AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.194

E39-Touring ägare, vad åker ni på för däck och har ni vibrationer?

Sida 1 av 2
Har i min jakt efter vibrationerna nu bytt silentblock och detta gjorde att bilen lugnade ner sig en hel del... Pedant som man är vill man givetvis ha allt 100% vibrationsfritt... Åkte ut till en däck-firma som jag vet kan sina grejer, väl där så provkör ägaren min bil och vi tar den senare på spinn-maskin och kan konstatera att däckena är ovala... Däcken är utav märket Yokohama och de har storlek 225/15"... Han påstod att e39 touring är en av de mest känsliga bilar som finns....

Han lovade mig dock att byta ut däck efter däck tills jag fick vib-fri bil om jag köpte däckena hos honom.. helt okej affär således...

Men alltså... Är våra bilar som känsliga ? Vet ej om bilen har stått parkerad en längre tid eller varför däckena är skit (De var de som följde med bilen vid köp) även ett par vinterdäck utav märket sava ger också vibbar men inte lika mycket...

Han skulle rekommendera mg ett par michelin.. men det vore intressant att höra era åsikter och "läxor" ?...

Sedan vet jag inte direkt hur spinn-maskinen fungerar men det var dock en maskin med ett metallhjul och en slags optisk mätare... Metallhjulet snurrade runt hjulet och sedan visades ett par siffror i denna... Nån kunnig som kan förklara?

E39 lär vara känslig för obalans i däck det finns många som råkat ur för det problemet. Sök på forumet och du ska finna mycket irritation över detta. Råkade ut för det på en E39 525 och då visade det sig att fälgen var orund (skitvägar på landet norr om Västerås/Skultuna), efter reparation var bilen åter mjuk i gången.
Kör Nokian (dubb) nu och har använt Michelin och Dunlop tidigare, vad jag har för sommardäck till denna bil vete håken, men de var problemfria i höstas.

Mvh
Mikael
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Personligen brukar jag alltid helst åka på Michelindäck. Har alltid gjort det för att Michelin brukar hålla sig runda även i när de börjar bli slitna.
Blir aldrig mer lågprisdäck iaf... Fast yokohama är väl inte direkt lågpris-däck... Men ändå... Däckena börjar bli slitna... Har de lättare att bli ovala då?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Continental, Uniroyal, Michelin mfl kvalitetsdäck brukar normalt alltid funka bra. (undvik Nokia och div asiatiska däck även om dom blivit betydligt bättre så är det lite lotteri. Pirelli är inte värt pengen heller P6000/P7 kräver hörselskydd)

Gummigubben har helt rätt E39 är "hopplösa" med däck som inte funkar, speciellt orundhet som inte går att balensera bort.
Fastnar det en sten i däcken så känner man av det.

///MVH Hasso
Länk
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Jag köpte precis en uppsättning 265/35R18---235/40R18, Maxis eller vad de heter, kostade mig 5200 för 4 stycken och jag är helnöjd änsålänge men jag ahr inte åkt så mkt på dem men verkar bra!
26
21
260 hkr
M2 competition-2019
Åker på elite regummering 215/55r16,en omgång friktion och en omgång dubb på runda och fina alu fälgar.Inte en vibration eller tillstymmelse till obalans.Ska bli spännande och lägga på y-rondell 18-tummarna med good year.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
michelin har jag alltid åkt med,och alldrig problem med orundhet.dessutom tysta,funkar bra i regn.det är mitt råd...
suck... michelin däck med 225 till 15" verkar gå på runt 2k / däck ju... Är det dyrt eller normalt pris för såna däck?

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
har kollat på däckonline,där har du bra priser...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kumho KU31 235/45/17 - inga vibrationer.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Byt till polyuretanbussningar i framvagnen, i synnerhet Nr 6 här: Länk med bitar t.ex. från PowerFlex. Jag vet nu att slappa (och även halvslappa) gummibussingar ger hemska vibrationer vid minsta obalans. Jag har bytt på min E38 som är väldigt snarlik i konstruktionen och kan inte nog rekommendera det.

Mvh Björn
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Maxxis Victra (?) är bara skräp, med 225/45-17 låter dom illa som attan.....
lo
81
lovestad
Bmw 318 D sedan -08
BMW 520 D X-drive mildhybrid -20
Hej

Kör en 520 T -98 med Nokian NRV däck har funkat kanon, billiga, tysta och bra vid regn. kör förvisso bara sommarmånaderna med bilen men det var nnog 3-4 år sedan jag bytade till dem

Phille B
17" originalfälg med 235/45 ventus k107sport..kan varmt rekomendera.

..vårfixad bmw..
Phille B
17" originalfälg med 235/45 ventus k107sport..kan varmt rekomendera.

..vårfixad bmw..
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
på vintern kör ja på 16" med dubb däck från nokian hakkap. och på sommaren sitter det 19" med 235 o 265 och inga vibrationer här inte.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Ja
4
Jarlone
523i Touring -99
Kör med 17" michelin pilot primacy på sommarn inga som helst problem med vibrationer men med mina slitna vinterdäck så har jag vibrationer ifrån 100-120 kmh

H/daniel
Slängde i 3.0 i däcktryck på samtliga däck nu.. blev faktiskt aningen bättre

Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
När jag importerade min 540iAT e39 så satt det Goodyear F1 235/45 17 på den. Men jag tyckte att de väsnades en hel del när jag körde hem den. Så kom vintern så jag köppte Cooper ST2 dubbade vinterdäck 215/60 16 dom blev jag helnöjd med mycket bättre är Pirelli Carving som jag hadde på S80.
Inga vibbar i Cooper däcken. På sommaren skodde om kärran med Cooper Zeon 245/45 17 men tuvär dom gav mig vibbar i kärran :(
Jag har nu köpt nya 8,5x18 Rondell 58 men har inte köppt däck änn är lite kluven vad jag ska sattsa på. Men det blir 235/40 18 för säkerhets skull.
En favorit är Uniroyal Rainsport1 6400:- + 600:- i påläggning.
Svärfar köppte 4st 17" rainsport1 från Däckonline till sin sportvagn pris 4800:- + 600:- i påläggning och han är supernöjd han åkte på Kina däck före.
Jag själv kör med däck som heter toyo helt ok faktis..inga ljud eller så!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.