|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ja har tänkt att köpa mig en bmw nu mot sommaren, men ja vet inte vilken, tänkte bara köpa en billig för ca 20000kr. jag har funderat på e30 e34 och kanske om man hittar en bra billig e36. har ni något tips till sin första bmw å vad ska man välja för motor? hoppas ni ger mig bra med svar. | |
| jag hade nog satsat på en E36 något motorsvagre variant, E30 är snygg men den börjar få för många år på nacken i mitt tycke så jag hade nog satsat på en E36 men visst det finns extrem fina E30 också bror på vad du har för krav ? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tyvärr när det gäller BMW!! Mycket vill ha mer! Spar på pengarna och satsa på en E30 325 eller en E36 med 6:a! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
| e36 är mycket fina. men ska man satsa på 320 då eller ska man gå ner på 4 cylindriga?? | |
| Finns 6:er för 20 papp också, dock inte i jättefint skick i kaross men kan gå lika bra för det. | |
|
Jag går emot strömmen och rekomenderar E34 518, billig i inköp p.g.a. prestigelöshet, lindrigare försäkring och antagligen billigare att underhålla. Och ska du ha några vuxna med dig på långtur får dom plats... |
|
|
trevligaste alternativet enligt mig är en fräsch E30 318is. billig i skatt/försäkring/drift. så går den väldigt okej för att vara en 4a. den drar ju 320 med 6..+billigare i alla avsenden förutom inköp kanske.. Mvh: Rabiat Körstil (Team FF Survival) |
|
|
Måste hålla me! E30 318iS! Länk E36 kostar mer än 20000 om den ska vara i bra kick... Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Skippa E34 alternativet och annat :) Vill du fastna i "BMWträsket" ;),så köp den finaste E28 528i du hittar för den summan(du torde hitta en väldigt fin för 20000),då har du känslan direkt utan att behöva "harva" bland div fyrcylindriga vagnar innan du inser varför BMW´s sexcylindriga alternativ är så härliga :) Visst,lite förbrukning av soppa blir det,men en skön bil är det, utan problem att tala om när du sköter en dylik som man sig bör.. För 20000 blir du "kung" bland letandet av en fin E28 528i ;) Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Jag skulle satsa på en E30 eller E28. Då får du en fräsch bil. En E36 för 20000 är förmodligen risig och kommer bara bli dyr att äga. En E34 518i är förmodligen det slöaste jag någonsin kört så det rekommenderar jag verkligen inte! E28 528 är riktigt nice :D Man ska sikta på att vara bra! |
|
| En e34 525 med m50-motorn skulle jag satsat på! Strax över 20k kan du säkert få en fin för. Hyffsat bra drag samt relativt låg förbrukning. | |
|
Hmm, kanske missförstod inriktningen. Köpa billigt eller äga billigt, jag var mer inne på att äga... Länk |
|
|
okej nu har ja fått några svar.. jag skulle hellst vilja ha 6:an för den har riktigt härligt ljud. e28 vill jag inte ha, vet inte varför men inte fastnat för dom. om jag hittar en e36 320 och en e34 525 för samma pris och ungefär lika fräsha, vilken ska man välja då? vad är ett bra pris för en e30 325 som inte har rostat sönder eller läker olja som sju svåra år? jag är glad för varje svar jag får. |
|
|
MrFred: Beror på vad för årsmodell det är på 525an :) Vad söker du för bil? E30 kan väl funka som förstabil då man inte har något annat att jämföra med, det är som att åka i en colaburk, låter mycket, det känns verkligen att det inte är någpn tyngd i sakerna, tex när du smäller igen dörren. Krockar du så lär du dö i de högre hastigheterna. En E30 jag hade vek sig på mitten i 40 km/h när höger framhjul körde över en trädrot och bilen var inte rostangripen. Dåligt med utrustning, sladdar MYCKET lätt på vintern(jag körde med järnbalkar i bakluckan). Men endå rätt kul att köra... E34, bastant, vräkigare, bättre komfort/vägegenskaper, lyxigare, snyggare, mer prisvärd men inte samma "gokartkänsla" som i E30n. Lite mer glidarbil. Ofta i bättre skick än E30. |
|
|
av 525 vill ja ha 91 å uppåt, är det stor skillnad på vanos lr inte? fast om ja ska ha vanos så lär ju inte 20000 räcka till :P jo som du säger en e30 känns ju inte alls lika lyxig m.m som en e34. |
|
| Lite i bensinförbrukningen tror jag. Svårt att säga för 91 kom ju både den 525an och e36an så du får nog jämföra bil mellan bil i aktuella fall då dessa ligger runt samma krona även om E36an troligtvis e en aningens dyrare. Finns iaf fler 525er att välja mellan. | |
|
Skulle vilja säga att en med vanos är det klart "körglädjebefrämjande" valet...otroligt "spetsig karaktär" utan Vanos(tycker jag).. Men för 20000kr kan det som sagt bli svårt att hitta en fräsch med Vanos 93-> Mvh Janne. |
|
| Håller med Janne om E28,528alternativet. för 20 k hittar du en pärla med mycket BMWkänsla och rimliga ägandekostnader. Lycka till och välkommen i gänget!/ Glidargubben. | |
|
Okej nu blire antingen 325 eller 525 från 91, men ja vet inte vilken av dom ja vill ha. Är det nån som har tips? (håller nån bättre än den andra? är det stor skillnader på bensinkostnader? vill ha så mycket tips om dom här 2 bilarna som möjligt. Mvh Fred |
|
|
Ja....Finns massor att läsa om dessa i "sök funktionen" här på forumet annars :) Men>>>325:an drar mindre pga viktskillnaden + är "roligare" då också.. 525.an är komfortablare och generellt sett bättre "ihopskruvad",mera "bil" för pengarna skulle jag vilja säga. Troligen så bör du först o främst kolla försäkringskostnaderna för dessa alternativ,där finns pengar att spara med "rätt bil".. Men tänk på att nu är dessa bilar "till åren komna" vilket naturligtvis gör att du bör kolla efter den mest "bibehållna" vagnen av dina alternativ..Stor skillnad i skick efter nu 16år i "slasket" och efter x-antal mer eller mindre "bra" ägare.. Mvh Janne. |
|
|
för min egen del så hade jag valt e34an alla dagar i veckan! jag gillar faktiskt inte e36 men det är väl för att man e arbetsskadad!? har sett så många lik till e36or i jobbet så jag har fått avsmak för dom och kommer aldrig att skaffa en själv! och sen är jag ju en obotlig e30 fantast! kommer nog försöka hitta en lämplig e46 eller e39 när is:en ska vila för vintern! men om jag hade varit du så hade jag farit runt och kolla på några 525or och några 325or och provkört m,m för att ha nått att jämföra med! far man och testar lite olika tilltänkta bilmodeller så känner man rätt snabbt vad det är man vill ha. så till sist lycka till med bmw köpet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.