AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.048

BMW on tour 2007

Sida 1 av 2
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Är det någon som vet om det blir någon BMW on tour under 2007. Det kördes ju en förra året och det vore trevligt med en ny även i år.

Har sökt på Länk men inte hittat något.

//Stenback
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Stenback:

Ja, det blir en "tour" i år också!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Mr.Nullzwei:
Har du någon mer information än så?

Har för mig att touren förra året började på vårkanten och den börjar ju närma sig liksom.
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Stenback:

Nej, jag har inte informationen tillgänglig nu.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Här står det vilka bilar som kommer vara med i den. Temat är active safety enligt länken då..

Länk

Mvh Johan
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Grelle:
Tack för infon, hittade även den officiella hemsidan nu.

För att läsa mer om BMW on Tour 2007.... kika här: Länk

//Stenback
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag var iväg igår kväll på ett mycket lyckat arrangemang med M-Bilar och SEB där de startade ut BMW on Tour 2007. De bjöd på grillmat och hade många roliga bilar, bla 335 cd, 335 Ci cab, X5 3,0d och 4,8i, X3 3,0 sd, 750 iA, 530 xDT, 525 dT mm mm mm.

Jag provkörde X5 3,0d (112 mil rullade), X3 3,0 sd (52 mil) samt 120d (177 hk) med sportpaket (77 mil), så det blev bara diesel för hela slanten. Självklart var X3 och X5 väldigt trevliga, men det var 120d som fastnade i mitt medvetande. Med 50 mil på mätaren borde den kunnat vara rå och knattrig, men hade jag inte kollat innan så hade jag trott att det var en bensinmotor i den! Så lite lät motorn! Helt fantastisk bil, snål och absolut urstark. En sådan kommer det att bli snart....

Annars var det X5 som var mest intressant för mig, och den är verkligen bra. Den är framför allt tystare invändigt än vår -05:a är, men den känns samtidigt med personbilslik att köra på gott och ont. Vår -05.a har en tydlig SUV-känsla i körningen, man sitter högt och bilen känns bred och stabil. Men den nya är verkligen snygg invändigt, kanske den snyggaste inredningen som finns på en BMW just nu. Kvalitetstkänslan är minst likvärdig, möjligtvis lite bättre än på vår -05:a. Men tyvärr når den inte upp till forna tiders BMW som E39 och E38. Det stora problemet med X5:an är prisbilden, som jag tidigare har ondgjort mig över. Den är helt enkelt för dyr, när en SUV kostar 700 lappar utan navi så faller åtminstone jag bort som spekulant. Men det är 8 månaders leveranstid just nu, så uppenbarligen finns det folk som har råd.

X3 3,0 sd var en trevlig bekantskap, presic som Mattias skrev i testet av den faceliftade X3:an så är det en ny bil jämfört med den första manuella X3 3,0i jag provade för 2-3 år sedan. Bilen känns mer homogen, och är faktiskt verkligen trevlig. Min fru gillade den, vilket ytterligare styrker min personliga åsikt att det är en tjej-SUV. Motorn var dock en trevlig upplevelse, den har väk runt 280 hk om jag minns rätt, och det märktes. Bilen formligen skenade iväg på ett helt makalöst sätt! När man kollar på hastighetsmätaren vid fullgas så är det helt enormt vad det skjutsar på!

Tyvärr kunde jag inte prova de mindre BMW-modellerna, pga att både fru och barn + barnstol följde med.

Vad lärde jag mig då? BMW är marknadsledande på roliga och civiliserade dieselmotorer, med väldigt låg förbrukning. X5 ska det bli, men då med sd-motorn som kommer först till hösten, och sedan lär jag vänta 2-3 år innan jag har råd att köpa den. Men den verkliga höjdaren var 120dM, en bil som de flesta har råd med (nåja, 337 loppor) och som måste vara den roligaste sparbössan på marknaden just nu.

Vore kul att höra vad ni andra tycker om bensinbilarna, som jag inte hann köra....

Mvh Johan
Fanken så klantigt av mig. Jag trodde det var den 2.a maj M-bilar hade bilarna inne och då kunde jag inte pga den årliga ångestdagen. Igår hade jag utan tvekan kört dit. Grattis till dig som kan läsa innantill. :(

Mvh
Mikael
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
de finns där i en vecka om jag minns rätt, så det finns nog tid att åka dit....

mvh johan
BMW on-tour sabbade mina ekonomiska planer på en 120dM! :D
Jag provade en 130 sen var det kört!

Hela schemat finns här:
Länk

Mvh,
/Wille
Johan: Stort tack för att du som inte bara kan läsa innantill utan dessutom har ett gott minne och hjärta berättade det. Jag ska ringa dem idag. Det ska bli roligt.
Jag råkade vara i området i fredags strax efter 18:00 när transportbilen kom in och led över att jag skulle missa tillfället. Nu känns det bättre. :)

Mvh
Mikael
Så kom jag änteligen till M-bilar och fick tillfälle att köra med 530Xd, X3, 335 cabrio och sist men absolut inte minst 750.

Något som skilde alla bilar från min var en mycket civiliserad gång. När jag trampar ned gaspedalen i botten trycks jag bakåt, så upplevde jag det inte i någon av dessa bilar, vilket jag fann märkligt (har någon tricksat med min bil men glömt berätta det när jag köpte den?).

X3 kändes i kupén i mångt och mycket som en E39 och var för bullrig för min komfortuppfattning. En sådan lär jag inte köpa. Jag vill se och känna att tekniken går framåt.

335 cabrion erbjöd en härlig motor och tajt/styvt chassi/fjädring. En sådan skulle kan kunna köpa om jag är beredd att ha en hundbil och en människobil. Även här kände jag som ägare till en E39 igen mig i kupén om än mindre än i X3.

530Xd. Vilken bil! Det har hänt mycket sedan E39. Otroligt avmätt fjädring och hög komfort och inget fel på något annat heller. Inget snack om saken 5-serien är trevligare att köra iom denna modell och jag misstänker att detta blir min nästa bil ngn gång nästa år. HUD fungerade mycket bättre än jag trott. Mycket väl synligt i solsken även värmekameran fungerade bra, vilket boende i dessa trakter med dess emellanåt tjocka ronna kan ha glädje av.

750. Gud vilken bil. Tystaste bil jag kört. Om jag inte minns fel är den tom tystare än en CL600 från 2001. Komforten var helt wunderbar och inte var det fel på resurserna heller. Tom bra ljud! Slutsatsen blir densamma som för 335:an. är jag redo att hålla mig med två bilar så skulle detta bli en riktigt läcker färdkamrat.

Både 750 och 530 har bättre stolar än vad mina E39:or resp E46 kan erbjuda. Äntligen kan jag få riktigt stöd för låren och pumpfunktionen i sidorna är inte helt fel, samt att det gick att flytta nackstödet framåt. De nya komfortstolarna är verkligen komfortabla och slår de gamla.

Jag testade funktionaliteten avseende I-drive och den var mycket lättanvänd. Men uppdateringen kanske även medförde en bättre struktur och den tidigare versionen var kanske sämre vilket medförde de kritiska omdömen den fått tidigare.

Ngt som irriterade mig men som troligen bara är en vanesak är att PDC:n går igång 2 meter från målet.

Vad som förvånade mig var att jag läst flera inlägg där författarna klagade över den försämrade finishen/materialvalet. I femman och sjuan fanns då inget att anmärka på.

Tack till BMW (och Johan som upplyste mig) för att jag fick tillfälle att testa så många olika bilar och få en uppfattning om dem. Mycket bra marknadsföring åtminstone avseende mig.

PS. Jag valde bort X5, z4 och 1-serien iom att jag vet att jag ändå inte kommer att köpa en sådan bil.

Mvh
Mikael
Addendu. Det var i fredagskväll som bilarna rullade in hos M-bilar. Rätt ska vara rätt.

Mvh
Mikael
Addendum till addendu :) Är lite vimsig efter för lite sömn och roliga testkörningar. Måndagskväll var det.

Mvh
Mikael
Gemini__
Var till M-bilar i tisdagskväll och provkörde de som var mest intressanta.

Z4 3.0: Lät väldigt vackert samt hade en stor portion körglädje inbyggd. Riktigt trång vagn dock, men det är smällar man får ta antar jag. =)

X5 4.8is: Otroligt vacker vagn, dock imponerar varken motorljud eller prestanda. Och vilket pris sen, ouch! Diesel passar nog bäst till denna skapelse.

X3 3.0D: Tilltalar mig inte alls, var enbart ute efter att bekanta mig med motorn.

530xD: Min absoluta favorit, motorn är en riktig juvel.

750iA: Mycket trevlig bekantskap, fattas bara annat. Krånglig växelförare, BMW-säljaren fick inte ens till det på första försöken (?). Har aldrig tyckt om E65:an utseendemässigt, men den senaste versionen är hyffsad. Ser maffig ut om inte annat.

Mvh:
Thomas

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hur fungerar BMW on tour egentligen? Läser man på hemsidorna står det ju att man ska boka in sig för provkörningar. Antar att de inte accepterar vem som helst då utan enbart potentiella kunder? Med tre år kvar av studierna känns ju inte ett nybilsköp särskilt aktuellt, men provkörningar skulle ju vara kul likväl...
Jag var där tidigt på morgonen och då var det bara att ta en bil och köra iväg. Med den första bilen 530XD blev det en lite längre tur, men ingen hade saknat mig. Men när jag körde in den sista bilen kring 12:00 så hade de börjat köa. Det tycktes dock som de flesta kom på vinst och förlust och fick chansen att köra den bil de var intresserade av. Söker man gratis kärleksupplevelser är det ett tillfälle som inte får missas. :)

Mvh
Mikael
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Hos carlia bil här i stan så får man förboka, handlar inte om att man är presumtiv kund eller inte, utan mer om att då kommer bilarna finnas inne för att testas. Det hade varit lite cirkus efter en del bilar förra året.

Tyvärr har något i gävle kört sönder 335i cabben så med lite tur ska dom få ordning på den tills på lördag då jag skulle få prova den. Håller tummarna. I övrigt är det z4, 130i (igen) och 335d som ska få sig en rastning. Körde 745d förra året och tror inte 750i kan matcha den i rå brutal maffighet så i år hoppar jag den. Körde även 535d förra året så 530xd känns inte så spännande.
Låter trevligt men hur gammal måste man vara för att få köra? Är 21 år tillräckligt plus att man kommer i en fin E39?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Borde inte vara några problem alls, mig veterligen krävs körkort och förmågan att tala om vad man vill prova. :D

Efter att ha förtjänat att blivit av med körkortet några svängar idag så har 130im och z4 3.0si fått bekänna färg. 130im hade tveklöst den bästa väghållningen av dom två samt den kvalitetsmässigt bästa inredningen. Det känns att z4 är en avgjort äldre konstruktion i botten.

z4:an hade dock ett riktigt redigt motorljud, mullrade på fint och 6:an sjöng riktigt fint på höga varv. Tyckte dock lite synd om den och den fick inte riktigt smaka lika hårda gas-tag som 130 då den hade rullat "hela" 6 mil när vi satte oss i den. 130im är brutalt snabb, innan man ens förstått vad som pågår så går det på tok för fort. Det är helt utan tvekan den tystaste, mest välbyggda och sportigaste bilen i klassen. Väldigt tyst och bra komfort trots m-chassi och 18", nya inredningen är ett enormt lyft.

Tog även en tur i X5:an, ja... ingen bil jag känner något sug efter, men back-kameran var riktigt cool och ljudsystemet som var inbyggt lät mycket och helt okej för att vara ett fabriksmonterat sådant. Väldigt bra komfort utan att bli gungig och för mjuk.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Testade en vit 130i med M- paketet hos Carlson Bil i Örebro och när man startade motorn så mullrade det till på ett så där underbart vis så att haklappen nästan åkte på ;). Bilen var oerhört underhållande och välavstämd på de små krokiga sommarvägarna och man njöt i varenda kurva och vid varje varvtal. En näst intill perfekt kombination av motor, drivlina och chassi. mkt underhållande och man förstod genast varför BMW är just BMW och inget annat.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.