|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
schneberger |
håller på med turbobygge på en m50 motor. min fråga är vart ska jag koppla in oljekylet samt vart tar jag oljan till turbon ifrån .har letat men inte hittat nån bra stans för nått utav det eller så är jag bara blind.- ! snälla måste ha hjläp . snarast tack på förhand /markus |
|
oljekyl? ooljan är väl mest till för smörjning. och sen får jag hoppas det är vattenkyld turbo du har. men var du ska ta oljan från vet jag inte, får ju vara nånting där det är övertryck, turbon är ju den sista saken i oljasystemet, när den paserat turbon rinner den ju ner i oljetråget igen. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Olja till turbon: T-koppling vid oljetrycksgivaren. //Ticco "NICTIC RACING" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oljekylning är väl ett + vid turbomontage. Det är ju standard monterat på en del turbobilar. Hur du kopplar en oljekylare till en BMW motor kan du säkert söka på nätet, en bil med tradionellt oljefilter skruvas det väl dit en mellandel med slanganslutning som sedan dras till oljekylaren som man också måste få dit på lämplig plats. MVH Hasso |
|
På BMW med oljekylare brukar det vara ett uttag på oljefilterhållaren. Dom kanske går att borra upp. Kolla hur det ser ut på en M3:a. |
|
|
Har någon hittat ett sätt att koppla in olje kylet än...? www.reptil.nu |
|
|
På M20 moterer med oljekylare sitter det en sån här Länk mellan block och filter Passar antagligen lika bra på en del andra bmw motorer. /Per |
|
|
Ja, det funkar så på många motorer, men inte på M-50. Det sitter insats filter på den. Ingen som vet? www.reptil.nu |
|
| Matte22k som finns här på forumet har en lösning på problemet. Du behöver en oljeförflyttar sats som finns på tex kgtrimmning och sen svarvade han hylsor har jag för mig som passade ner i burken som insats filtret sitter i, ser likadant ut på m42 motorn som på m50, hans är gjort till m42 nämligen. | |
schneberger |
det löäste sig . komemr att byta antal cylindrar.. på motorn.. antal...hemligt men runt 5-600 hästar siktas det på =)) |
| Ingen som har kommit på nått sätt att koppla in oljekylare? | |
|
Jag bytte motor till en med oljekyl på... www.reptil.nu |
|
| Men det är ju bara att ta ett oljefilterhus från en motor som har oljekyl som standard tex M20 = 325i, M30 = M535i. Och ersätta ditt gamla oljefilterhus med det. | |
|
markkus: Tror du det fungerar på en m50 motor :-/ //Ticco www.ticco.com |
|
| Vet ej, har inte haft tillfälle att prova :P | |
|
bmwandreas bör ju veta var man kopplar in sig,lär ha en rejäl oljekylare på sitt monster... Länk |
|
|
Ticco eller någon annan: Antar att någon vet hur man enklast kopplar in oljekyl till M42:an. Alltså inte för turbobygge utan oljekyl för oljekylans skull till motorn. Finns det någon adapter typ den till M20? |
|
|
Nej, det finns ingen sådan. Det var ju någon här på forumet som hadde byggt en egen variant. Ang. M50. Enligt ETK'n så är packningen mellan blocket och oljefilterhållaren samma som på M3 3,0. Vet inte hur det ser ut på M3'n, men om in/ut till oljekylen sitter på filterhållaren så är det ju en lätt lösning. //Ticco www.ticco.com |
|
|
BME Andreas har inte oljekyl, jag har frågat. M3 3.0 ser ut att passa på M-50, jag köpte en sån motor och har jämfört. www.reptil.nu |
|
|
TDSén (M51) har oljekyl. Vet inte var de oljan tas ifrån, men om de tas från oljefilterbehållaren så kanske det går att använda en oljefilterbehållare från TDSén. Ska ut och titta sen om jag kan se vart slangarna kommer ifrån på min bil. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Japp, slangarna från oljekylet går rakt in i botten på oljefilterbehållaren. Kanske det går att få dit en M51 behållare på din M50. Borde va enklaste lösningen. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.