AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.219

Har jag fått mer häst krafter?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Och hur många japanska bilar hittar du "japsdämpare" på original?

Man ska sikta på att vara bra!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Man hittar aldrig en bra original bil, om det inte är en lambardgini.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
En Lambdagini lär ju ha bra avgasvärden iallafall :)

Sorry kunde inte motstå. Sen så håller jag med om att det inte är det snyggaste med The Fast and the Furious dämpare på BMW. Men ljudet kan man väl tycka om, då kanske man kan montera den längre bak och ha vanliga utblås för den fina cleana looken.

Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;)
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
De flesta standard sugmotorer går absolut bäst med ett visst motstånd i avgassystemet. Har själv kört med raka rör på tillexempel v-åttor. Som blivit märkbart slöare av det. Kaptenlöjtnanr är inne på rätt spår, mycket styrs av vilket motstånd kammen är optimerad för.
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Tomas_e36, nu är du väl ute o cyklar? Möjligt att japsdämpare låter ashäftigt för alla 18åringar som precis fått körkort. Men i mina ögon har du sabbat en fin beemer. Sett för mycket raka sexor med japssystem här i Malmö, låter inte bra någonstans...

MVH
Alden B
W_Lexell
Ska man ha nå sport system så ska det vara ferrita.
japanerna har väl inte bästa billjud om det blir det bästa på en bmw?.

det borde juh låta likadant på båda bilarna för att det ska stämma som du säger ;)..

förlåt, var lite ironisk.. men jag har sett alldeles för många japs kittade bmws med streetfighterkit för att jag ska tycka att det är smakligt..

på min 200sx var det en självklarhet, men på nån av mina 10talet bmws?.. icke sa nicke..

men smaken är juh som baken, bara du själv är nöjd så.

/mvh jocke
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk
tack daniel.f...
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
man får inte mer effekt genom att byta till öppet luftfilter. för i HELVETE
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
får man inte det? Varför alla gör det då?, bara för att det ska se snygg ut ?
för insugsljudet, utseende, skrytfaktor till lika lite insatta kompisar..

+ en bonus grejj: dom har nog mkt pengar för att byta minst 1 lmm pga av ovanstående påståenden.

... en aning ironi där.... , men öppet filter, ger istortsett ingenting, snarare tvärt om dvs tappad effekt, eftersom dom oftast suger in varmluft från motorrummet pga bristfällig avskärmning.. skulle inte rekommendera nån som trimmat grundligt att montera öppet filter.

/mvh jocke
"nån som INTE trimmat grundligt"

ska det förstås stå.

/mvh jocke
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Kan vara läge att skicka ett par länkar: ;-)

Länk

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Myten om effektökning vid montering av öppet luftfilter är vida utspridd och tuningföretagen använder sig gladeligen av detta i sin marknadsföring.

Visst, ett öppet filter släpper säkert igenom luften lättare, men till vilken nytta? Bilen suger ju bara in så mycket luft som krävs för en effektiv förbränning. De flesta bilar har en skaplig överkapacitet. Dessutom suger bilen in luft med en enorm kraft.

Det finns förvisso exempel på bilar där det ger mer effekt med ett öppet filter. Det handlar allt som oftast om äldre bilar där luftintaget är för smalt så att det blir en flaskhals. Peugeot 106 Rallye är ett praktexempel där man lätt klämmer ut 10-15 hk när man frigör andningsvägarna.

Det är skillnad på att andas genom ett sugrör och genom en snorkel. Men du får inte i dig mer luft för att du byter ut snorkeln mot en stupränna.

W_Lexell
jag körde med öppet luftfilter i en sommar ungifär, och sen började motorn att vandra på tomgången och gick dåligt, då hade luftmängd mätaren gått sönder. Fick tag på en beg för 600kr och då satt jag på den riktiga luftburken igen. Så jag rekomenderar inte öppetfilter, låter fränt osv men bilen gick inte bättre snarare dåligare på höga varv och BMW brukar ju gå på lite höga varv;) Så sätt på luftburkarna igen eller så är ni tvungna att köpa e ny luftmängd mätare snart. //MVH Lexell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.