AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.235

Finns det någon 1-serie bil som räknas som miljöbil?

Sida 1 av 2
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Hej!

Jag undrar om det finns någon 1-serie bil som räknas som miljöbil? Det är nämligen så att min far funderar på att leasa en Prius ( ni vet den där elbilen ), bara för att det är en miljöbil. Jag känner att eftersom jag kommer att emellertid bruka denna bil, så känns det ju sådär att glida prius...

MVH
Andreas
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Nej det finns ingen 1-serie som räknas som miljöbil "officiellt" så är man ute efter gratis parkering/slippa biltullar så är det kört!

Mvh Mats
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Det var ju tråkigt...du vet inte om det är nåt på gång eller så? Tycker ju att 1-serien verkar rätt "miljövänlig".

MVH
Andreas
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Kommer ihåg att det var något tv program för något år sedan där de testade bilar som var bra för miljön. Kommer ihåg att bla Prius var med men även Bmw 1-serie. 120d drar bara 0,57L/mil blandad och har partikelfilter men visst den räknas ju inte som miljöbil officielt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Miljöbil är ett lustigt ord. Uppfunnet av en ambivalent politiker kanhända? Bmw står för förarmiljö av högsta klass. Sedan är det väl varje förares ansvar att använda sitt fordon på bästa sätt medvetet. Varje nytt fordon som produceras gynnar ju inte miljön ett dugg eller hur?:) Min bmw 850 är en bil med minimal miljöpåverkan för jag kör den relativt sällan. En ny prius är en miljöbovsbil för den tar och omvandlar råmaterial till ett fordon ju. Dessutom transporteras den runt halva världen p g a att den är rätt i tiden, trendig heter det visst. Om din farsa inte njuter som du gör av din bmw så har han missat nått:) Mycket riktigt är 120d bland de bmws som släpper ut minst mätbara utsläpp per körd km i sin klass. Sen att körkänslan är kalas är bara en bonus. mvh asken
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det finns ju flera miljöbilsdefinitioner, statens, olika kommuners, skatteverkets etc. Om man inte behöver tänka på reducerat förmånsvärde, trängselavgifter och fri parkering så är ju en snål diesel det bästa miljövalet. Om man sedan har ganska kort årlig körsträcka så är man ju inte någon miljöbov.

Be farsan köpa en 120d med motorvärmare. Sedan kan han ju köpa några utsläppsrätter för Co2 om han tycker det är kul. Själv tycker jag det här med att privatpersoner köper utsläppsrätter är helt absurt.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Precis. Privatpersoner måste ha rätt att släppa sig utan att behöva betala för det! Snart blir nog vi män miljöbeskattade för mer buller och utsläpp.

Skämt åsido så blir det tyvärr så fel när staten ska lägga näsan i blöt med subventioner hit och dit. Många kör ju sina "miljöbilar" på vanlig soppa och får låg skatt, förmånsvärde och fri parkering medan min 120d skattas hårt trots att den drar lite och har partikelfilter.

Varför fattar aldrig politiker sånt som verkar självklart för alla andra? Motorjournalisterna verkar ju överens om att dagens upplägg är helt fel, framför allt "straffskatten" på diesel.

Min BMW120d:
Länk
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Hela grejen med att köpa en "miljöbil" var ju att han skulle slippa trängselavgifter etc, eftersom han numera kommer att få betala trängselavgiften/parkeringsavgifter etc själv, så skulle det ju bli väldigt ekonomiskt att ha en sån där prius. Det är egentligen inget min far själv tycker är så himla kul efter som han för närvarande stormtrivs i sin 530 e34. Nackdelen med den är ju att den är stor, och inte helt lätt att parkera överallt i stan, och så är det ingen gratis parkering, och ingen slippa trängselavgift. Men, ni har ju rätt, att det kanske ändå är lönsamt att köpa en 1-serie, kanske mest ur psykisk hälsosynpunkt, för vem vill köra elbil?
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Fick veta av min handlare förra veckan att 118d kommer att klara gränsvärdena för att klassas som miljöbil,han hade fått ett mejl av BMW Sverige.
Så om man beställer en 118d nu så får man en miljöbil.
Det gäller förstås inte dom som redan har en nu utan dom som beställer nu och får en facliftad version.
M.Nilsson: rätt. Dagens Nyheter skriver idag att BMW släpper sin första miljöbil i höst, 118d på 143 hk. Utsläppen har pressats från 123 till 119 gram koloxid/ kilometer och detta medför att miljöbilskraven uppfylls..
10.000 kronor i premie för privatkunder..

Th
54
ThomasT
318is -90
MEN jag antar att man inte slipper vägtullarna.... :(

.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
"MEN jag antar att man inte slipper vägtullarna.... :("

Om den är klassad som miljöbil så gör man väl det?

//Robban
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
stockbroke:

Jaså 118d facelift kommer att klassas som miljöbil? Då borde min "tillkommande" vara en miljöbil med andra ord! Måste forska vidare...

Mvh.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag trodde att Mini Cooper 1.8d var den enda BMW-bilen som var på g att klassas som miljöbil. Men inte ens det var ju 100% säkert.

Någon som har mer info ang detta? Länkar?
Enligt min bmw-handlare kommer 118D från och med september produktion att släppa ut 119 gram vilket innebär att den kommer att klassas som miljöbil.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
BMW i Mölndal har inte så mycket info om den ännu. Bara att den kommer bli miljöbilsklassad av staten. De visste inte vad som gjorts för att få ner co2-halten från 123 till 119 g/kg. Och de tror inte att man kan räkna med leverans förrän nov-dec om man ska ha den nya motorn...
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
Jag gissar att det handlar om en särskild mappning av motorn för den svenska marknaden. Ungefär på samma sätt som BMW Norge gjort med 520d. Där säljs bilen med 150hk istället för 163 för att på så vis hamna i ett bättre skatteläge.
Länk AMS om "miljömodellen"
Länk

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Läste ams rapport om den nya 118d. Kom att tänka på audis "miljöbil" a3 tdi e-power tror jag den heter. Den kan man inte få dragkrok till och inte heller välja till 17" fälgar pga att co utsläppen ökar med modifieringar. Hoppas inte bmw gör samma sak. (Fälgarna kan man ändra i efterhand utan att staten märker något.... men det skulle va synd att missa 10000 kr i rabatt bara för att man vill ha dragkrok)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

acer,
måste ju bli billigare då hur som helst att montera dragkrok efteråt. Eller?

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Det är säkert billigare men vad säger de på besiktningen om bilen ej får ha dragkrok..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.