|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag har precis köpt min första bil och de blev en Bmw 520i e34 -88! Men den är inte helt kör duglig, för de är nämligen rost hål i katten. Men då till min fråga; måste jag verkligen ha katt på en -88ans modell när lagen om katalysator kom -89? Eller kan man tömma katten å köra så? Tacksam för svar! | |
| Har för mig att det går med pipa rakt igenom men att den ska sitta där. | |
|
Det är inte ytterhöljet du tänker på ,tunnt plåthölje som kan skramla ibland? Isåfall spelar det ingen roll, är det avgasläckage, då fixar du hålet. du får inte ta bort "katten" men det går att rensa den. Det kan bli lite tjorv med avgasvärdet eftersom Lamdavärdet kanske ändras pga ändrat motstånd. Du förresten,,,,Välkommen till forumet. /Mats |
|
|
Nej de är hål rakt igenom för de " puffar " ut avgaser på ovansidan. och trycket från de där puffet är gansa stort, jag tror att hela katten är så extret igensatt att de där rost hålet är mitt utblås. Kan sånt hända? tack för svaren och jag kommer nog trivas i detta forum =) |
|
|
Åk till biltema och köp en ersättningskatt för 790kr. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Katalysatorn får inte plockas bort, läcker den får du laga den eller byta ut den mot en annan katalysator. anlima: Lambdavärdet mäts inte på en bil av årsmodell 1988 eller tidigare, och påverkas inte heller av mottrycket. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
var det inte upp till biltillverkaren att bestämma om de ville ha katalysator eller inte på just 88:orna? i.o.m. det kan det ju vara svårt för besiktningsteknikern att hålla reda på vilka bilmodeller som har det och därför slinker en del igenom utan kat just det året...!? året därpå, 89 började man ju mäta avgasvärdena som påverkas av katten, så där finns ju inte så mycket att välja på.... |
|
|
jonaz_6: Före årsmodell 1989 fanns det inget krav på biltillverkaren att montera katalysator på bilarna, men finns det trots det en katalysator på bilen från fabrik får den inte demonteras eller sättas ur funktion i efterhand. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Med andra ord , så kan man rensa "katten" bara det inte syns om jag har förstått rätt. Var det så du menade J ? /Mats |
|
| "eller sättas ur funktion i efterhand" | |
| Kanske syns att man ibland inte kan låta bli att små-le åt vår kära byråkrati. :) | |
|
jesperado; Som anlima fråga de, kan man rensa katten så den bara blir ett tomt skal? |
|
| Jamen läääääs för guds skull... katten FÅR INTE SÄTTAS UR FUNKTION I EFTERHAND som Jesperado skrev. Om man rensar den sätts den ur funktion, tro det eller ej... | |
|
Jag rensade 'katten' på min gamla volvo 740 88. Enda som hände var att besiktningsgubben knackade på den och konstaterade att "Här var det tomt". Fick ingen 2:a på det. Enligt han berodde det på att den måste sitta där,men den måste inte fungera på en 88. Sen vet inte jag vad som är rätt och fel men för mig var det inga problem i alla fall. |
|
|
Min spontana tanke är att det är dumt att rensa katten, en fyller ju faktiskt en funktion. Hade min gått sönder att jag jag köpt en högflödes katt. En annan sak slog mig.. om man kör bilen på E85 bör man väl kunna köra på rensad katt utan att vara dum mot naturen? :) |
|
|
Det är inte tillåtet att "rensa" katalysatorn, men för att kunna underkänna den vid en kontrollbesiktning krävs att man kan konstatera att katalysatorn varit öppnad. Syns det att katalysatorn varit uppskuren ska den underkännas, annars inte. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
har rensat båda kattarna på min.. jag skar upp dom på ovansidan så det syns ingenting... perfekta avgasvärden på bes... Hatar grävlingar |
|
|
o angående funktionen så fyller dom inte sin funktion på en 90talare då dom har en begränsad livslängd.... Hatar grävlingar |
|
|
Sparc: din idè med e85 istället för katalysator framförde jag när jag besikta senast med nämda kombination....det var dumt gjort...ajabaja bla bla bla.... klarade mig dock med rena förskräckelsen utan tvåa den gången. men vad skulle anmärkningen blivit om man får tvåa för man kör på etanol? felaktigt drivmedel? |
|
|
jonaz_6: Det finns ingen anmärkning att rikta mot det. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jesperado: jaså? ja det förklarar ju att jag klarade mig då isåfall. men jag fick det förklarat för mig att man absolut inte får etanolkonvertera sin bil, hur miljövänligt det än är.... men det är alltså inte SBP:s avdelning att hålla koll på detta? vem är det då som håller koll och straffar en för det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.