AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.260

Finns det någon 1-serie bil som räknas som miljöbil?

Sida 2 av 2
Jag hörde två BMW-säljare diskutera 118d (nya motorn) och det går t.ex. inte välja automatlåda, då överskrider man gränsvärdena och bilen klassas inte längre som en "Miljöbil". Så era paralleller med A3'an stämmer precis...

Mvh,
/Wille
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Automat eller inte kan göra stor skillnad på nya dieslar när skatten är koldioxidbaserad. På Saab 9-3 handlade det om runt 2000kr/år i skatteskillnad mellan manuell och automat till dieseln om jag inte minns Teknikens jämförelse fel.
Länk
"Miljöbilsdefinitionen är:
* Konventionella bilar: Bensin- och dieselbilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km. "
d.v.s överstiger man detta till säg 121g/km så utgår "miljöklassningen"

Mvh,
/Wille
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Så det är 100% säkert att man slipper tullar och får 25% reduktion på förmånsvärdet i en 118d? I så fall så ska jag beställa i dagarna. Blir långt som f-n bara att vänta till december som någon trodde att produktionen skulle hamna i.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att jag frågar beror på att om man kollar på Skatteverkets hemsida så står det bara om reduktion för förmånsvärde för gas och alkoholbilar. Inte för konventionella men snåla bilar.

//Lövet

124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Kommer 118d att säljas i två versioner, både den "vanliga" och den nya miljöbilen? Eller blir det enbart "miljömodellen" på den svenska marknaden?
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vem skulle köpa den andra modellen? Förutsatt att pris/prestanda blir detsamma?

//Lövet

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
118d kommer med stor sannorlikhet INTE slippa tullarna i stockholm. Detta pga stockholm stad har en annan uppfattning om vad en miljöbil är. Endast alternativa drivmedel godtas, samt hybridbilar.

Surt sa räven....

Mvh Johan

16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag var nästan rädd för det. !"#¤%&/(/&%¤# också

//Lövet

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Länk

Även om man kanske skall se lite kritiskt på den artikeln då jag inte vet hur bra allt som påstås stämmer så låter det inte helt otroligt i mina öron. Nu var kanske inte trådskaparens far var ute efter att rädda miljön utan att spara pengar men ändå. Frågan är om det inte är miljövänligast att köpa en liten och begagnad bil även om den drar rätt mkt mer?
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skulle gärna inte blanda in varken Prius eller Hummer i den här diskussionen då den främst kretsar kring 118d:s vara eller icke vara som miljöbil. I mitt fall handlar det om reducering av förmånsvärde och slippa tullarna. Detta skiter sig alltså om jag tolkar groze rätt? Är det någon som vet detta EXAKT?

//Lövet

andreas_lofgren:

Varför inte ta kontakt med Skatte kontoret när jag valde bil så tog jag kontakt och fick nödvändig info.

Om jag kommer ihåg rätt slipper du inte biltullar men du får en miljörabbat med 10.000 och disel rabbat på 6.000 i form av sänkt skatt de två eller tre första åren.

Tyvärr inget sänkt förmånsvärde eller några avgifts fria in och ut farter från stan.
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Som leasingkund får jag inte 10.000 kr i rabatt. Det svaret fick jag direkt från BMW. Däremot så trodde han (BMW Segeltorp) att reduktionen på förmånsvärdet och biltullsfriheten skulle gälla.

Om inte det gäller så känns det tveksamt om 1-serien är värd pengarna. (30.000 kr mer än motsvarande A3 och C30) men jag vet inte. Den är ju riktigt, riktigt trevlig att köra.

//Lövet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.