|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tycker jag ofta ser poliser i trafiken som kör lite hur som helst! Åker i bussfil, kör över heldraget, parkerar strax framför övergångsställen, kör där det är förbjudet att framföra motorfordon mm. Vilka trafiklagar är det som gälelr för polisen? Jag kan förstå att de får åka lite "utanför lagen" om de är på utryckning, man annars? Eller är de alltid på utryckning? Trots att de inte har blåljusen på? //gusse | |
|
Jag tror att man kan åberopa "bråskande tjänsteärende" i de fall man bryter mot trafikregler. Blåljus/ sirener är väl för att påkalla uppmäksamhet. Förresten, vem skulle stoppa och bötfälla dom? Men som lagens väktare borde man kanske förgå med gott exempel och inte missbruka sin särställning. |
|
|
Jo du har nog rätt. Jag (som är lite misstänksam) tror ju att det ibland/ofta bara är lathet att de kör lite hur som helst. Jag tycker att de om någon, har ett stort ansvar att föregå med gott exempel. |
|
|
Eller så åberopar dom "träningskörning" Och kliver på gasen i botten på XC70:n bara. Dag som natt, kurvig eller rak väg spelar ingen roll. Var väl någon olycka som hände för ett tag sedan då detta uppmärksamades på TV. Någon klant körde över sin förmåga, kom över på fel sida i en kurva och drällde rakt in i en mötande bil i mörker. Föraren i den mötande bilen skadade sig men klarade livet tack vare att han hade en hyffsat säker bil. Otroligt löjliga bortförklaringar från polisen efter denna olycka. Arrogant drummelkörning säger jag bara... :( /L |
|
|
Jag har frågat pappa-polis om detta. Polisen får lov att köra i bussfil, på cykelväg etc för ren patrulltjänst. Körning på cykelväg brukar företas med mycket låg hastighet. De får även vända på motorväg (på väghållningsfordonens vändplatser), även utan blåljus osv. Det är dock vanligt att de slår på dessa för att uppmärksamma andra trafikanter på vad de gör så att man kan undvika onödiga olyckor. Blåsljus och sirener innebär att man påkallar fri väg. Vid utryckning är det upp till polismannen bakom ratten att bedöma om han ska påkalla fri väg eller inte. Om han (eller hon) gör detta ska man flytta på sig så att de kommer fram, om inte så är det upp till dem att utföra sina omkörningar på bästa sätt, man ska då "underlätta omkörning" på samma sätt som när vem som helst kör om (dvs hålla sig till höger i körfältet, ingen kan tvinga till vägrenskörning). |
|
|
Tillägg: Överträdelse av gällande hastighet får endast ske vid utryckning. Men som jag skrev ovan - med eller utan blåljus är upp till tjänstemannen i bilen att avgöra. |
|
kicken |
hehe! det enda dom duger till är jaga moppar och bilister /yrkestrafik med fräschare grejer än genomsnittet..och är det t.e.x en utländsk "fjärrbil" så får dom oftast åka förbi (eftersom ingen av poliserna behärskar språket? ) ..hehe!! det är vad vi får för våra skattepengar...samtidigt som det snart varje helg står att läsa om total misär i hela sammhället med våldtäkter,rånmord ,misshandel,drogbrott,langning, bilstölder... och gud vad trött jag blir!! DIESELSTÖLDER också,, fint det, men om det blir riktigt bråk på stan ? ja då kliver dom inte ur bilen..men j-vlas med en bilist går bra :-) |
Gemini__ |
Den som påstår att Polisen inte gör nytta i samhället har inte mycket innanför pannbenet. |
|
Kicken: Det verkar som du har dålig erfarenhet av allt möjligt som hämmar din och kollegornas virkesskörningar...) Det återkommer liksom, och genomsyrar de flesta av dina inlägg verkar det. Rent allmänt så blir det blir lite av hönan/ägget resonemang med allt buset vs. polis och ordningsmakt. Jag skulle nog hylla att folk höll sig till ordningen lite bättre ute i samhället, på fotbollsmatcher, på krogen, i trafiken osv. Då slapp man att klaga på att poliser osv inte hinner med sitt jobb. För sådär 10-20 år sen såg man knappast mera uniformer ute i samhället än idag, men folk uppförde sig lite bättre tycker jag. I dag kan man knappt stöta till nån i kön till krogen utan att det skall krossas en näsa eller dylikt. Nåt är fel, helt klart, och det är knappast polisens fel. FP |
|
|
Istället för att klaga på Polisen är det egentligen inte upp till var och en som dels lever i samhället, dels ser brott pågås att tala ut om detta och göra sin del till det hela genom att själv så lite som möjligt bryta lagen? Jag är långt ifrån felfri och laglydig till 100% men hela den här tråden är rätt tragisk ändå är min åsikt. Polisen har mer än ofta ett slitjobb( för det finns inga skitjobb!) samt behöver nog lite mer uppmuntran. Jag gör iaf mitt jobb bättre med uppmuntran än med skitsnack. Mvh Asken |
|
|
Ja herregud, hur skulle det se ut om inte vi hade poliser!!! Men det finns väl en "Rickard Rättrådig" i varje kvarter för att inte tala om självutnämnda trafikpoliser och ordningsmän... Inte vill jag att dom tvekar att använda en bussfil om jag har ett taskigt läge. |
|
|
Jag har varit i kontakt med polisen ett flertal gånger och då på den sidan där jag vill ha deras hjälp. Kan desvärre instämma lite i det kicken skriver. Jag är inte imponerad av den Svenska poliskårens effektivet, handlingsförmåga eller brottsprioritering. Förmodligen är inte de flesta poliser särskillt imponerade de heller, för de är låsta av krångliga lagar, pengabrist och politiker som lever i en värld som är långt ifrån den vanliga verkligheten. Visst skall vissa poliser ha en eloge för att de orkar fortsätta, men i det stora hela gör inte polisen ett särskilt bra jobb och jag undrar varför vi inte får klaga. Gör jag ett dåligt jobb får jag minsann veta det. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Fler poliser och MER utbildning i hur viktigt det är att respektera lagar kanske redan i skolan kan kanske göra en del på sikt i detta vi alla ser men inte kan sätta text till? Mvh Asken |
|
| Vad gäller polisen i trafiken så är det väl ganska många gröna tjejer & grabbar som ska direkt från polishögskolan ut och jaga stollar med en överviktig bil och en undermålig förarutbildning, beträffande olycksstatistiken uppfattar jag rent subjektivt att ambulansen är överrepresenterad i olyckor trots gedigen förarutbildning? | |
|
Poliser är männniskor i uniform och förhoppningsvis något mer laglydiga än vi andra. Många tycks tro att det måste vara fel på en person som väljer det yrket (som jag upplever som mycket otacksamt, se bara hur tidningarna ofta vinklar polisens arbete till deras nackdel, utom möjligen i trafiksammanhang). De flesta jag haft att göra med har varit trevliga och de otrevliga har varit stressade pga pågående brott (som jag råkat passera, inte deltagit i). Fast mellan skål och vägg och då gärna med en stor skål i magen kan det krypa fram att även poliser har varit unga och blåljus inte alltid har varit motiverat eller att man vissa dagar släpper igenom blondiner och andra dagar rödtoppar vid mindre förseelser. (Jag skrev ju att de är människor). Det är politiker som beslutar om vad polisen ska prioritera, inte den enskilde polismannen. Var förbannade på dem vi valt inte dem som genomför besluten. POLITIKERJÄVLAR Se till att polisen jagar fyllon och öka hastigheten på motorvägar! :) Mvh Mikael |
|
|
Inlägget ovan är vettigt i stort, och jag håller med. Men sen var det detta med hönan/ägget igen: Varför skall det finnas fyllon i trafiken att jaga egentligen? Hur kan någon av kvinna född människa tro att vi får köra fortare innan vi lärt oss köra vettigt? Attityder måste förändras först, sen kan vi börja diskutera "lättnader". Visst har viss teknisk förbättring skett på bilar, och vissa vägavsnitt, medan andra vägar tyvärr har sämre standard (politiker, prioriteringar osv igen). Men förararna har tyvärr definitivt inte förbättrats, och rent tekniskt "tål" vi inte mera hastighet, fysiskt våld osv nu än förr. Men åter igen, detta är ju inte den enskilda polisens eller organisationens fel, som tråden egentligen handlar om. Dock finns tveklöst dåliga exempel även bland dessa, som bland alla människor och yrkesslag. En dålig ledning eller LKC kan göra att ett helt län funkar dåligt eller att det prioriteras fel, detta har märkts bl.a här lokalt. Sen måste vi lära oss hur saker och organisationer funkar innan vi fäller utlåtande, t.ex skillnaden mellan utryckningskörning och annan tjänsteutövande verksamhet, spaning, vanlig oprioriterad transport osv hos t.ex polis eller annan blåljusmyndighet. FP |
|
|
OT till Folke: Jo jag har redan tidigare noterat att vi i hastighetshänseende utanför tätort står på olika sidor. Tur att det är relativt högt i tak på forumet så allas åsikt får plats. :) Sedan ska väl tilläggas att alla poliser jag känt inte heller gillar de satta gränserna privat, bla en i chefposition i Blekinge och en annan i Västerås å andra sidan känner jag en i Sala som är laglydig ut i fingerspetsarna och aldrig skulle köra för fort. Som sagt de är ingen speciell art utan som vi andra och förtjänar därför inte vårt ogillande pga deras yrke. Vilket för övrigt inte heller lapplisor gör. Stockholm vore ofarbart om inte de gick runt och lappade bilar som emellanåt är idiotparkerade. Mvh Mikael |
|
|
Nu vet jag inte exakt vilken uppfattning du relaterar till eller som du själv har. Personligen håller jag oftast mera över än under skyltad hastighet på många 90 och 110-vägar, vilket jag även påtalat och även fått betala "lite extra" för vid ett par tillfällen... Därifrån till att övertyga samhället att mera permanent höja gränserna är det en bit, i synnerhet med den attityden och körsättet som gäller hos många förare i åldern 18-30 år eller däromkring i dag. Man kan innefatta även t.ex 14-18-åringar, mopparna osv också, de visar verkligen inte nån större mognad eller hjälper till att förbättra statistiken, vilket gärna fäljer med in i bilkörningen osv, tyvärr. Nu vill jag inte på något sätt se allt i mörker, men samtidigt kan jag inte vifta bort sånt som jag ser eller hör nästan dagligen eller hur? Hur var det nu, man måste lära sig krypa och gå innan man börjar springa eller...? FP |
|
kicken |
gemini: -"den som påstår att polisen inte gör nytta" har inte mycket innanför pannbenet? (så talar man till varandra på detta forum tydligen?) ..isåfall kan jag säga att "du har inga stigar vandrat och inga backar mött"....vad övriga skrivit kan jag sypatisera med i viss mån , men som företagare och "skattepump" så måste jag säga att polisens radio "har långa vågor" om vi ska skälla på att allt styrs av vakthavande befäl o.s.v..titta bara på värdetransportrånen..värdelöst det finns ju ingen kapacitet, visst det är ett skitjobb och dom har reglerna emot sig , om dessa män/kvinnor petar på nån blir dom f-n häktade själva? det måste ju vara nåt fel ..men ibland är det minst sagt störande att se dessa yrkesmänniskor hålla på med struntsaker .. vidare så har jag icke varit i klammeri med rättvisan , men det blir väl den dan man tar en tjuv på bar gärning?.. |
betriebsanleitung3 |
Häromveckan parkerade jag bakom en polisbil, och bakom mig parkerade ännu en polis, då jag steg ur såg jag att de stod för nära korsningen och påtalade detta, svaret jag fick var att här räknar vi korta meter etc, min respekt för poliser är 0 då de gånger de behövts har de bara dragit sig undan, är man avlönad för att sköta sitt yrke då ska man göra det eller börja på dagis el dyl. |
|
Jag har sett polisen stå vid rött ljus och slå på blåljuset för att köra mott rött för att sedan slå av blåljuset och lugnt glida vidare. Sådant skapar inte direkt något förtroende. Man bör fundera på vilket intryck man ger allmänheten med sådant beteende. Jag har en kollega som varit polis. Han berättade att när han var aspirant i Göteborg så testade han och en annan aspirant blåljuset på bilen en stund när de körde runt på Hisingen. När de sedan kom ner i Tingstadtunneln så undrade de vad det var för blått ljus som blinkade mot tunnelväggen omkring deras bil. De hade glömt blåljuset på och hade kört omkring i lugn och ro på Hisingen :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.