AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.218

Har jag fått mer häst krafter?

Sida 1 av 2
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nu i helgen så bytte jag sportljuddämpare(rakigenom) mot min gammla original. Självklart ljudet blev fin men inte bara det, jag fick mer effekt, elr hur, förut jag kunge inte driffta på en torr asfalt och nu kan jag det, hehe. Min bil är 318i med M 40 motor asså 83 kw, är nån som vet hur man räknar ut hästkrafter (kw gånger 1,03 elr nå sånt), jag vet att man får mer effekt genom att byta till öppet luft filter, problemet är ju att ni som har 6 cylindriga motorer ni har en rund rör som ni lätt kan fixa det men på min är det en kvadratisk rör, kan man göra om det på nåt sätt, kanske nån av er har en 4 cylindrig motor med en öppet luft filter?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bytte du ända från grenröret och bak? då kan man ju få ut lite extra...men inte så pass mycket att du skulle kunna drifta om du inte kunde de innan...
Ofta är de lite psykiskt...man tycker ofta de går lite bättre när man få lite motorljud...
Men...när du räknar du hk genom kw så tar du kW x 1,36 så får du ut hur många HK du har....alltså 112,88 för att va exakt.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nej , jag bytte från katalisator
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Vad va det för system du monterade på? Jag är riktigt sugen på ett likadant till min 318 om det gör sån enorm skillnad!

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Så enormt var det väl inte, som Haas har sagt att man tror på det själv att det har blivit nåt skilnad. det var en sportljuddämpare från MICRO som kostar 934:- R-type elr nå liknande.
Men du a_wingard73, har inte du en m3:a som det står...?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jo jag har en E30 318 touring som bruksbil med

Mi
69
Mietek
BMW 318IA-92
Tomas_e36,va det en så kallad japsdämpare du satte på eller? hur monterade du den,va du tvungen och kapa och svetsa eller gick det på ett smidigare sätt,låter det mycket i bilen eller?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, exakt - japsdämpare, ja jag blev tvungen att göra om lite, göra nya fäste , kapa och svetsa. Till slut fick jag ett bra ljud jämfört med det jag hade innnan. Det låter både inne i bilen och utanför.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Fick du 5 extra hk så ska du vara glad.

Man ska sikta på att vara bra!
Mi
69
Mietek
BMW 318IA-92
Tomas_e36,ok då vet jag,tack för svaret.
en sugmotor behöver motstånd i avgas systemet. byter man till större, öppnare så tappar man effekt!
men på en turbobil så ska avgaserna bara bort. så lite motstånd som möjligt. helst efter downpipe:)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ok, fredrik_325 så du menar att jag har tappat lite effekt? Och min bil har blivit kanske lite slöare? Fast man tror tvärtom? Är så du menar?
skulle tro det... jag gjorde samma sak med min 540. fick sen veta att jag slängt alla pengar åt helvetet. men dom låter skönare så fuck it... vet inte just med din bil omöjligt att veta. men det är så det fungerar....
Det var värst vad seglivat det var det här med "motstånd" i avgassystemet. Man kan inte ha "för stort" avgassystem, det är bara det att ett väldigt stort ger inte mer effekt än motorn kan trycka ut avgaser. "Back pressure" som det kallas på engelska dödar prestanda.
skit snack!
Hänger väl lite på val av kam ,grenrör och mappning..?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Den gammla dämparen kan juh även varit kass, det kan vara därför du märkte sån skillnad.. Smaken e som baken, Men japsdämpare på en bmw? -.-

W_Lexell
räcker väll att man bara byter sista ljuddämparen så den låter skönare! Det tappar man ingen effekt på. Det är i börgan av avgassystemet man ska ha motstånd iaf vad jag har fått höra av dom ja snackat med! men jag vet inte,,
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vadå Wigge, är det något fel med en japsdämpare på en BMW?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Nja alltså tycker du om det så är de klart att du ska ha de.. Själv skulle ja aldrig få för mig att ha de på min beemer, sabbar stuket på bilen imo.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Japanerna har inte världens besta bilar men de har besta biljud, Tyskarna har inte världens besta billjud men de har besta bilar. Varför kan man ite ha det besta av de besta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.