AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.303

Subaru impreza GT vs Bmw M3

Sida 3 av 3
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om ditt enda "bevis" för att det skulle vara svårt att klämma ur den litereffekten är det du sagt hittills så måste jag säga det var en osedvanligt tunn bevisning. Att folk inte gör vissa saker är inget bevis för att de inte kan.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
ja nockenwelle om vi ska vara så petiga strax under 101 hk per liter.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu ska vi se om vi kan få svar på Monster femmas frågor.

vad är det du vill komma till? Att det inte är så svårt att ta ut 100hk/l.

att det är lätt att plocka ut så mycket hästar per liter? Ja.

det var enkel fråga, ex på tre bilmärken/bilar som kan fixa det.

Audi RS4. Ferrari, Lamborghini har nog flera modeller som klarar det.

ja vill komma fram till att det är svårt att kläppa ut så många hästar per liter när det gäller bilar.

Varför då? Anledningen att inte fler gör det kan bero på att de prioriterar hållbarhet, körbarhet på lägre varv, bensinförbrukning och kostnad istället för hög effekt/liter.

du behöver inte tjata nu. Okej.

Mvh Johan
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
okej grelle du e näst smartast efter lexcom förståss.för att återgå till ämnet så krossar m3 subaru .
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bra skrivet "Grelle"!
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
grelle, inser du vilka bilar du nämner ens, gå ner lite i pris åtmistone :))
för att åter gå till ämnet så krossar M3 subarun
Bm
8
Bmw_dennis
bmw z3 2.8 -97
"för att åter gå till ämnet så krossar M3 subarun"

utveckla tack!
Och så kom debatten ner på småskolenivå igen ("så krossar M3 subarun"). Eloge till lexcom och Nockenwelle att de orkade föra en saklig debatt trots Monster Femma...
Hmm..finns väl ett par äldre Alfor, nån Lotus..ett antal Abarth mm som ligger över 100kh/l. Finns säkert en del om man kollar efter.
Nya Impreza som redan kommit i standardversioner kommer som WRX och WRX STi runt nyår.
2.5 liter 304hk / 440nm ... kan bli hur kul som helst och numera finns det tillochmed komfort för oss familje-racers (+30) :P

Nya Mercedes C63 AMG krossar BMW M3 med råge.

V8 på 457 hk, vrid 600Nm.
0-100 4,5s
pris 2000:- mer än BMW M3

AMG 650000:-
M3 648000:-

Test finns i Teknikens värld nr 22

Jahapp det finns bilar som är snabbare än M3 ojojojoj

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Svårt att kräma ur 100hk/liter?
Knappast
Finns ju motortrimmare som tex lätt skrämmer upp en 2.3l Volvo-motor till 230hk+ (utan turbo)

Men Volvo gör det inte. För att de inte vet hur man gör???
Givetvis inte, de ser bara inte någon ekonomisk vinning i att göra det.
m3:an blir ju dessutom ifrånkörd av en subaru trendy 4wd med 3cylindrig motor med 68hk.
(på vinterväglag,hehe)
som björnb säger, det är mycket lätt att plocka ut 100hk/liter sen urminnestider. bara att montera dit ett turboagg och mera soppa så är problemet löst

min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nya M3:an krossade c63:an runt Hockenheim. Mercan väger ca 100kg mer än M3:an så litereffekten blir likvärdig ändå. Ni som läser tyska tidningar som har gjort seriösa tester med bilarna i fråga vet redan svaren.
M3:an är kungen på banan.

Apropå litereffekt. Jag har 113 hk per liter i min diesel.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Appropå köra i från. Kan tyckas barnsligt, men jag har inte blivit ifrånkörd vid något tillfälle ännu, visst det är fusk med automat, alla kan fixa en bra start. Hängde av nya Corvetten (400hk) med en diesel, det tycker jag är kul.
Han var rätt förbannad när han kom ifatt mig.

//Stefan
Det roliga är att man kan hålla sig kvar till vanliga Svensson bilar utan att titta på racebyggen för att hitta bilar med 100hk liter eller mer, och detta för mer än 15 år sedan.

Mitsubishi Lancer med Mivec motorn, 1.6l och 175hk. Länk

Den Japanska CRXen hade redan i början på 1990 talet kommit med sin Vtec. 1.6l och 170hk.
Länk

Toyotas Vvtl motorer som satt i Corollan och Celican har 192hk ur 1.8l motorn.
Länk

Vad det gäller Subarun är dess största nackdelar upp i fart både aerodynamiken och fyrhjulsdriften. Men den är också tyngre än vad många tror.
La
133
Laths
M3 GT -95
Jag vill bara repliera alla ni svar som pratar om att de kan plocka ur 230 ur n sketen volvo och Audi etc.

Det gäller att få det att hålla dessutom. Det som imponerar med M3 är att deras motorer älskar höga varv och kämpar på som djävulen satt under huven. Det är knappast ett kännetecken för exempelvis volvo.

Visst finns det många fina bilmärken med 100hk/l och som föregående talare
nämnde. Men 321Hk på 3.2 liter är rätt bra....att få det att hålla... ännu bättre.

Vi kan sitta och debattera natten igenom om alla bilar och konstellationer...men faktum kvarstår... M3 är en M3... de övriga är bara bilar med olik modellnamn :)

Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.