|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hittade ingen info om detta här så lägger upp en länk med info om nya M3ans motor. 420 hk :-) Länk Mvh Mats | |
| vilket sammanträffande att den har lika mkt hk som audi rs4 :D ... vad tror ni att den gör 0-100 på?? | |
|
rs4.an har faktiskt mer vrid (430 Nnm vid 5 500 rpm), men m3:an utnyttjar sina 400 redan från 2 000 rpm vilket borde göra ganska stor skillnad. uppgiften om 420 hk har cirkulerat i diverse tidningar sedan i vintras, bl.a. i tyska ams, så det var egentligen ingen överraskning. det var däremot vridmomentkurvan. kul. motorn är också relativt lätt med en vikt på 202 kg (någon som vet vad audi-motorn väger?). /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Nu stod det ju iofs att den har 85% av vridet vid 2000rpm vilket ger 340nm. Sedan säger det ju ingenting, snarare så skvallrar det om en trist motorkaraktär. Keep up the good work! |
|
|
triss, det stämmer, jag missade att det var 85%. att det skulle resultera i en trist motorkaraktär håller jag absolut inte med om. vrid på låga varvtal är ju superkul! /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
| nu pratar du allt lite konstigt triss?? det ska ju redan komma vi låga varv,det är ju där musklerna ska börja jobba..håller med larsssss... | |
| tror han syftade på att den inte kommer va lika spetsig som E46an är i dags läget, själv skulle jag föredra den nya där man kan använda vridet på lägre varv ungefär som en turbo bil. Men visst kommer en del av upplevelsen försvinna med den typen av motorn | |
| Måste bara säga att jag är besviken om detta stämmer att M3 "bara" har 420 hk hade hoppats på ca 440 eller 450 iaf konstigt att dena motor har mera hk än nm jag kommer inte på någon annan bil som har mer hk än nm vet ni kanske? | |
|
Vad jag menade är att man förlorar karaktären som alltid varit bmw´s signum, spetsiga och vassa motorer. Den här motorn är helt fel för m3, den hade passat bättre i en 540 eller 740. Keep up the good work! |
|
| Iom att jag kör jänkare kan jag instämma att vrid på låga varvtal är skoj =) | |
|
Köp diesel då.. |
|
|
Dieselmotorer har ett smalare varvtalregister för varje växel, vilket gör dem mer lämpade för automatlådor. Kör man bensinmotor och gillar att växla själv är det här väldigt trevliga nyheter tycker jag, men givetvis beror det på körstil och andra preferenser. Balansen i M3:an lär dock bli bättre än i RS4:an, samtidigt som totalvikten bör kunna hållas nere med den lättare motorn och andra lättviktskomponenter. Jag är övertygad om att BMW räknat in viktfördelen när de valt att lägga sig på "bara" 420 hk. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
| motorn är jo inte direkt lättviktig, är inte både Rs4 och Amg motorerna lättare ? | |
|
Håller med triss, visst är det bra med en motor som är stark från botten men på en sportbil ska det finnas lite extra krydda på toppen som man använder vid aktiv körning. Det ska vara kul att köra M-bil. Till vardags kompletterar man lämpligen med en 335dA. |
|
|
Man har ju med all sannolikhet kompromissat med karaktären. Vilket är ganska självklart på en gatbil... Personligen tycker jag det känns trist om man gått för långt åt vänster. M3 ska vara rejs, inte gubb-karaktär a la lågvarv. |
|
| Men utan att gräva ner sig för mycket så plockar dem ut max effekt ´över 8000 varv och den lär ju inte vara seg ala saab turbo över 5000 varv ändå gamla m3 har väll också högt vrid vid låga varv(e46)!!!Det lär vi får se sen i verkligheten förhoppningsvis.... | |
|
Hmm, hittade en recension där det sägs att 90% av vridet i RS4:an finns tillgängligt mellan 2250 och 7600 Länk. Om det stämmer är M3:ans fördel inte så stor. Maxad, blev också lite osäker på motorvikten hos RS4:an. Det känns faktiskt som om den borde väga mindre än 202 kg. Vi behöver en viktuppgift. Oavsett vilket kommer jämförelsetesterna att bli intressanta. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
amg motorn väger 199kg. Mvh Jonas |
|
| Bmw-Jonas , va det för deras V8 med kompressor ? kul att de skriver att det är en a världen lättaste motorer när båda deras Konkurrenter har lättare motoren, eller de kanske jämförde vikten mot Kia´s V8 :) | |
Lars Jakobsson |
Ännu en besvikelse, men skönt att ha det på pappret. BMW har tappat mot sina konkurenter när det gäller nya M3:an. |
|
Vrid och effektkurvor på nya motorn vs M-V10 hittar ni här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.