nästa ägare. Desutom får du betala en hel del för denna möjlighet = värdeminskning. Räkna med att 15% av pengarna försvinner när du rullar ut den ur försäljningslokalen. Mycket slantar är det och nåt vill du väl få för dem? Själv gillar jag vita bilar. Tyvärr levererades sportevon enbart i rött eller svart, annars hade jag valt vitt. Stora limousiner typ 750 tycker jag gör sig bäst i mörka nyanser typ, svart eller mörkblått. Metallic tycker jag är en förbannelse på gamla bilar då de är svårare att bättra och polera lacken på. Läs senaste Teknikens Värld där de beskriver vilken utrustning som man får igen pengarna för. Metalliclack hörde inte till dem om jag minnns rätt. Mycket avgörande är nog hur länge du tänkt behålla bilen, skall den avyttras om ett par år kanske det går att följa nuvarande modetrender. Känner du nån bilförsäljare som varit med ett tag och du kan lita på? Hör med denne! Då slipper du de värsta fällorna åtminstone. Lita däremot inte på den som skall sälja bilen till dig. Han vill förmå dig att köpa så många tillbehör som möjligt( inkl metalliclack) eftersom han oftast tjänar mer på tillvalen än själva bilen./ Vita varor, men ej veckor. | |
|
Thoomas Gillar e38 i vitt också rullar två i Halmstad ena är riktigt snygg. Länk Inte helt vanlig i vitt den heller, ibland har man tur. -Phil |
|
|
Precis som föregående talare är inne på bör du nog välja efter egen smak, men kanske undvika de mest knasiga alternativen. Skillanden är nog inte så stor bland "bra" alternativ. Det viktiga är att undvika att bli sittande med en hopplös färg. Sedan är ju smaken olika hos begagnatköpare också. Jag undviker i det längsta silver och grå, eftersom det är så vanligt. Dessutom tycker jag det är svårt att få en tilltalande kontrast mellan en trevlig inredningsfärg och just silver och grå kaross. |
|
|
Köp den färg du gillar för allas smak är individuell! Trivs med bilen när du kör den för just du har gjort de valen som passar dig. Mina egna åsikter om färg förändras med tiden har jag märkt. För år sedan hade jag varit i svart regionen om du frågat mig. Samtidigt jobbade jag väldigt mycket och det passade då:) Nu är jag mer inne på den ljusa delen. Samtidigt så går det 15 på dussinet silverfärgade bilar och man vill ju gärna hitta sin pärla när man knatar ut från Snabbköpet och liknande... Valet blev därför silver/grönt/ljusgrått(Skiffergrön metallic) med en skinninredning i beige/mint(Stengrönt) på den Alpina som köpte mig, inte jag köpte den:). Svart är dubbeltydig i mina ögon. Dels är den död och stum enligt min uppfattning, samtidigt förknippas och förenas den rent traditionellt med elegans och diskret sober stil. En ljus inredning som bryter det mörka upplever jag gör bilen behagligare att färdas i och "varmare". Detta är inte styrt av klimatorn:) Enkelt val som alltid hittar sin målgrupp den dag den skall säljas. Lite pearl kan ge lite sminkad effekt på en död grund helt enkelt. ungefär som en kvinna använder glittersmink för att synas lite vågat på en fest eller så. Min gissning är att nästa trend, kanske 2-3 år bort innan den når sin grogrund är åt det gröna hållet. Det vita började sakta noteras kring 2004/2005 så smått och nu verkar det ha sakta påverkat nybilsköparna, de som verkligen vågar det vill säga:) En mörkgrön bil med beige eller brun inredning är ju alltid tidlös men rent trendmässigt får den nog sin tid kring 2010 my opinion. Silvergrå lack med en brun inredning är snyggt. Grönt och brunt är att se som varma färger i min syn att se på det. Jmf jord och gräs. En svart blank lack är alltid trevlig att titta på. En ljusare bil är oftast enklare att hålla ren. |
|
| joa, knalla in på Novation och ta en titt på den 325 Ci E92 som står i hallen. Safirsvart med cremebeige skinnklädsel och svarta interiörlister. I mina ögen en mycket tilltalande kombination. Kanske inte förvånande att jag tycker så med tanke på att jag valde Svart II och beige läderklädsel när jag beställde min 330i, men den cremebeige klädseln som finns till E92 är snyggare. | |
|
Tack för all svar.Det blir troligen svart eller en riktigt mörk blå. Ville bara höra att man inte ör helt fel ute om man går på just svart. Silver och grå känns som ni säger alldeles för "main stream" och trist. Lite hyurbilsvarning så även om det är mest lättsålt så skulle jag inte välja de färgerna. //Jocke |
|
|
Vilka färger som anses populära och därmed lättsålda går i vågor, det är svårt att förutse, vissa färger tenderar dock att vara mer "tidlösa" och stå sig mycket bättre än andra. Jag tror att Philip S träffar rätt i prick med sina inlägg. Dock glömde han nämna gult - förstår inte varför någon över huvud taget köper en gul bil (om det inte är en Lamborghini)... Wilhelm Svenselius |
|
|
Svarta och blåa BMW är nog lika vanliga som silver och grå. Undvik vit, beige, brun och även alla varianter av chockfärger typ rosa och knallgul mm.mm. Svart och mörkgrå metallic är snyggt tycker jag. Har dock silvermet just nu. |
|
| Vitt är hett just nu och är inget man ska undvika ! | |
| Jag var på Autosalongen i Paris i höstas. Gissa vilka färger ALLA BMW och exempelvis Lamborghini gick i ? Just det.... vitt... | |
|
Tror dock svart är den enda färgen som egentligen står sig. Silver var ganska ovanligt för 15 år sen, och om 5 år tror jag den kommer vara lite "ute" igen. |
|
|
Visst går det mode i färger och som skrivits så tycks vitt uppleva en renässans, för några år sedan förekom det tex ett avdrag för ca 10000 för vita bilar vid inbyte idag tror jag nästan att det är ett plus. Silvermetallic har väl varit uppskattat sedan 80-talet. En hel den mercedes hade den färgen. Däremot finns det specialkombinationer som är vedervärdiga. Jag har sett en del exempel i Tyskland där en enligt min uppfattning omdömeslös person valt extrema blandningar av färg på bil och inredning, ngt som också avspeglat sig i priset eftersom de blir svårsålda som begagnade. Just ja bleka färger som Volvos T-gul var rätt poppis ett tag, men ser bortsett från Volvon rätt hemska ut. Tex Lavarot hos MB. Personligen är jag inte så petig. Så länge det är frågan om metallic och jag upplever färgen som behaglig är det ok. Mvh Mikael |
|
| Behöver inte ens vara metallic om det är rätt färg. Exmpelvis Imolarot är en otroligt snygg solidlack | |
|
Justja det var någon på forumet som köpte en Imolaröd 540 och den såg läcker ut på bild, dock har jag aldrig sett en sådan i verkligheten. Mvh Mikael |
|
| Vad tycker ni om Estoril blå på e36 ? | |
|
Estorilblå på en E36 är sådär men på E39 är den riktigt snygg samt definitivt ovanlig. Om det sen gör den mer lätt eller svårsåld, ja det får de lärda tvista om:) När jag köpte min E39 tittade jag på både silver och svart, när rätt bil sen dök upp råkade den vara saphirsvart med ljusgul skinnklädsel. Jag njuter varje dag :) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Det låter som en mycket snygg kombination av lack och interiörfärg grodan kermit. | |
|
Jag hade en silvrig E39:a innan jag tröttnade lite på den färgen. Den var på tok för diskret. Den svarta får mycket fler blickar trots att jag har likadana fälgar och M-Sportpaket på denna med. Mikael: Här är den Imolaröda 540in. Är det denna du menar?Länk Färg kvittar för mig, bara jag tycker det är snyggt =). Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.