|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I min instruktionsbok står det "För att förbättra effekten och sänka bränsleförbrukningen: Bensin medl ägsta oktantal 98 ROZ" jag har provat nån tank med 98 och en med v-power. märkte dock ingen direkt skillnad. behöver man köra längre för att tändningen ska ställa om sig eller är det struntprat som står i instruktionsboken? Det känns nämligen lite skumt att en bil med motorstyrning från -95 nån gång skulle kunna öka förtändningen vid högre oktantal. Ligger den o testar om den kan öka denna eller hur fungerar det? | |
| jag kör på 98 oktan,tycker bilen går bäst med det. | |
| Kommer bli 98 hedanefter. problemet har varit hitta en micro-preem med 98okt nära väg till/från jobb (har 24öre/l rabatt på preem ;). | |
|
Samma här. Den verkar dra så pass mycket mindre att man går ±0. Men jag tycker nog att den går lite bättre, särskilt på lägre varv. |
|
| Tyvärr har jag ingen färddator så inte kunnat se små förändringar i förbrukning. vad för storlek på minskningen av soppa har ni sett? | |
| det går jämt upp o tanka 98 mot 95.plus att bilen går bättre... | |
|
95 oktan. märker ingen skillnad med 98. |
|
| Märkte ingen skillnas vare sig i motorgång eller förbrukning då jag körde några tankar med 98. Priset får därför styra... | |
| Har gått över till 95 då jag inte heller märkt ngn direkt skillnad , förbrukningen styrs mer av körsätt än av vilket oktantal man kör på så det går inte att motivera 98 med att bilen skulle dra mindre så man på ngt vis skulle tjäna på det iallefall.Detta gäller iallefall min för min bil. | |
|
Jag tankade min första tank med 95 sen såg jag i instruktionsboken att den skulle gå på 98 så det kommer jag att köra på i fortsättningen. Mina andra har fått lite bättre respons när man körde de på högre oktantal så det skadar säkert inte. Sen för min del som knappt kör nåt så är det inga stora pengar man sparar på en full tank. |
|
| vissa märker,vissa inte.men jag vet att det fungerar på min,därför kör jag 98... | |
|
Hej, Sorry boys... Från den ena modellen till andra var på semester med m3 an alltid tankat 98 men hamnade i ett land var högsta oktanhalt var 92! Hoppsan vad nu då...? Jo tanka och hoppas på att det går :-) Det funkade märkte inte ett dugg samma goda Bmw drag! Men så fort vi hamnade på en mack med mera tryck i bränslet hälldes detta givetvis in. M#POWER |
|
|
märker stor skillnad på 95-98 o därför tankar jag 98. Farsan gör likasså,95 kör man gräsklippare på 98 o över tankar man bilen med :) |
|
| V-power, klart V8:an ska dricka gott :-) | |
|
Alla mina motorfordon får dricka 98okt välling ingen svagdricka här inte ; ) |
|
| Att man inte skulle märka någon skillnad mellan 92 okt och 98 okt en sommardag ter sig verkligen egendomligt i mina ögon.Men det beror kanske lite på körstilen? | |
| alltid 98 | |
| 95 varför 98???? Inte det minsta skillnad. Jo en sak det är dyrare. | |
|
Men om man kör en års modell 00 523M är det inte betträ med 98 oktan? |
|
| Vintertid är jag tveksam till att det gör nån större skillnad,men sommar tid finns där anledning att använda 98 istället för 95.Varmare insugsluft i kombination med lägre oktan ökar spikningsrisken,då backar elektroniken tändningen och prestandan försämras,men spikningen upphör. | |
| 530 får 98,E34 an får nöja sig med 95 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.