AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.731

Bränsleläckage vid torpedvägg/insug M3

Sida 1 av 2
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Hej!

Min M3-93 har börjat läcka bensin under insuget i bakkant. Har sökt lite och det verkar vara ett par slangar där som kan bli fnasiga med åren. Men hur kommer man åt dem? Något man kan ge sig på själv eller bör man lämna in?
Tacksam om nån har ett litet "gör-så-här" tips

Mvh
David

Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Skulle gissa är nr 21 eller 20 som läcker: Länk

behrozosogh
aa.. håller med Xvid.

vanligt fel på m3or..
hade samma problem själv.
det e bara o byta själv,,inte alls svårt.

Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
behrozosogh: Behövde du plocka bort mycket för att komma åt att byta slangen?

behrozosogh
nej,,inte så farligt.
ta bort insuget så ser du allt mycket bättre..och det tar inte så långt tid o ta bort den.
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Då va det fixat. Bägge slangarna va riktigt "fnöskiga" bägge byttes och nu är allt prima :)

Men måste säga att det är tråååångt!

behrozosogh
tog du bort insuget?
eller tog du den riktigt trånka vägen?

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Tog bort det innersta "insugsröret"....

Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
xvid.....hur märkte du att dom var dåliga.....min luktar bensin när jag startar den,men ser inget läckage typ på golvet eller nått.....kan även märka lite bensinlukt när jag vart ute och kört och kommer till en korsning där jag står still.....tacksam för svar...

*BMW* Be My Wife
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
M3 Danne: Min luktade bensin ibland och den drog över 2 liter milen. Sen en dag när jag backade ut ur garaget såg en kompis att det näst intill rann bensin under bilen så det var bara att läcksöka med ljus å låga :)

Sökte även på internet och dom slangarna är tydligen vanliga att de blir slitna på M3.

Observera att min bil också luktade IBLAND, ocjh jag har läcksökt innan utan resultat.
Mitt tips är att vid bensinlukt, ut med ficklampa och se om du ser ngt.

Mvh David

Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
Tack David ska verkligen ut och titta......vad var de för slangar ?..köpte du dom på bmw och hur mycke gick dom på??....ja...jag antar att de är dom....det luktar från torpedväggen.....

*BMW* Be My Wife
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Det är helt vanlig 8mm bränsleslang, 10kr/dm + klämmor på typ AD-center.
På BMW kostar dom 99kr styck inkl slangklämmor. Behövs max 2dm!

Luktar det från torpedväggen är det garanterat dom! Försök känna på dom, kan vara så att de läcker vid högt bränsletryck, då du inte märker det alltid!

(är det du som har den fina silvriga svensksålda m3:an?)

Mvh David

Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
hej igen...tack för svaret....nej jag har en dakargul-94:a.... oki....då kanske man inte behöver köpa dom på bmw då....

*BMW* Be My Wife
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Fy fan säger jag. Lätt nej inte direkt. Jag fick bort innersta "insugsröret" halvvägs. dvs den jäkla konen satte fast där nere i insuget. hopp. Det löste sig inte så då meckar jag väl tillbaka. Lättare sagt än gjort. Den jävla gummikondomen vägrar ju att gå på, ne den ska fastna under längst in där man inte kommer åt med knappt fingrarna ännu mindre verktyg. Så jag fick åka hem med svansen mellan benen och med 1cm stor öppning mellan gummi och insug. Kul nej. Ringer verkstan på måndag.... BITTER
pg_ice
det var nån som snackade om att det går lättare om man tar bort fuelrailsen
frågan är om man måste ta bort insuget för att få bort fuelrailsen?
jag ska ev ge mig på och byta slang nr 20 och 21 då jag har en grym soppa lukt efter starter.
jag bytte slangarna nere efter filtret men det vart ingen skillnad så det är bara dom två slangarna kvar att välja på.

en annan fråga: finns det möjlighet att det kan läcka från bränsletrycks regulatorn?
jag såg inget läckage när jag hade borta insuget men det såg ut som det var gammalt soppa på ytan runt hela regulatorn.
som ett tunt lager av fukt.
läcker det från regulatorn då lär man ju inte ha rätt tryck heller.
bara en fundering
Bu
65
Bulken
523IM -00
pg_ice du menar nog mig jag tog bort både insuget och fuelrailsen. Så man kommer åt ordentligt när man ska byta slangarna.Jag tror inte det läcker om bränsletrycksregulatorn. Mina slangar såg ut som nya tills man böjde dom då va det fult med sprickor mest i den böjda slangen.
pg_ice
hur var det med fuelrailsen? är det bara att lossna clipsen och dom två M6 skruvarna?
följer inte spridarna med när man lyfter upp den?
Bu
65
Bulken
523IM -00
ja dom följer med upp då
pg_ice
å fan men är det så man SKA göra :)?
kanske iofs bättre att dom följer med upp så kan man kika på dom samtidigt och ev göra rent dom
Bu
65
Bulken
523IM -00
Jag såg ingen annan lösning för att komma åt att släppa slangklämmorna och få dit nya.Det tar inte så lång tid att ta bort den men den sitter ganska hårt så man får ta i lite. Men jag vet inte hur dom gör när man lämnar in bilen på BMW.
pg_ice
nu som först fick jag syn på sprickorna i ena bränsleslangen längst bak!
fan det är nog frågan om man vågar köra,det såg inte bra ut.
bra att man hittade stället då,nu blir det att riva insuget igen,borde gå bättre nu när man redan har haft bort det tidigare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.