AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.581

vart koppla in oljekyl ?

Sida 2 av 2
Jag har kollat lite på packningarnas utformning på filterhusen. Det är inte samma på M50 som på M51.
Det ser inte ut att passa speciellt bra på M42 heller.

M50, M51 och M42 har alla olika art nr på packningarna.

Detta borde väl vara ett relativt enkelt sätt att se om det kan tänkas passa rakt av?

/Anton
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Anton Lillsund:
Läste du inte vad jag skrev?

//Ticco

www.ticco.com
Ticco: Jo nu läste jag igen. Jag ber om ursäkt.
Jag skulle ha koncentreat mig på M42 vilket var i mitt intresse.
Hursomhelst så verkar det vara kört att använda sig av BMW-originaldlear för M42 motorn.

/Anton
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Jagharen m50 motor och har jämfört med m3 an men tror inte det är samma innehåll jag har 2 lösningar. den enkla är Dubbel tkors för turbo och kylning på oljetrycket eller på vanosen om man har sån .Efter tkorset sätter man en kulventil eller ännubättre tryckventil så att man kan strypa trycket. andra till tråget eller anslutningen snett nedanför till vänster från oljetrycket (insex). Gör man som här beskrivet kan man styra kylningen manuelt från kupen men man bör ha et mätare för oljetryck och olje temp. annars kan man ta en termokontakt från gsi eller saab 9000 och koppla istället för ventil mycket krångligare för man lär göra anslutningar till thermo blocket. Mer lösningar fins själv ska jag gå den krångliga vägen och kapa av filter hållaren längs med botten och svarva ett lock åt hållaren med infräst thermostat och anslutningar till oljekylare och externt filter som jag ska sätta på torped väggen. Olje kylare bör man ha om man ska piska rejält på bana eller liknande. Olje temp och tryck är ochså att föredra.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
går det inte bara att göra en "oljefilterflyttning" och därigenom också lösa oljekylproblemet? så hade jag det på en rallybil jag ägde en gång i tiden.. dvs. gå ut med slang via ett block och sen vidare till kyl och filter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.