AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.737

Följande mått på fälgar... Passar dessa på en e36a?

Sida 1 av 2
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Hej,

Jag tänkte köpa ett par fälgar till min e36 328i coupé med följande mått:

275/40/17 bak och 235/45/17 fram..

Passar dessa på bilen tror ni? Kommer dem skära i kanterna, eller är det inga problem då det är 17 tummare?

Tacksam för svar!
Ha
23
Halvdan2
318is coupé -92
Har ingen egen erfarenhet av de dimensionerna,men...
din fälgdiameter är nog det minsta problemet här.Jag skulle oroat mig mer för de 275mm breda baksulorna.
I ditt läge hade jag kollat så bakfälgarna var breda nog för de däcken (9-10"?) och sen sett till att ET-måttet var så högt som möjligt (>47) och till sist vara beredd på att få valsa skärmkanterna.

Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Halvdan2:

Tack för ditt snabba svar,

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "..hade jag kollat så bakfälgarna var breda nog för de däcken (9-10"?) och sen sett till att ET-måttet var så högt som möjligt (>47).."

Så du menar att däcken kanske inte passar på fälgarna?
Hur kollar man bredden genom tum(")?
Vad hjälper det om ET-måttet är högre än 47?

Tacksam för svar!
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
En sak till, kommer jag förbi besiktningen med dessa, eller måste jag valsa skärmkanterna eller lägga spacerplattor?
En M3:a hade nog klarat det med lite pill men en 325:a är inte byggd för så stora sulor. Det kommer bli jävligt jobbigt att köra bilen på motorvägen ,det lär spåra som fan om du äns får in däcken i hjulhuset utan att modifiera halva bakvagnen och karossen.

ET är ett värde som berättar hur fälgen kommer att hamna i hjulhuset orginal ET är 42 för 325 E36. De flesta som kör E36 ligger på ET 35 - ET 48 beroende på däck.

Skulle inte rekommendera så feta sulor med andra ord.

Satsa på ett par 225/45/17ZR istället det är mitt tips.
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Låter som att rullomkretsen bak kan bli ett problem också... Däckdimension för M3-fälgar till exempel är ju 245/40 bak, radien och därmed rullomkretsen på 275/40 måste ju bli mycket större. Kan det vara en uppsättning E34/E39-fälgar du fått tag på?

Dessutom är det ett problem att hitta däck i den dimensionen. Alpinabilarna fick 265/35/17 (har jag för mig) på bakaxeln och däck i denna dimension är tydligen mycket jobbiga att få tag på.

Mitt tips är att inte köpa fälgar för bredare däck än 245/40. Då slipper du att modifiera bilen eller oroa dig för besiktingar, däck som slutat tillverkas m.m.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Hej, tack för tipsen.

Jo, fälgarna ska vara till E38 samt E39 enligt killen.

Blev ganska intresserad då däcken är nya.

Här har ni annonsen: Länk
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Hapsuno: Ingen bra idé tyvärr. Fälgarna har fel ET och kommer sticka 1-2 cm utanför skärmkant på din bil. Dessutom gör den för stora rullomkretsen att du kommer få en annorlunda utväxling, acceleration kommer gå långsammare, hastighetsmätaren kommer visa för lite m.m.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Crisse:

F-n. Tänkte köpa några feta, breda fälgar innan besiktningen då mina däck är helt slut.

Tänkte köpa fälgar och däck för inte mer än 6 000kr, men det beror helt enkelt på vilka, nya däck osv..

Vad tycker ni om OZ Mitto 17", 9" fram och 10" bak med nya däck för 10 000kr?
Fälgarna ligger i närheten. Ska jag köpa dem för 7 - 8 000kr?

Varför ska du köpa så breda fälgar? 9-10 tums fälgar kräver breda däck som faan och kommer högst troligt att göra din bil spårig och tråkig att köra på vägar som inte är perfekta. Näe, satsa på en fälg som är 7-8 tum och runt 225/45-17 både fram och bak tycker jag.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
GE:
Jag tycker breda fälgar sitter perfekt på en bil. Men det kommer bli jobbigt och köra med.

8000kr för OZ Mitto är ju kalas pris eller? Helt nya däck med repfria fälgar..

Aja, det får nog bli max 245/40 - 17" eller 18" där bak.
es
8
essob
320i Touring 01
Tänk på besiktningen, det får skilja max 5% i rullomkrets jämfört med vad som står i reg,beviset
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Köpte e46 BBS 17" fälgar med 3-4 mm däckmönster idag.
Måttet: 225/45-17 fram och bak.
Kommer dem igenom första besiktningen?
Ha
23
Halvdan2
318is coupé -92
Har inte kollat tråden sen jag skrev så jag missade dina frågor,men det fanns andra vänliga själar som svarade såg jag nu.
Ang. din sista fråga så borde det inte vara några som helst problem!
(OM det inte är snö där du bor?För då är det fortfarande lag på vinterdäck.Men det kanske är vinterdäck på fälgarna?)

Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Halvdan2:

Sommar däck är det och bra väder är det här.
Det spelar mig veterligen ingen roll för bilprovningen om det är sommar eller vinterdäck på bilen, det enda dom kollar är mönsterdjup.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Ok, men 3-4 mm bör väl räcka om 1,6 mm är godkänt.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Tänkte montera fälgarna idag, men det gick inte få loss på de orginalfälgarna som sitter nu även om jag skruvat loss på alla 5 skruvar, Hehe..
Tog ner handbromsen och rullade på däcken, men utan resultat. Jag vet att det inte spelar någon roll egentligen.

Använde lite våld med hammaren, men utan resultat.
Jag får ta och dra loss fälgarna med hjälp av en annan bil.
Nej, jag tror inte det, ska åka till en verkstad istället.

Någon som vet varför dem sitter fast?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hapsuno, händer ibland... I verkstan kommer de hissa upp han och banka från insidan utåt... Tills det släpper, har du möjlighet hade jag bara testat vidare, rätt trist grej att åka till verkstan för...

// MVH Jocke
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Jag får nog åka till verkstan..
Jag har försökt ALLT, det är alla 4 fälgar som sitter fast, inte bara en.
Rätt sjukt.

Vet någon varför det händer? Kan det vara att man inte bytt några fälgar till bilen eller bytt bromsar på länge?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har du provat att lossa alla bultar tre varv och sedan köra lite slalom i krypfart?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.