|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Anders S: Eh nae, håller mig till bensinare serru. Lars Jakobsson: Vad är du besviken över? |
|
Lars Jakobsson |
Perran_>>Mest effekten, känns som dom hade kunnat ta ur lite mer än bara 420 hk och endå ha den driftsäker. Ligger för långt ifrån M5/M6 jämfört med förut när dom var lika..(E46/E39) |
Tigerr |
Det tycks och tänks lika mycket som vanligt på denna sidan ser jag.^^ Jag tror inte att någon som har skrivit här skulle tycka att nya M3 är tråkig att köra. Döm inte hunden efter håren tror jag att man säger? Sen tror jag att BMWs ingenjörer har rätt bra koll på hur man bygger en kul M3.. Dem har ju liksom lyckats förr. Kör först, döm sedan!^^ |
| Det är väl rönnbären som vanligt... | |
| De som har påstått att nya M3an är tråkig är folk som kör M3 i dags läget så förmodligen så uppfyller inte den nya deras krav eller önskemål när det gäller den nya motorn, inget att diskutera egentligen. Varför har man valt M3 framför Amg/Rs osv, jo för körglädjens skull, för inte är M3 den snabbaste bilen ut av dessa. Tråkig eller inte så är inte Bmw samma varumärke som det va för 10år sen just den tiden då alla Bmw fantaster snackade s***t om Turbo och ren kör glädje som nu har fått svälja stoltheten och leva med Bmw Turbo. Antingen har Bmw tappat rejällt när det urvecklingen eller så har konkurrenterna kommit ikapp och kört om både när det gäller design och motorutveckling, Nu tänker jag inte enbart på HK/NM utan i helhet. | |
|
Maxad// Det var kompressormotorn jag menade. Lars// Inte behöver du vara besviken. Du ska ju ändå inte köpa någon M3:a ;-) Ditt var blir ju M6. I övrigt så pekar mycket på att vikten hålls ner kraftigt. Mellan 150 och 200kg lättare än RS4. 1550 kg gissar jag på. Sen blir det spännande att se hur det blir med den nya DSG lådan som förhoppningsvis kommer till våren 08. 0-100 kommer att gå på 4,6 sprinten 12,5 Mvh Jonas |
|
Lars Jakobsson |
Jonas>>Så bara för att jag inte är speciellt intresserad av nya M3 så får jag inte ha några åsikter? Sen om nån trodde det så har jag inte sagt ett ljud om körglädjen, det kommer den säkert ha som alla andra bilar.. Det som gör mig besviken är som sagt designen på inredningen (även E90,e91,E60) och motorn. Det är väl bara att kolla hur lång efter RS4 som dom antagligen släpper nya M3, med tanke på att det blir typ 3 år efter så kan man väl inte direkt säga att dom ligger så speciellt långt framme längre. |
|
"Ännu en besvikelse, men skönt att ha det på pappret. BMW har tappat mot sina konkurenter när det gäller nya M3:an." Du får det att låta som om BMW M byggt en medioker V8. Ganska impnerande prestanda för en 4-liters V8 tänkt att sitta i en kommersiell gatbil. Sedan finns det utsläppsnormer att följa. |
|
|
Man bör betänka att motorn i Audi V8 är långslagig, medan nya M3-motorn är kortslagig. Med ett slag på 75,2 mm jämfört med Audis 92,8 borde BMW-motorn ha klart större varvtalsreserver. Dessutom kan inte Audin, med 84,5 mm borrning använda lika stora ventiler som BMW:n med 92,0 mm borrning. Ur ren trimningssynpunkt borde BMW:n ligga längre från sin maximala potential än Audin. Kanske har BMW valt att ta ur (relativt) måttliga 420 hk i detta skede. Med lägre vikt kan bilen ändå vara snabbare än Audi. När Audi presenterar en ny RS4 kan BMW lansera en uppdaterad motor med mer effekt. |
|
|
Vikten, balansen, chassisättningen, m-diffen, styrresponsen, etc. kommer säkert att bidra till en körupplevelse som slår både föregångaren och huvudkonkurrenten RS4. Håller också med BMW-Jonas om att DSG-lådan blir spännande. I den manuella versionen ska växellådan tydligen vara samma som i USA-versionen av M5:an. Man får väl anta att de inte gör samma misstag och inte tillåter full urkoppling av antispinn. En annan reflektion är att M3:ans vridmoment på 400 Nm är samma som för 335:an. Där är jag lite besviken. Så mycket mer än 100 Nm per liter för icke överladdade motorer är i och för sig svårt, så det kanske man inte ska vara. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
| Larssss , Varför ska det inte gå att koppla ur Antispinnet helt ? Det där är faktiskt riktig störande med bilar som itne tillåter full urkoppking, hade det på min C55 och det va kass rent sagt, men däriemot så tycker jag att man borde kunna ha det i 2 steg som på en vanlig 3 serie kanske, så att man kan stänga av Antispinn med låta antisladd vara på men det ska gå att stänga av ALLT om man så vill annars kan de lika gärna kasta in en Automat och gå efter MB | |
|
Maxad, "Man får väl anta att de inte gör samma misstag och inte tillåter full urkoppling av antispinn." larssss skriver att det är ett misstag att inte tillåta full urkoppling, så ni menar samma sak. Hjälpsystem är nog bra men jag kan hålla med er om att man i vissa fall vill kunna koppla ur dem. |
|
| jag uppfattade det fel då, ber om ursäkt. Men Det går jo att koppla bort Antispinnet helt eller ? jag har då inget som stoppar bilen från varken sladd eller spinn när den är bortkopplad, eller är jag ute o cyklar nu igen :S | |
|
Maxad, mitt fel. För många negationer i en och samma mening! BjörnBs tolkning var rätt: Det går inte att koppla ur den manuella USA-M5:ans antispinn helt och jag tycker att det rimmar illa med m-konceptet och viljan att kunna köra för fullt på bana. Lite mer info här: Länk /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Finns det någon chans att BMW ökar hk fram till lanseringen? De lär ju förstå att ett antal personer blir besvikna över 420 hk. Är det dessutom skrivet i sten att M3:an har 420 hk? Pascal |
|
Lars Jakobsson |
Som sagt, med tanke på att det kommer släppas nästan 3 år efter RS4:an först kom så är det en besvikelse. På 3 år så borde dom kunnat kommit längre i utveckligen... Dock så är jag fortfarande mest avig mot insidans design, utsidan är inte så mkt att säga om..inte lika snygg som E46:an var när det släpptes men helt ok jämfört med konkurenterna.. Har svårt att se att den kommer bli lika populär som E46:an blev, det finns så mkt mer att välja på nu... |
|
Det märks att det råder effekthysteri! De flesta klagar på 420hk, något som för ett antal år sedan setts som väldigt mycket. Jag tycker att många glömmer en sak, allt handlar ju inte bara om hur mycket effekt motorn har, jämför med Porsche exempelvis en ny 997 GT3 har "bara" 415 hk, hur många hänger av den på en bana? M3 CSL med "bara" 360 hk, har ju körts på 7.50 runt Nürburgring. Det jag vill säga är att det känns relativt ointressant att redan börja klaga på att den nya M3an "bara" har 77 hk mer än den gamla. Det jag är mer nyfiken på är vad den väger och hur chassit är, det är ju det som kommer att avgöra hur snabb bilen är. Jag har svårt att tro att BMW skulle komma med en M3a som inte är konkurrenskraftig när de haft så lång tid på sig, kanske vill de också spara lite på krutet på M3:an för att kunna slå på stort med en ny CSL så småningom! E46:ans M3a sågs ju alltid som ett fynd med tanke på dess prestanda, vi får väl se vad prislappen på den nya M3an blir, men jag har svårt att tro att det är så många av konkurrenterna som kommer att vara billligare. Mvh Mats |
|
| Ja, låg vikt ser jag som mer väsentligt än hög effekt. Hoppas BMW verkligen jobbat hårt på att få ner vikten så mycket det går. Dessutom vore det bra om BMW kunde lämna floskeln om 50-50 viktfördelning som något optimalt och i stället konstruera bilen med mer än hälften av vikten över bakhjulen. | |
Lars Jakobsson |
Jag saknar faktist nått riktigt sportigt hos BMW, som tex R8...kanske med mitt monterad motor, bakhjulsdriven...:P |
| Ja, riktiga sportbilar har vanilgtvis mittmotor eller svansmotor. En ny M1 borde finnas i BMWs modellprogram. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.