AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.738

V8 i E30!

Sida 1 av 2
Funderar på att sänka ner en BMW V8 i min e30.
Va tror ni om det??

//Alpina//
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Det skulle vara roligt med en sån i E30. Jag har sett att detta har gjorts i Tyskland
Men jag tror att i Sverige blir besiktningen den största utmaningen.
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Jag har sett på e30.de en E30 med V12...
Ja det har jag med men det finns en med V8 också, vilket är lite bättre tycker jag lättare motor och nästan samma vrid.

//Alpina//
JE
51
JE
325i e30, 2002
Det går en godkjent e30 med v8 i norge
Finns det någon hemsida där man kan läsa lite om det ellerse på bilder??

//Alpina//
Länk
X///M-JOCKE
Det fanns en e30 m3 i bmw cupen för några år sedan med v8.Kanske rullar den ännu?

X///M-JOCKE
Kör den långlopp, kanske Team Viking! De körde med en 2,7 innan som jag köpte av dem senare.

//Alpina//
AL
289
AL
318is CSN-90

Det går ett antal BMW av olika medell med V8 i SLC.
Ett klart vinnarkoncept som startades av Team Viking för många år sedan. Numera drivs den bilen av Team Yellow Racing med Andrea Tutti i spetsen.

Vad tycker du om 2,7:an du köpte?

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Det ett par år sedan jag hade den bilen som motorn satt i.
Motorn var väldigt bra, hade väldigt ojämn tomgång men det beror på trimkammen, tror jag.
Motorn varbyggd av Köhler som precis innan jag köpte den hade gått igenom hela motorn, allt såg nytt ut.
När de körde hade en 240hk men jag körde lite enklare variant på det hela så hade kanske 210-220 hk.
Hade bilen hos Claes på Turbo center som mappade om allt.
Gick väldigt mycket bättre efter det. Man kan tyvärr inte jämföra dagens turbo projekt men visst den var väldigt pigg speciellt efter 4500 varv.
Håller du på att fixa en själv??

//Alpina//
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
V8:an satt ju som gjuten i E30.
Men det såg ut att bli problem med bromsservot...
Är det baraär bromsservot så är det OK men det kan inte vara så lätt!!

//Alpina//
AL
289
AL
318is CSN-90

V8:an sitter väldigt bra i E30. Ok, det blir trångt, men det går. Balansen i bilen blir oxå bättre än med en sexa. Motorn är ju i aluminium helt och hållet.

Men att besiktiga med en sådan...Nja... Tyvärr! =(

Som "teknisk konsult" får man en del frågor och projekt att svara på/driva igenom. Hade gärna byggt en 2,7:a till mig själv, men denna kanske kanske ska byggas till en kompis.(Det handlar väl om £$ som vanligt om det blir ngt.)

Sedan vet jag vad de själva sa om den 2,7:an du köpte...Därav nyfikenheten. Men det är en annan story.

Ngn som vet vad man får ge för en dieselvev eller en hel/halv dieselmaskin?

MVH
AL

AL
Jag har en komplett 325 motor med sprucken topp + liggande diselvev.
Vill du köpa??
Ge mig ett bud.
Förresten vad sa de om min gamla 2,7:a, den rullar fortfarande tror jag.

//Alpina//
32
66
320turbo
320i -86
Hej jag tänkte på det med V8:an. Går det inte att registrera bilen som ett hemmabygge på besiktningen??För du få väll bygga vad för bil du vill om dom hålls inom vissa normer??Rätta mig om jag har fel.
Eller måste du ha papper från BMW för att få bygga om "deras" bilar

Mvh Johan D

Det dyra är inte att ligga på toppen, det är vägen dit som är dyr.
Jag tror att man måste ha papper från BMW som inte vill ge ut dessa.
Det bästa är att ha sin orginal motor kvar och sätta in den vid besiktning.
Det är vad jag tycker.

//Alpina//
Har funderat på att klämma ner den gamla 745 turbo spisen i brorsan´s 320 E30...

Hittade ett trimchip till den motorn som ger 100 hk extra...

350 påsar i E30 borde kunna ge en nackspärr.
:)

Jontis.
Javisst hade den gått jävligt bra, men det jag oftast oroar mig för är vikten på motorn, en org. 535 motor väger redan mycket mer än 325 motorn(M20) och plus turbo intercooler och allt annat blir nog ganska så framtungt, men varför inte prova du skall nog inte köra bana, eller??
Jag skiter nog i V8 för tillfället utan provar först att få igång min 328 motor.

//Alpina//
AL
289
AL
318is CSN-90

Caulev: Du fick mail om din 2,7:a. men tolkar det som om du inte har den kvar/vill inte sälja. Har jag rätt?

Kan vara intressant.

Själv drömmer jag om V8:a.
Ger faktiskt bättre balans i bilen än med en M20!!! =)

AL

AL.
Tyvärr så sålde jag min 2,7 tillsammans med resten av bilen som jag saknar väldigt mycket idag.
Men jag har faktist en komplett 325 motor med spricka i toppen + diselvevaxel + stakar som passar till, bara att sätta ihop skitet. Alla kablar finns + box.
Maila till mig vid intresse.

//Alpina//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.