AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.211

Trimchip och avgasvärde

Sida 1 av 2
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hämtade ut min bil från en Inspektion 1-service igår. När de körde avgastest på bilen konstaterades det att lambdavärdet låg på 1,14 mot godkänt på mellan 0,97-1,03. Dessutom dök det upp ett felmeddelande på datorn som kopplas till bilen: DME-programfel. Co och HC-värdena är bra. Jag har ett trimchip från BSR i bilen. Vid förra besiktningen med originalchip var alla värdena bra. På verkstaden tror man att trimchipet inte bearbetar signalen från lambdasonden på rätt sätt, därav felmeddelandet. De har också sett liknande lambdavärde på bilar med hål i avgasröret, vilket jag inte har.
Jag har varit i kontakt med BSR och jag ska få ett originalchip att prova.
Jag tankar blyfri 98 och undrar om det möjligt kan bidra till dåliga värde? Kan det kanske hjälpa att hälla 95 oktan och K-sprit i tanken inför besiktningen som infaller om två veckor? Det hade varit rätt skönt att kanske slippa byta chip varje gång man ska besiktiga bilen.
Men nu undrar jag vad ni andra har för erfarenheter av trimchip och avgasvärden.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Finns det ingen med erfarenheter av detta problem?
Det hjälper med några liter k-sprit vid besiktningen,
jag hade en 525-93 förut med Motornord chip och den låg på gränsen på co och hc värdet hela tiden.
Kör nu med JWR chip och har perfekta värden med det,är du säker att du inte har någon läcka på avgassystemet?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Enligt verkstaden så finns där inga läckor på systemet. Det som får verkstadskillarna att tro att det är chippet som är boven i dramat är just det felmeddelande som dyker upp på datorn som kopplas till bilen: DME-programfel, det är inget som dyker upp med originalchips på liknande bilar.
Hade det inte varit så krångligt att byta chip hade det inte varit så farligt då jag blivit lovad ett "originalchip" att prova. Men jag får inte isär kretskorten i Motronicen och kommer inte åt att själv byta (det var BSR som satte i trimchipet).
Har också fått tips om att slå i miljö-bensin (till gräsklippare o.dyl.), kan det vara något?
Roger, hur många liter K-sprit använde du till hur många liter bensin?
Slå dit 2-3liter på halv tank så får du låga värden,funkade för mig på 525an,men det är ju en tillfällig lösning.Gå till botten med felet innan det blir riktigt dyrt.
Lycka till Roger
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag provar det, om inte BSR kan visa hur man byter chipet (så att jag inte pajar något).
Tack för tipset!

/David
Ur
148
Urslund
528iA Touring 1999
Kolla på BSR:s hemsida där finns instruktioner på hur du byte chip.
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jo, jag har haft den sidan framme när jag "meckat" med boxen. Problemet är att jag inte får loss kretskortet framme vid kontaktstiften hur jag än gör.
Tänkte att jag först ska prova besiktiga med bilen med 10% K-sprit i tanken. Blir den underkänd då måste jag ju byta till originalchip, som jag fått idag, och reder jag inte ut att byta själv så har jag blivit lovad hjälp hos BSR.
Ska också kolla med verkstaden på fredag om de kollat lambdasonden så att det inte är den som är kass.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Lambdasonden är hel. Verkstaden tror att chipet helt enkelt inte "använder" lambdasonden. Har också fått reda på att K-sprit inte hjälper mot just höga lambda-värden. Så jag får väl testa med originalchipet igen och fungerar det då så måste jag ju ha rätt att få ett nytt fullt fungerande trimchip, eller pengarna tillbaka.
Vitsen med ett trimchip är att det ska ge mer effekt och mest får man ut vid lambda 0,8 ungefär men det får det inte göra hela tiden för då blir det för höga HC på t.ex. tomgång. Det svåra är att kunna göra så att det går på Lambda 1,0 utom på full gas, men det är något som man ska kunna om man tar betalt för det.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Enligt BSR har ingen annan haft problem med liknande chip, så om det blir bra värden med originalchip måste det ju ändå vara fel på trimchipet.
Funderar på att besiktiga bilen med trimchipet bara för att få resultaten på papper, och sedan blir givetvis ombesiktning och då får jag göra det med originalchip och sedan har jag ju papper på allt. Då borde det väl inte vara några problem med att få antingen ett nytt fungerande chip eller pengarna tillbaka.
Det är nog ett ganska rimligt krav
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Är det förresten någon som vet om det kan bli körförbud med för höga avgasvärden?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nu är bilen besiktigad och godkänd, med originalchipet. Med BSR trimchip så gick bilen inte igenom besiktningen då lambda-värdet flög upp på 1.14 som bästa värde. De har ändå varit schyssta och bytt till originalchipet åt mig utan kostnad. Men som läget är nu kommer jag nog vilja ha mina pengar tillbaka tror jag. Effektvinsten är inte stor och med trimchip i så går bilen som en båt på tomgång. Kan de däremot fixa ett chip som går igenom besiktningen och ej vandrar som en brunstig björn på tomgången så OK.
Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
jag har ett bsr chip !har läst av fel koder inga fel enl data. avgas värden ok .blev lite orolig efter detta inlägg lycklig igen!!!!!!!!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Något är fel på mitt chip, det är ju uppenbart. På BSR säger de att de aldrig hört om något liknande fel på deras chip till BMW. Jag är väl undantaget...
Davve, onekligen intressant... men inte ovanligt
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Jag funderar just nu på att sätta i JWR:s chip till min 525:a. Men efter att ha läst detta blev jag lite skeptisk.. Det är ju visserligen ett annat märke men ändå.. Och sen det här med att bilen lät som en båt när den gick på tomgång, vad har de på BSR för svar på det Davve??

Är det nån annan som har monterat JWR-chippet som har några erfarenheter, negativa eller postiva?

Gus
Jag har JWR (via qvarnis) bara positiva erfarenheter.

/Bimmerman

Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag ska åka till BSR på måndag och då får vi se hur vi löser detta. Nu har jag alla avgasvärde på papper från bilprovningen så jag kan inte tänka mig att det ska uppstå några problem.
Att tomgången med trimchip "hoppar" upp och ned i varv har jag inte tagit upp med dem ännu, men jag ska fråga om det också. Det är faktiskt rätt irriterande då motorn sätter hela bilen i gungning, tur att man har Bilstein så att det inte gungar alltför mycket...
JWR-chippen verkar vara bra grejer, hur blir tomgången med dem chippen?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Lämnade tillbaka chippet på BSR och fick pengarna tillbaka, inga problem alls.
Nu är jag eventuellt på jakt efter ett annat chip, så råd och rekommendationer välkomnas. Det jag främst är intresserad av är hur tomgången blir med div. chipfabrikat, och givetvis om de klarar en normal besiktning (avgasvärde).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.