AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.818

Får polisen köra hur som helst?

Sida 2 av 3
Gemini__
Kicken: Hur mina vandringsleder är och har varit upplagda är kanske inte relevant i denna diskussion.

Tycker du generaliserar lite väl mycket när du tex påstår (ett av de påståenden du nämnde tidigare):
"om det blir riktigt bråk på stan ? ja då kliver dom inte ur bilen..."

Så är det enl. dig punkt slut, då känns det helt plötsligt som att de stigar och backar du har kommit i kontakt med är minimala. Tvivlar på att du ens har rört dig ute i stadsmiljö sena kvällar och nätter. Du kanske förlitar dig på kvällsblaskans rubriker, vad vet jag?

Visst kan det scenario där Polisen pga av rädsla för liv och lem inte lämnat fordonet, utan väntar på förstärkning, ha utspelat sig. Men alla de ggr de har avstyrt slagsmål och likn. det ska tydligen inte tas med? Förstår inte riktigt dina tankegångar. Man ser det man vill se.

Ang. Dieselstölder hade vi stora problem med detta här i Västmanland för några år sedan. Konstigt att de som var insyltade i detta blev dömda för det i slutändan. Men när jag tar del av dina inlägg förstår jag att Polisen inte hade något med detta att göra. De kanske anmälde sig själva, vad tror du Kicken?

//Thomas

Sp
210
Sparc
330e -22
Gorban: hehe! Den var kul :)

Saker som jag märkt vad det gäller poliser är deras dubbelmoral.
Ena dagen står de mitt i gävle och mäter på 30-sträcka. Några dagar
senare ligger de själv och kör 35-40 med polisbil, som alla andra. Utan tillsynes någon anledning! (Eller får de köra hur fort de vill när som helst? Jag tvivlar..)

Skulle tippa på jag legat framför eller bakom en polisbil
där 7 ggr på väg hem/till jobbet. 1 gång har de kört under 35.

Numer har jag videokamera i min mobil. Borde spela in detta och visa
det för farbrorblå om de tar mig lite över 30...
kilroy
Var ligger dubbelmoralen?

Polisen får köra fortare än hastighetsskyltarna anger, vi övriga inte.

Vad är problemet?

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Nej kilroy, Polisen får inte köra fortare än hastighetsbegränsningen förutom vid brådskande tjänsteutövande. Däri ingår inte den största delen av Polisernas bilåkande.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
kicken
gemini : exakt vad vet du?..(jag brukar "fira" på alla möjliga krogar och ställen mellan v-norrland och ner till sörmland) , och därmed avslutar vi den frågan-med "kvällsblaskor och extra allt"....och som du säger om era dieselstölder "för några år sedan" , det säger ju fan allt ju! det händer som sagt inte mycket och det tar lååång tid ..och slår man upp en dagsrubrik i den lokala "kvällsblaskan" så kan man oavset brott kan man oftast läsa (personerna är sedan tidigare kända av polisen .men släpptes efter förhör) . och detta kan man ju fundera på? ..som jag sagt tidigare så lär man väl bli häktad om man tar nån på bar gärning..men då lär det gå fort kanske.. någon skrev "man kan slå världen med häpnad med ett schysst järnrör" eller nåt...fredrik M: ja det är tur att det finns poliser ..men det finns inte en j-vel i närheten när man väl behöver en? ...ha d mvh /kicken
Förvisso är inte vi ämnade att avgöra polisens framförande av utryckningsfordon, bråttom eller inte. Låt polisen köra bil så fort dom bara orkar och varför inte maila direkt till berörd LKC? Jag tror inte vi kommer tillrätta med samhällsproblemen (med repade bilar och beslagtagen radarutrustning.) i detta forum.

Det är lite otäck med generaliseringar oxå, poliserna är individer och precis som på alla arbetsplatser finns det personer som kanske inte skulle vara där.
kilroy
Visst får polisen köra fortare än gällande hastighetsbegränsning. Blåljus/sirener har ingen som helst koppling till aktuell hastighet, dessa används för att påkalla fri väg, oavsett hastighet.

Det finns en rad uppdrag där polisen får köra fortare än gällande hastighetsbegränsning utan att dessa uppdrag nödvändigtvis är kopplade till begreppet "brådskande tjänsteutövning". Ett sådant exempel är t ex spaningsuppdrag av olika slag.

Mvh kilroy

Hur mycket spaning tror du sker i Polismålade fordon? För det är väl i första hand dessa vi pratar om. Civilspanarbilar är ju lite svårare att se om det är en polisbil eller inte.

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri
väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna
larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta
hänsyn till andras säkerhet.

9 § Föraren av ett fordon som används i spaningsverksamhet inom
polisen, Tullverket eller Kustbevakningen, får, när det är
oundgängligen nödvändigt för att fullgöra spaningsuppdraget,
med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa
trafikföreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne
om det uppenbarligen kan ske utan fara för trafiksäkerheten.
Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon
annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken
eller ge anvisningar för denna. Förordning (2005:519).

/Fredrik

Min Z3.
Länk
kilroy
9 § stöder precis det jag skrev i mitt inlägg.

Spaning bedrivs även i målade polisbilar. Ett exempel är när polisen i en målad polisbil på motorvägen får ett tips om en stulen bil längre fram på motorvägen...eller när en bil längre fram eventuellt kan innehålla någon rymling. I det fallet kör man försiktigt ikapp bilen i fråga vilket ibland innebär att man kör snabbare än hastighetsgränsen. Dock utan att använda blåljus/siren. Dessutom utan att det per automatik handlar om "brådskande tjänsteutövning".

Mvh kilroy

Sp
210
Sparc
330e -22
Kilroy:
Att polisbilar nästan jämt har anledning att köra fortare än gällande hastighet
verkar otroligt. De kör precis som alla andra lite för fort för det är svårt att
hålla 30 på pricken. Är inte det dubbelmoral så vet inte jag, när troligen samma
poliser skriver ut böter till dig till nåt som han/hon gör själv.

Det är inte fel polisen eller nån annan. Det är bara så lågt att böta 35 km/h tex.
Huvudproblemet är att de som bestämmer lagarna utnyttjar oss för pengarna.
Vi är mäniskor, vi gör misstag, det går att tjäna pengar på...
kilroy
När jag är hemma i Malmö ser jag dagligen polisbilar som håller lagstadgad hastighet både i stan och på motorväg.

Frågan om dubbelmoral är redan besvarad.

Mvh kilroy

Samma observation som Kilroy har jag gjort. Är det något som polisbilar utgör så är det stoppklossar utom vid utryckning och jag tror inte att allt är fejk. Om det är någon som larvar sig så är det, enligt mina källor, mest aspiranter som växer ifrån det.
Mina observationer gäller främst Stockholm och Västerås i Enköping verkar det bara finnas poliser som parkerat vid E18-utfarten mot Västerås. Ligger månne stationen där? ;)

Mvh
Mikael
Sp
210
Sparc
330e -22
kilroy & mikaelodoris:
Kanske det går fortare norröver eller lokala förekomster. :)
Inte helt orimligt att vi har The wild wild north
Här tvingas man köra om dem + alla som lägger sig bakom dem. :)

Mvh
Mikael
kilroy
Håller med mikaelodoris...ganska ofta noterar man poliser som ligger något under hastighetsgränsen. Inte minst när det inträffar på motorvägen ser det lite komiskt ut med en polisbil först i karavanen, körandes i 107, därefter ett långt följe med bilar i samma hastighet.

En fråga, mycket off topic, till mikaelodoris. Jag har funderat på din signatur (nickname). Heter du mikael och har ett grekiskt (?) efternamn eller heter din fru (eller motsvarande) doris...?

:)

Mvh kilroy

Kilroty: Lite pinsamt nick, men jag under de senaste 7-8 åren använt det i olika sammanhang eftersom kombinationen alltid fungerar och Mikael1234567890etc kändes för långt. Jag hade tidigare en hund som hette Doris så med detta i mellansverige udda namn + mitt eget behöver jag aldrig testa andra. Det vore lämpligare med Germania eller Brumm på detta forum men jag stannar kvar vid ett lite fånigt med fungerande koncept.
För övrigt gillar jag din relativt nya signatur. Den tar udden av det mesta. I klass med en annan medlems "Jag är direktör så det ligger en del i det jag säger". :)

Mvh
Mikael
kilroy
Tack för infon, Mikael! Har man haft en hund med namnet Doris så är ju namnet mikaelodoris perfekt!

Min signatur...om inte annat så retar den kanske en del stockholmare. Åtminstone den kategorin stockholmare som tror att Sverige börjar på Sergels Torg och slutar i Solna resp. Huddinge.

Skämt åsido, det är inget fel på stockholmare, jag bodde själv i 08-området när jag studerade i Uppsala.

Väl mött i nästa tråd, Mikael!

Mvh kilroy

kicken
måste tvunget lyfta denna "pikanta tråd" , för att påvisa att det inte är frågan om "hönan eller ägget" här..utan påvisa att det finns missnöje inom flera områden som anbelangar den sk. yrkesmässiga trafiken. Länk m.v.h kicken
dom har säkert lov till lite av varje, men man blir lite sned då och då. satt på en servering i storgatan (det är en gågata) i örebro en onsdagskväll i fjol sommar när de rusade förbi i minst femti. verkade onödigt och rätt farligt.
lov är en sak, vett och förstånd en annan...

Utan att ta parti för någon sida: Resonemanget påminner starkt om det som ofta hörs på idrottsläktare, domars--an eller spelarjä---n kan ju inte uppfatta situtionen lika bra som jag som sitter en bit ifrån...)
Analogt med detta så kan ju inte sheriffen i bilen veta lika bra som vi åskådare , via sin radio eller telefon, vad som är på gång eller??

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.