AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.574

Helljus mot Laserpistol

Sida 1 av 2
so
44
soler
530xd-06
Fick höra av en kollega att helljus slår ut polisens laserpistoler vid hastighetskontroller. Under förutsättning att man hinner slå på helljusen innan de skjuter. Kan detta verkligen stämma?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tveksamt... Laser är komprimerat/koncentrerad synligt ljus vilket är ljusvågor som vanligt ljus består av

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ops! Blev lite fel!

Tveksamt... Laser är komprimerat/koncentrerad ljus vilket är ljusvågor som vanligt ljus o kan inte reflekteras av annat ljus.
Det kan skapa en vis störning men inte så att lasern "lägger av" av vanliga helljus.
Den reflekterar från bilen istället.

Nej, laserljuset har en annan våglängd. Det är en skröna!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Helljuset gör mätingen svårare, men det slår inte ut möjligheterna.
Teknikens värld gjorde ett test för rätt många år sedan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Erik W, minns också detta test fast jag vill minnas att det var trafikmagasinet som gjorde detta?

Om jag minns rätt så kortade väl helljus ner mätsträckan ganska mycket?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Testet som trafikmagasinet gjorde visade att polisens laser tog väldigt lång tid på sig att mäta hastigheten. Hade man både helljus och dimljus på samtidigt så kunde resultatet komma bara ett tiotal meter från kontrollplatsen. Det vill säga att polisen måste köra efter dig för att få stopp på dig.

Enbart helljus förlängde också mätetiden, men inte lika mycket.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Mythbusters gjorde flera tester o dom lyckades inte med att störa lasern helt ;)
Länk

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Kan tala utifrån egen erfarenhet från i onsdags natt, helljus stör inte lasern, tyvärr *snyft* ;)

Mvh/ Niclas
so
44
soler
530xd-06
Det var väl det jag trodde. Måste väl till att svetsa fast en OS-arena strålkastare för att störa lasern.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Tror ni det här hjälper? Länk

BMW CS #5206
so
44
soler
530xd-06
Hehe, klockrent!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
USCH extraljus på en BMW :(

Man ska sikta på att vara bra!
Varför inte en snurrande nummerplåt med alternativa uppgifter? Såg det för länge sedan i Spirou och tyckte redan då att det i kombination med oljesprutan för otrevliga medtrafikanter och fjärrstryning av trafikljus var en utmärkt uppfinning för stressade nutidsmänniskor.

Mvh
Mikael
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Christer S => Inte ett dugg tyvärr ;/

Mvh/ Niclas
en fjäderbelastande plåt är bäst och funkar för mig
den hänger rakt ned med gångjärn vid normal körning men vid högre hastigheter trycks den bakåt av vinden

funkar klockrent och jag har aldrig åkt för fortkörning av några kameror trots att de har blixtrat och att jag i princip alltid kör för fort på e4:an

för vem ska dom skicka räkningen till,hehe?

Länk
Viker den även på 30-50-70 sträckor? Hur hjälper den vid lasermätning menar du?

FP
Paap Reeder
... hm!

Ett ganska stort risktagande.

200 st utredare norr om polcirkeln sitter på heltid och jmf bilar med olika körkortsfoton. Skulle dom träffa rätt och finna ett antal kamerabilder ... av vilka några kanske visar uppåt 100%-iga hastighetsöverträdelser ... då kommer det att handla om säkert över 5 år ... dessutom med en noggrann redogörelse för vilka terapeutiska behandlingsprogram man genomfört ... innan man får ett nytt körkortstillstånd.

Det behövs bara att en av dom är övernitisk och vill bättra på sin lönebonus och tar itu med saken varvid vdb har tillgång till "alla jäkla upptänkliga dataregister" som finns och lägger ett pussel.

Känns klart otryggt ... över tiden i a f.

MVH /// Paap R
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
helgonets idé är mycket bra, om bilen är anonym m.a.p. modell, färg och bostadsort! Hans egna bilar börjar väl bli lite kult och ovanliga, åtminstone här runt stockholm.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Heden! Jag tänker främst på att det borde blända den som håller i laserpistolen.

Thorssa! Jag tycker inte heller det är vackert, men dom åker av med vinterdäcken.

BMW CS #5206
FredricF
Så mycket är säkert att det är nog teoretiskt möjligt att störa (inte "störa ut") lasermätaren. I alla fall med vanliga glödlampor, kanske inte med Xenon.
Det verkar ju också enligt Herr Gaspedal som om testerna ger visst stöd för detta men eftersom lasermätaren är designad för att fungera även en högsommardag vid fullt solljus kan man fråga sig varför ett par hundrawattare skulle ge den problem.

/Fredric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.