AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.535

laddning av batteri e34

Sida 1 av 2
__
260
__MiCkE__
750iA -89
hej.. kan låta som en kanske dum fråga men när man ska ladda batteriet i e34:an som har batteriet under baksätet, kan man sätta laddaren i motorrummet där man sätter startkablar, + och jord? eller bör man koppla direkt på batteriet ?

MVH
Micke
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ladda direkt på batteriet.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Har väl ingen betydelse, eller??
Gunnar

jag har laddat på pluspolen i matorrummet, funkar problemfritt, ingen risk för explosion heller, om man lyfter baksätet o laddar batteriet när det sitter kvar i bilen riskerar eventuell gas som bildas vid laddning av batteriet att ligga kvar runt batteriet, en gnista när man tar bort laddaren kan vara lite jobbigt i det läget.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
men i regel är det väl bäst att ladda med batteriet bortkopplat från bilen ?
eller är det bara svammel ?

MVH
Micke
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Det går bra att ladda i motorrummet. Spelar ingen som helst roll om batteriet är inkopplat eller urkopplat.

Mvh Jonas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Det går bra att ladda i motorrummet. Spelar ingen som helst roll om batteriet är inkopplat eller urkopplat."

I detta fall är det ytterst lämpligt att batteriet är inkopplat.....;)
__
260
__MiCkE__
750iA -89
haha.. det argumentet kan jag inte bestrida ..
Re
111
Rert
e39 523
Ingen fara på en e34 att ladda med batteriet i men på en del nyare bilar och om du har en lågbudjetladdare kan man faktiskt paja en del elektriska komponenter
__
260
__MiCkE__
750iA -89
då vill jag poängtera att jag har en biltema laddare version budget, så jag kanske löper risk för katastrof iaf då ? ^^

när budgeten sviktar får man handla på biltema ..
Re
111
Rert
e39 523
nej då, en e34 är det ingen fara med
__
260
__MiCkE__
750iA -89
fast å andra sidan kan jag inte komma på varför en "budget" laddare skulle vara sämre än en vanlig eftersom att konstruktionen är väl ändå rätt enkel? skickar en fin 12volt spänning som pallar några ampere ?
Re
111
Rert
e39 523
Det finns batteriladdare för x antal tusen kronor så skillnad är det, vad skillnaden igentligen är kan ja inte svara på, det var en mekaniker som avrådde att ladda me en budgetladdare i en -01 e39 på plats iaf
__
260
__MiCkE__
750iA -89
hm.. märkligt .. en laddare version sämre kanske inte ger en fin likspänning eller nånting vilket kanske skadar känslig elektronik .. spekulering ...
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Som man skriver kan man tolkas! klart batteriet ska vara inkopplat vid laddning i bilen, men det skiljer inget om man laddar ett löst batteri eller i bilen.

Det spelar heller ingen roll om man har en billig laddare, det som gör att el kan ta skada är spänningsspikar. Ex om laddaren är ansluten till 220 innan man sätter på batterikablarna. Ett annat om man har en kraftig laddare som kan hjälpstarta med så kan spänningen nå höga toppar om man gör fel.

Dryare laddare innehåller ofta transientskydd mot kortslutningar mm.

Ett tps vid laddning med liten ström är att mäta spänningen. Vid 14.3/13.4 volt så uppnås kokspänning i cellerna och laddningen är klar.

Mvh jonas
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Förlåt!

14.3/14.4 och inget annat!
__
260
__MiCkE__
750iA -89
exakt .. tack för denna fina förklaring :D
Många funderingar florerar här, en del felaktiga...) Att en E34 inte innehåller elektronik som kan ta skada vid t.ex felaktig laddning eller en bristfälligt laddare är ett stort missförstånd som kan kosta. Elektronik i tillräcklig mängd fanns tidsmässigt i bilar långt innan E34 kom till.
Det som brukar skilja en enkel garageladdare mot en bättre är t.ex spänningsstabilisering och filtrering av laddspänningen. Obs att priset inte nödvändigtvis behöver återspegla detta. Allt annat än stabiliserade laddare skall undvikas, obs att bara för att det står "electronic" på laddaren så är den inte med automatik en bra produkt.
En laddare som stabiliserar spänningen runt 13,7V eller i två steg med 14,4/13,7V kan utan vidare kopplas in på batteriet utan att detta behöver kopplas loss från bilen. Med fördel använder man anslutningarna framme på motorn, de är avsedda för just hjälpstart och extern laddning.
Laddare av enkel typ och i synnerhet sådana med s.k. starthjälp skall aldrig användas på bilar med mycket elektronik osv, de trycker ofta på med 16-17V i olyckliga fall.
Vanliga missuppfattningar är:
1- Batteriet måste kopplas loss från bilen vid laddning
2- Locken (om det finns några) måste skruvas av batteriet vid laddning
3- Laddaren får bara kunna ge 3-4A eller nåt i den stilen
Man måste då fråga sig hur man kan köra omkring med bilar där batteriet dels är inkopplat (!), dels sitter locken alltid på, dels kan många generatorer ge ifrån sig kanske 80-100A eller mera...

FP
hejsan!
Hade nyss ur mitt batteri för laddning, men efter att jag sätt tillbaka de så startar inte bilen=S
instrumentbelysning funkar, men de händer inget när ja vrider på nyckeln.
Startspärren verkar försvinna, men startmotornstartar itne, inte heller fläkten.
Någon som vet om de finns nån brytare eller liknande?
vet att de sitter nån grek på batteriet, men vet inte riktigt vad det är.
HJÄLP!?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Larma på & av bilen!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
folke slog huvudet på spiken:
"Man måste då fråga sig hur man kan köra omkring med bilar där batteriet dels är inkopplat (!), dels sitter locken alltid på, dels kan många generatorer ge ifrån sig kanske 80-100A eller mera..."

... för det är ju en stor fördel att man kan ha batteriet inkopplat när man är ute och kör :-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.