AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.452

Problem med motorgång på 328 E36...

Sida 1 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Motorn på 328:an har börjat bråka lite, den går ojämnt när motorn är halvvarm. Startar man den helt kall går den bra en liten stund, för att sedan börja gå ojämnt. Strax innan nålen för vattentemperaturen når mittläget börjar den gå som den ska igen. Sedan uppstår inte felet igen förrän motorn återigen blivit helt kall.
Symptomet uppkommer exakt likadant varje morgon, den börjar gå illa respektive gå bra igen vid precis samma sträcka.
Kör jag 1-2 minuter och sedan stannar vid rött ljus eller stopp går den riktigt illa på tomgång, någon gång har den dött helt men gått att starta direkt igen.

Det finns ingen felkod lagrat i minnet, och jag har bytt vevaxelgivare, kamaxelgivare samt alla tändrören.

Någon som har några idéer på vad som kan ligga bakom?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
lamda ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lambdasonden ska ge en felkod, och det fanns inga felkoder alls vid avläsningen av minnet.

Jeppe

Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Har samma problem med min 320 e46:a 02:a
tänds din motorlampa när den går illa på tomgång innan tempen gått upp?

bm
5
bmwpower128
728ia-00
325ia cupe-95
du får höja varv på din varvmätare! hade samma problem och det var det som hjälpte! bensin förbrukning blir samma!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Edberg: Nej, motorelektroniklampan varnar aldrig för fel.

bmwpower128: Va?

Jeppe

Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Jesperado: Kanske är lite annorlunda på en e36 än vad det är på en e46:a..
Först trodde jag att felet var köldrelaterat i och med vintern men så var inte fallet...
På min blir det felkoder misständning på 1,3,5:an cylindrar...
Har bytt alla givare samt tändspolar men går lika illa.

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Edberg: Hur utmärkte sig felet på din bil?

328: [Avställd] Länk
318: Länk
/Jonsson
Visa användare
76
Edberg
Bmw 320 Touring iam 2002
Jonnson: Jo felet utmärker sig på så vis att när jag startar upp bilen så går den perfekt i ca 2 minuter... Sedan känner man att motorn börjar vibrera o jobba tungt... Den missar i tändningen å varvet går ner till ca 300-500 varv...
å så tänds motorlampan...
Så kan den gå i ca 15 minuter...
Men om jag stänger av tändningen när den går illa och startar upp igen tänder den på alla 6 cyl ...
Så fort bilen blivit varm så går den som den ska men motorlampan lyser och jag tror att blien gått in i nått sådant nöd-program....

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Ok.. för min tycker jag är lite slö under 3000rpm och går lite ruggit på tomgång..
Tänkte om de kunde va sama.

328: [Avställd] Länk
318: Länk
/Jonsson
Jesperado, hittade du något som låg bakom detta beteende vid halvvarm motor? Familjebussen vår har vart så här bra länge nu och det kan ju vara lite småirriterande. Nu med nytaget E-kort så får jag köra hästarna även med bussen och då vore det trevligt, inte minst för dem om man slapp detta.

/ Micke
su
174
super-dan
116i - 06
Jesperado: Tycker du att felbeskrivningen i min nystartade tråd liknar dina symptom? Har du hittat felet ännu? Länk
Ji
125
JimpaStäll
BMW 335iAM Touring -07
BMW M3 3.2 Touring -96
Jag hade EXAKT samma symptom på min 328 och då bytte jag vevaxelgivaren. Den sitter antingen på baksidan av motorn eller på framsidan och läser av triggerhjulet med hjälp av magnetism. Jag hade tur att den satt fram på min vilket underlättar bytet kraftigt.
Köpte en ny på Bilcentralen i Nacka för 900:- och bilen gick som en klocka efter detta.

Mvh
/Jimmy
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
kan ju även vara kamaxelgivaren insug som är problemet

// mvh Stefan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, jag har inte fått löst problemet. Nu när det är varmare i luften märks det inte lika mycket, men den går inte rent när den är kall. Jag har haft den på verkstad utan framgång och den ska snart in igen, hoppas det löser sig då. Jag tar gärna emot fler förslag tills dess.

Både kamaxelgivare och vevaxelgivare är bytt...

Jeppe

Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
kan det inte vara glapp i kablarna då? med tanke på se om jag tänker rätt nu när det blir varmare kanske dom får bättre kontakt eller så äre tvärtom lite slut efter dagens jobb. Tänkte glapp i kablar är inte så ofta därför kollar dom sällan på det eller. Bara en tanke =) lycka till hoppas det går bättre

// mvh Stefan
gretzky
Har ett liknande problem med min 320 e36, vid gaspådrag vill den inte accellerera jämnt utan det blir en något ryckig gång. Spelar ingen roll om bilen är varm lr kall. Har bytt lmm/bensinfilter/tändstift/en tändspole/olja&filter men ingen större skillnad. Det enda jag inte bytt som jag förstår kan inverka är lambdan, ska byta den nu i veckan.

Nån som har liknande bekymmer lr förslag på vad som kan va fel tipsa gärna.
Ursäkta att jag knyckte plats i denna tråd, men problemen känns liknande.

dieseldoris
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
gretzky tycker du borde göra avgaskontroll för då kan man ju se om han har dåliga värden och utvärdera efter detta. eller du kanske har gjort detta?

// mvh Stefan
gretzky
Nej ska kolla avgasvärdena tisdag lr onsdag kväll, samtidigt ska jag byta skivor fram och ev lambda lr vad som nu felar.

dieseldoris
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
gör så se till att den är bra varm så det inte blir fel. du kan ju pröva om låna lambdan från andra bilen också ?

// mvh Stefan
gretzky
Har en beg. lambda liggandes i bilen. Kunde dock inte göra en avgasmätning tidigare eftersom jag hade ett 3cm2 stort hål i bakre ljuddämparen.

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.