AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.811

vilket oktantal går era e39 på?

Sida 2 av 2
Miper335
Har alltid varit ett fan av 98....säger sig själv på något vis.
Större motor...mer oktan.
"Tyvärr" har detta inte gällt min bil.
Begriper inte hur någon skall kunna märka någon skillnad i prestanda.
Den enda skillnaden blev att bilen drog MER bensin med 98.
Testade några tankar och resultatet blev det samma varje gång.
( ca 1cl/m mer för 98 )

I instruktionsboken står det:
Olika bränslekvaliteter kan användas eftersom att motorn är knackningsreglerad.

Motorn är konstruerad för:
Bensin med lägsta oktantal 98 ROZ.
För att uppnå normalvärden för effekt och förbrukning bör denna bensin användas i första hand.

Du kan också tanka:
Blyfri bensin med lägsta oktantal 95 ROZ.

Minsta tillåtna kvalitet:
Blyfri bensin med lägsta oktantal 91 ROZ.
Denna bensin bör endast användas i undantagsfall.

Blyad bensin förstör lambdasondens och katalysatorns funktion.

Enligt boken finns det tydligen Bmw bilar utan Kat!? ( Boken ifrån -00 )
Dessa kan köras med blyad bensin men vad jag vet försvann blyet ifrån bensinen -87 och ersattes utav tillsatser!?
Undrar annars var denna bensin säljs i världen.
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Vinterdäck = 95
Sommardäck = 98

Så kör jag iaf.
tankade 98 sist då och tycker faktiskt bilen känns starkare på låga varv/hög växel. jag gillar o köra på vridet så det känns som det är skillnad.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Är väl ganska hyggligt dokumenterat att där blir skillnad med 98okt ron gentemot 95okt ron,vill minnas jag läst nån gammal TV lr Bilsport där dom mätte effektskillnaden och att det skillde en del hästkrafter imellan.
Sen antar jag att vore där ingen som helst skillnad vore väl 98okt ute ur sortimentet för länge sedan?!
ha
25
hazman
520dA -12
Klart det är bättre för motorn med 98. Speciellt om man ska köra länge o lite hårdare, typ utomlands, då gör 98 susen för motorn, som någon nämnde sommar o vintertid och förbränningstemp. Man känner nog ingen skillnad, men är bilen lastad, och får gå hård motorvägstempo då kan det märkas!! Men som jag har hört, är det stor skillnad på bilar med turbo, vilket bränsle man kör på.
Det finns en enda grundläggande skillnad mellan motorbensin t.ex 95 och 98, eller även 92 och 100 om båda dessa finns tillhands. Skillnaden heter knackningsbeständighet, dvs förmågan hos bränslet att förebygga eller förhindra självantändning i "förtid" varje gång bränsleblandningen komprimeras. Självklart märks detta extra markant på en turbomotor om/när laddtrycket kan regleras.
Men det är inte som många tror nån skillnad på energivärde eller "kraft" i de olika bränslena, vi förutsätter då att de håller de uppfyller normal standard och klassning för motorbränslen.
Ju högre knackningsbeständighet, ju tidigare kan tändningen ställas inom sina givna gränser, alternativt så kan en turbomotor höja laddtrycket något. Detta leder till att effektiviteten ökas något i motorn, = några hästkrafter mera. Fast inget drastiskt på sugmotorer, och inget alls om motorn inte har modern motorstyrning med knacksensorer osv som hela tiden söker upp det tändningsläge osv som ger på gränsen till små spikningar vid förbränningen osv.
Motorstyrning med knacksensorer och adaptiv motorstyrning osv har funnits på t.ex BMW sedan början av 90-talet i olika skepnader och tillsammans med nadra sensorer för luftmassa/syremängd, temperatur osv.
Skillnaden i effektivitet på bilmotorer som kan dra full nytta av bränslen med olika oktanhalt kan märkas som liten kraftökning eller något minskad förbrukning.

FP
Tillägg: Naturligtvis måste motorer med högre kompression ha högre oktanhalt än en med lägre, alla andra parametrar lika, om inte motorn har adaptiv motorstyrning enligt oavn. Men detta gäller inte per automatik för att motorn är "stor", var nu gränsen går för stor/liten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.