AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.754

Blivit blåst ingen servicebok

Sida 1 av 3
dr
77
draccatryck
BMW 328 E46 -99
Hej!

Var och köpte en BMW 328 E46 -99 med registreringsnummer XHG 969. Men litade för mycket på försäljaren att alla papper var med i mappen. Och när jag kommer hem hittar jag ingen servicebok. Och när jag ringer till han jag köpte den av så nekar han att han aldrig fått någon servicebok. Finns det någon möjlighet att rekonstruera en servicebok? Har BMW någon data sparad tror ni? Skulle betala bra för att få detta fixat. Annars kommer det aldrig gå att sälja denna bilen igen. Skulle vara djupt tacksam för hjälp.
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
Tror att det går fixa i efterhand om servicarna har gjorts på bmw verkstad pga dom har nått internt nätverk men det lär nog bli rätt svårt om servicen är utförd på icke märkesverkstad då det inte registreras mera en på deras egna register
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tråkigt, för nu vet du ju inte om miltalet stämmer heller...
Hoppas det ordnar sig.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tråkigt att höra... men om du tex skall behålla bilen i 3år eller längre så spelar ju inte serviceboken sådära mega stor roll när du skall sälja bilen 2010. Det viktigste är att du är nöjd med bilen nu och den känns fräsch för dig.

Skulle jag vara intresserad av din bil 2010, skulle jag först och främst kolla in skicket och lyssna på motor, känna på drivlina osv. Om den inte har någon servicebok spelar inte mega stor rollen om bilen är i fint skick.

Jag kan bara tänka mig hur många falska serviceböcker det finns till bilar där folk tror att deras bilar är full servade.. Grina inte för en service bok. känns bilen bra så så är nog allt iordning.

Lycka till med bilen

Mvh
Kristian
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan vara svårt att rekonstruera serviceboken. Att bilen är importerad antar jag att du känner till. En BMW-verkstad kan mot ett par hundralappar göra ett utdrag av service- och garantihistorik så förhoppningsvis kan du få en del av historiken den vägen. Du kommer förmodligen då också upptäcka att mätaren är skruvad vilket inte är helt ovanligt framförallt när serviceboken råkar vara "borttappad". Genom vägverket så kan du få uppgifter om de ägare bilen haft i Sverige sedan september 2005.

___
//Ulf
varför är alla så nervösa hela tiden över serviceböckerna, det viktiga är väl dock hur bilen verkar skött i allmänhet.
De
165
DeWa
328iAT -96
Instämmer, har bilen redan gått 20 000 mil är det väl mer intressant hur den verkar där och då än om någon låt en verkstad kontrollera 14 olika saker för 7 år sedan .. ;)
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Visst är skicket viktigt på bilen men det kan inte vara speciellt roligt att ha betalat för en bil som enl mätaren har gått´ex 12` men i själva verket ha gått 25´.

Med en servicebok så kan du ju i alla fall ta kontakt med firmorna som ska ha servat bilen och se om det stämmer.

Mvh Jimmy
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
precis, en hyfsat nyimporterad bil utan servicebok formligen skriker MÄTARFIFFEL....

Jag tycker också att serviceboken i många fall är överskattad, det viktiga är att servicen finns dokumenterad på något sätt.

I det här specifika fallet har säljaren faktiskt en poäng, har han inte lovat att det ska finnas någon servicebok med så behöver det inte finnas. Tyvärr är bilen med 90 % sannolikhet mätarfifflad, och i så fall får du väldigt svårt att driva ärendet i och med att du inte har uppfyllt din undersökningsplikt.

Sedan kan han ha gjort muntliga utfästelser om servicebok, och även om det gäller i domstol så ligger bevisbördan på dig.

Hoppas att det bara är just boken som saknas och att den inte är skruvad. Lycka till!

mvh Johan
OT: Hur känner man på drivlinan att den är ok?
Var ligger drivlinan?

Borde man som köpare av en importerad bil göra en koll på vilka ägare som haft den och ringa alla och fråga om hur de har tagit hand om bilen?
Bil: E36 95

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Drivlina = växellåda, kardan, diff etc.
dr
77
draccatryck
BMW 328 E46 -99
Kan man genom BMW eller på något annat sett se om den är servad något i utlandet då? Tyskland i detta fallet. Om dom är servade på auktoriserade BMW verkstäder så borde det ju finnas registrerat någonstans såsom här i Sverige.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har den varit inne hos bmw här i sverige kan man få kopior på kvittona mot en liten kostnad...
Ska du ha samma sak från Tyskland måste du prata me dom där nere.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Åk till valfri BMW-verkstad i Sverige och begär utrdrag ur den centrala reparationshistoriken. Där står nog de flesta servicar som är genomförda med.

mvh Johan
Det roliga är att du bryr dig om servicebok - men ÄNDÅ inte kollar i den innan du köper bilen. Är det inte lite motsägelsefullt. Serviceboken är ingen principsak, utan om du har en sådan ska du dra nytta av den och kika i den. Kikar man inte i den innan köp, är den ju inget värd.
dr
77
draccatryck
BMW 328 E46 -99
Om du inte har något att säga om hur jag kan restorera en servicebok så har du inget att skriva här. Jag frågade inte efter vad du tycker. Det viktigaste att titta på enligt mig är ju själva "bilen" först och främst visst man kan ha en fullvdokumenterad servicebok men bilen kan ändå se ut som fan för det. Men åter nu till vad tråden handlade om från första början annars kanske vi ska sluta döpa trådarna så kan alla skriva vad dom vill och precis var dom vill eller?
dr
77
draccatryck
BMW 328 E46 -99
När du ändå inte vet all fakta så behöver du inte skriva sånna dumma kommentarer i tråden som ingen frågar efter eller vill ha där. Så läs gärna tråd ämnet en gång till om du inte fattade frågan. Detta forumet är till för att det ska vara trevligt och hjälpa varnadra med frågor om BMW INTE för att kunna klaga trakassera och gnälla på varndra.
draccatryck; Det var inte min mening att gå till något personligt angrepp mot dig vilket du uppfattade det som, uppenbarligen. Mina ursäker i så fall. Jag försökte få dig att inse (precis som några ovanför mig redan gjort dessutom) att bryr dig dig inte om servicebok när du köper bilen, behöver du inte bry dig om den i efterhand heller. Jag håller med dig att skicket på bilen är det viktigaste, och när jag handlar bil kollar jag sällan efter servicebok. Finns den så kollar jag i den innan jag köper bilen, men finns den ej så bryr jag mig inte om att efterforska den heller.

Som sagt, skicket är viktigast, och bryr du dig inte om servicebok när du köper bilen så tycker jag inte du ska försöka leta/sammanställa en sådan nu heller. Jag antar att du vill behålla bilen och då behöver du nog inte oroa dig för att få den såld om några år utan boken.

Lycka till med den.
Conan999
Ingen fara utan servicebok. Tycker det är många som är lite hysteriska över nåt som lätt kan förfalskas. Jag köpte själv min bil utan servicebok och är skitnöjd. Bilen är mycket välvårdad och jag sköter den så bra jag kan.

Conan999
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Draccatryck: Sänd Herr dak**** ett vänligt och kärleksfullt brev och be honom översända den utlovade serviceboken. Meddela att om detta inte sker kontaktar du en advokat och driver ärendet vidare där.
Du skall inte behöva lösa detta.
Ingånget avtal gäller, det säger lagen. Det är bara att hålla sig till lagen så löser det sig.
Mvh
Asken

A true man listen twice as much as he speaks.
Pe
179
Petter1
330iM-03
Luktar fiffel..Lågt miltal(10900 mil senaste bes.) Ingen direkt seriös importör om man ser på dom 2 första ägarna? Jag tog hem en del E46 i början på 2000-talet,men de senare åren har det varit menigslöst,då dom fina bilarna i tyskland kostade lika mycket som i Sverige. Kvar är dom halvrisiga bilarna som säljs i Sverige i "toppskick" av ej namngivna "blocket.se handlare" i sydsverige..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.