AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.304

Subaru impreza GT vs Bmw M3

Sida 2 av 3
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Laths:

Tror du att det är svårt att klämma ut 321 hk på 6 cylindar med 3,2 liters cylindervolym? Det kan varenda biltillverkare, det är ingen stor grej! Att använda turbo gör man för att det ger en helt annan motorkaraktär med mer effekt i mellanregistret plus att det är mycket billigare att bygga.

Generellt sett... En motor med ~100 hk/liter volym blir alltid högvarvig i karaktären vilket i grunden inte lämpar sig för vardagskörning. Turbo ger ju mer effekt där det behövs och tappar istället ofta effekt på toppen och det ger en karaktär som lämpar sig även för tant Agda.

Det BMW ska ha en eloge för är inte att den lyckas kklämma ur 100 hk/lite utan att det så länge har klamrat sig fast vid de underbara raka sexorna när konkurenterna går över till V6:or och senare Turbo.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Över 100 hk/liter (a la BMW M3) är inte så svårt, det håller jag med om. Sportmotorcyklar har varit över den nivån i 30 år ungefär och idag krävs det över 200 hk/liter för att imponera i den branchen.
Det som imponerar med M3 är vl snarare att man ändå fått till en god körbarhet, även vid oinspirerad körning.
Rent allmänt är förmågan att ta ut effekt inte begränsande för biltillverkarna. De skulle enkelt kunna ta fram mycket starkare motorer. Orsakerna till att så inte sker är inte oförmåga, utan marknadsanpassning, politisk korrekthet, miljöhänsyn, låga servicekostnader, bilföretagens säkerhetsprofil, vilja att utnyttja befintlig produktionsutrustning för att därigenom hålla nere kostanderna, låg efterfrågan bland kunder, osv.
Om styrelsen vill ha en motor på 1500 hk varvid man struntar i övriga hänsyn skulle konstruktionsavdelningarna på vilken biltillverkare som helst fixa det enkelt.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
LexCom och Nockenwelle ge mig tre exempel på bilmärken och bilar som också har klämt ut 107 hk som BMW har gjort ur M3 e46 eller ur 12 år gammla M3 e36 som ger 100 hk per liter.gäller bilar utan överladdning. nähe nu vart det ganska svårt att komma på bilmärken.

ganska lätt är det inte att fixa en sån motor, som lexcom sa i sitt inlägg.kan saab fixa det lexcom? skulle inte tro det.för de ligger i ett helt annan nivå när det gäller ens tänka tanken på att bygga en sån motorkaraktär.deras budget skulle nog inte hålla i de banorna.så att säga att vilken biltillverkare som helst kan bygga såna motorer är bara struntprat.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, ett exempel på högre litereffekt är Honda S2000. Porsche 911 GT3 ligger också över den gränsen.

Men vad bevisar ditt inlägg Monster Femma. Det säger ju ingenting om svårigheterna. Att biltillverkarna i allmänhet lägger sina sugmotorer under 100 hk/liter är en fråga om prioriteringar. De flesta kunder efterfrågar helt enkelt inte den typen av motorer.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
det var två bilar, har du flera?
No
5.161
Nockenwelle
Än sen, att få gör det bevisar väl inte att det är svårt att plocka ut effekt.
Notera att BMWs i detta avseende mest imponerande motorer sitter i företagets tvåhjulingar. K1200 ger 167 sugmotorhästar ur 1157 cm3, dvs 145 literhästar (vilket är klart mindre än vad Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha klämmer ur sina motorer). Med den litereffekten skulle M3 E46 ge 470 hk. Varför tar inte gubbarna på M Gmbh och ringer MC-avdelningen? Ja, ett skäl är nog just att man väljer att lägga kompromisserna på ett annat sätt hos M-avdelningen och att man vänder sig till en annan kundkategori.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Monster Femma:

Det är som "Nockenwelle" säger. Titta dig omkring efter alla sporthojar som i många fall kan ha uppåt 180 hk/liter i originalutförande, de byggs på löpande band i tusentals från alla världens tillverkare.

Kan du motivera varför du menar at det är så svårt att bygga sådana motorer?

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
hehe gång på gång så blandar ni motorcyklar med bilar.vad har de två gemenstamt? INGENTING.ja nockenwelle och lexcom om det är så lätt att plocka ut så många hästar på en BIL varför gör inte andra biltillvärkare det då? ock säg inte nu att de vänder sig till andra kunder.alla biltillvärkare har inte såna kunskaper och ingengörer för att kunna framställa såna motorer.

end of story ;))
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Moster Emma:

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar eller vad du är ute efter. En motor är en motor oavsätt om den sitter i en bil eller motorcykel. Man bygger bara karaktärerna annorlunda.

Min grundfråga var: "Tror du att det är svårt att klämma ut 321 hk på 6 cylindar med 3,2 liters cylindervolym?"

Svar: Nej, det är inte svårt! Det är tekniskt sett precis samma svårighetsgrad som att bygga en radfyra på 1,6 liter och 100 hk.

Sedan ställer du en gaska korkad fråga: "nockenwelle och lexcom om det är så lätt att plocka ut så många hästar på en BIL varför gör inte andra biltillvärkare det då?" (Antar här att du syftar på mitt påstående om 180 hk/liter).

Svar: Skulle du tycka att det vore behagligt att ligga och glida på motorvägen i 110 km/h med ett motorvarv på 10.000 rpm?

No
5.161
Nockenwelle
Precis som LexCom skriver så har dessa sporthojar konventionella Otto-motorer av samma slag som sitter i M3:or. Det finns ingen principiell skillnad mellan den motor som sitter i motorcykeln BMW K1200S och den som sitter i BMW M3. Skillanden är att i MC:n, som i mycket högre grad är ett entusiastfordon, väljer BMW att i högre grad prioritera effekt framför bränsleförbrukning, etc.
Att hävda att ingenting är gemensamt mellan blimoterer och MC-motorer är gravt okunnigt. Tror du att exempelvis 600cc och 1000cc sporthojar är tvåtaktare? I så fall har du fel, för precis som det döljer sig topplock, kamaxlar, ventiler, ventilfjädrar, förbränningsrum, insugsrör, insprutningssystem, kolvar, vevstakar, vevaxel och annat under huven på en M3 så sitter det sådana komponenter i en sporthoj. Den väsntliga skillnaden är att MC-tillverkarna valt att dimensionera för betydligt högre varvtal och därmed kan plocka ut avsevärt mer effekt.
No
5.161
Nockenwelle
Man kan ju faktiskt se på Yamaha. Detta företag har bland annat konstruerat sporthojen R1 som har en rak fyrcylindrig en-litersmotor på 180 hk. Samma företag fick av Volvo uppgiften att konstruera den V8 som hamnat i bland annat nya Volvo S80. Denna motor ger 311 hk ur sina 4,4 liter, dvs 70 hk per liter att jämföra med sporthojens 180 hk per liter. Tror du att konstruktörerna hos Yamaha helt plötsligt inte kan plocka ut effekt när de får ett uppdrag av Volvo? Har de glömt alla sina kunskaper då? Faktum är ju att de kunde ha byggt en V8 på två liter och 360 hk bara genom att bygga att lämpligt vevhus och montera dit cylindrar, topplock, m m från två Yamaha R1 motorer.
Är det då inte mer sannolikt att den betydligt lägre trimningsgraden hos Volvos V8-motor är resultatet av andra prioriteringar, snarare än bristande kunnande.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
jag har konstaterat att LexCom är den smartaste kille på AutoPower med sina breda kunskaper trotts att han kör en 94:a 525 och läser massa tidningar ;))

men jag ser fortfarande inte ett tredje bil som har så många hk per liter som M3 E46, för jag kan inte hitta.om ni kan så skriv alla ni hittar för det skulle va kul och veta vilka bilar det är, och blanda inte in motorcyklar för guds skull mera för det här är fel forum.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Hondan leder ju dock rätt bra i litereffekt med sin 120hk/l men å andra sidan kan man väl anta att M3:orna har ganska mycket trevligare körbarhet.

No
5.161
Nockenwelle
Monster Femma, kan du förklara på vilket sätt antalet bilar med viss litereffekt bevisar något om vad konstruktörerna hos olika bilmärken har för kunnande och förmåga. Varför skulle bevisningen vara avhängigt om man hitter två, tre eller fyra bilar som har lika eller högre litereffekt än BMW M3?
No
5.161
Nockenwelle
Om motorcykelmotorer har relevans för frågeställningen bör man blanda in dem, oavsett forumets inriktning.
No
5.161
Nockenwelle
Om du prompt vill ha exempel så ger motorn i en småseriebil som Caterham CSR 260 högre litereffekt än BMW M3. En annan bil som ger över 100 hk/liter är Audi RS4.
Men än en gång, vad bevisar det? Vore bra om du Monster Femma kommenterade exemplet med Yamaha R1 och Volvo V8.
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
ni har missförstått min fråga, jag ville ha bara ex på bilar som har mera hästar än m3 e46.men det visar så bara ett få tal.rs4 b7 har exakt 100 hk per liter.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Monster Femma:

Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter eller vart du vill komma (att det är få bilmärken som plockar ut över 100 hk/liter?). Kan du förklara för mig vad det är du vill förmedla så vore jag tacksam?
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Ex Con

vad är det du vill komma till? att det är lätt att plocka ut så mycket hästar per liter? det var enkel fråga, ex på tre bilmärken/bilar som kan fixa det.ja vill komma fram till att det är svårt att kläppa ut så många hästar per liter när det gäller bilar. du behöver inte tjata nu.
No
5.161
Nockenwelle
Monster Femma, den verkliga slagvolymen hos RS4 är 4163 cm3, dvs litereffekten är exakt 100,89 hk/liter, dvs över 100 hk/liter.
Annars kan jag bara instämma i LexComs fråga i föregående inlägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.