|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
FredricF |
Isabellan måste vara en av de vackraste bilarna som tillverkats. Tyvärr är jag lite för ung (och ändå är jag ingen ungdom direkt) för att ha sett nån på vägarna men mina svärföräldrar hade en. Jag har hört att Isabellan fick smeknamnet "Hon dansade en sommar" efter en samtida film men jag vet inte om det syftatde på vägegenskaperna eller konkursen.. Min första BMW var en 2002. En bil som var rätt på så många sätt, stark motor (med den tidens mått mätt), inga ramar runt rutorna, stående pedaler, låg vikt, lättmeckad, hyfsade vägegenskaper (även på vintern, när man vant sig att köra med uppställ). Kultbil i min bok! Alfa GTV6 var också kul att köra men meckandet var lite frustrerande ibland (Italienarna tar ibland genvägar samt glömmer rostskydda) men garanterat kul bil (har förresten kvar den, nånstans nere i garaget, skall säljas). /Fredric |
|
Jag kan minnas fel men jag tror att Isabellans smeknamn hade att göra med rost, men det finns säkert någon här som vet det bättre. Vi är jämnåriga (jepp kollade) men när dessa bilar rullade bodde jag i Schweiz där alla utom vår familj hade fina bilar (lite överdrivet) bla Isabella och en uppsjö av jaggor/Mercedes (som redan då hade rostproblem). En annan tydlig skillnad mellan Sverige och Schweiz var att där framfördes fina jänkare av äldre herrar och här framförde skabbiga jänkare av unga män. Mvh Mikael |
|
|
Några snabbt nedplitade bilar som får mitt hjärta att klappa fortare: Ford: Mustang: Boss 302, 351, 429 Samtliga Mussar med 289 hp eller 428 CJ och SCJ Shelby GT 350 GT 500, de Mexico och Europa (tänk att hitta en sådan i en lada, 14 st byggda, modifierade i Belgien! Risken är dock stor att den skulle tas för en dekaltrimmad Musse och behandlas som sådan...) Fler jänkarjärn: Chrysler 300- 300H Dodge Charger Daytona Plymouth Superbird Ford Fairline Thunderbolt ... Listan kan göras nästan oändlig... :) Viktiga att nämna tycker jag dessa är: Tatra Tatraplan Citroën DS samt hundra andra bilar varav flera BMW och Alpinor...:) Men några bilar står ut mer än de andra: Porsche 911 Volkswagen Bubbla Citroën 2CV mvh Fredrik |
|
Fernando |
jag vet inte vissa bilar som nämts nu sistone är inte enligt mig kult alls.som en volvo eller saab turbo.dessa bilar är lätta att få tag i.räcker me besök på skroten så finner jag flera..me kult menas BILAR SOM ÄR EXKLUSIVA.SNABBA.DYRA åtminstone när dom va nya..bilar som är äldre men spöar än idag standart turbo bilar osv..bilar som är lite av en dröm grej att få äga.bilar som gärna tillverkats i några ex.nått av dessa bör passa in vi skippar volvo.saab.bubblor,dessa har aldrig riktigt gjort en nämnvärd prestanda bil på 80talet början 90 och är inga bilar vi DRÖMT om eller drömmer om heller pga trist look.trist prestanda.låga ny inköpspriser,helt enkelt anpassade till svensson.blir bilarna dessutom äldre än 1970 förklarar vi dom till klassikers |
|
Lycka till att få tag i en helt original SAAB OG900 Turbo i fint skick. Vanliga svenssonbilar i fint skick blir kult därför att merparten brukas sönder. Jag skulle vilken dag somhelst ta en 100% original SAAB OG900 Aero eller Golf MK1 GTI i mint condition före en skabbig Porsche 911SC med vidriga eftermarknadsbreddare breddare. Porschar ser man lite varstans men en extremt fin svenssonbil från 70- eller 80-talet växer inte på träd. Annars är ju Alpina B7 Turbo i e12 karossen en prestanda favorit, eller Schnitzer 323i Turbo (e21). Hartges H35-24 Export är också en dräpare... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Följande får gärna stå i mitt garage. Mazda MX-5 grodöga -90 Corvette ZR-1 -90 Corvette 454 cabrio -69 Camaro Iroc Z28 5.7 -88 Lotus Omega BMW M635 CSI BMW M3 E30 Evo Ferrari 328 GTS Targa (Magnum modellen) Mercedes 190 2.3 16 EVO Mercedes SL 560 -80tal Mercedes 560 SEC -80tal Mercedes 560 SEL -80tal Mitsubishi Evo Tommy Mäkinnen Edition Volvo 242 Turbo -82 i grupp A utförande Saab 900 turbo 16 -87 Dodge Challenger 440 -71 Man kan hålla på hur länge som helst..... /L |
|
|
Kommer att behålla 2002tiiT samt 740 sen är det mer ovisst,,,,, Men garaget ska innehålla hoppas jag BMW 2002tiiT BMW 2002 turbo BMW 740 blir nog kult om 20år Mustang fastback -67 Sen är jag nog nöjd. Mvh/Micke |
|
| Fernando: kult innebär inte alls det du listar. Kult kommer av kultur, kultur är något som skapas av folk. För att bilar ska kunna bli kult måste de ha en folklig förankring, det kan inte för dyra och exklusiva bilar ha/bli. | |
| Inte en enda Isetta eller Ferrari Dino eller P4? Hädelse.. ;) | |
|
Tucker Torpedo! .. lite ovanlig. Annars -Chevy Camaro 60 tal -Chevan i jönssonligan är dödscool -bmw 850 -Merca pagoda -mg midget -ferrari 330GT 2+2 (just för jag kört en sån) kultbilar för mig.. |
|
|
VW Bubbla Morris Mini BMW 3.0 CSL NSU RO 80 Golf GTI Mk1 Fiat 500 Nuova Volvo P1800ES Citroën ID/DS Alfasud 1.2 TI Mercedes 300 SEL 6.3 Datsun 240Z Lamborghini Countach Lancia Delta Integrale BMW M3 E30 Ferrari F40 Och många fler..... Drömbil: Lamborghini Diablo GT - grymmaste Lambo nånsin! //Anders |
|
|
Grannen har just köpt sig ngt som måste ses som en kultbil; en El Camino från 1959 dvs pickup baserad på Chevrolet Impala. Mycket härlig och udda bil. Mvh Mikael |
|
|
Badboy-bilen framför alla.. Dodge Charger! Helst en 69a.. Givetvis med hemi, manuell fyrxäxlad låda & Danaaxel.. Hååårigt! M V H Johan |
|
|
LTK kollade just in din Badboy-bil hos en polare häromdan,bara en ren kaross än så länge men vilket åk det blir;)) Mvh/Micke |
|
|
MGB GT MGC MGA Triumph GT6 Triumph TR6 Austin Helay Aston Martin DB5(?) den som är i Goldfinger |
|
|
trucker, så är det, vilket åk :-) Sneglade på en vit med röd R/T stripe jag hittade till salu i USA häromsistens, var riktigt snygg! Ovanlig med.. M V H Johan |
|
FredricF |
LTK: Du menar väl Tucker (som i Länk. /Fredric |
|
Ha ha näe, adresserade bara mitt inlägg till trucker/Micke ;) M V H Johan |
|
|
De flesta bilar hittills är inga kultbilar, det är ju mest bilar som en del bara gillar. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Riktiga kultbilar i sådantfall,med kulturellt inflytande s.a.s,borde ju då vara: BMW M1, som är starten till alla serietillverkade M bilar. Folka bubblan, som skulle bli en bil "fur alles", och som tillverkades i så oändligt många ex,men ändå var så omtyckt att det var värt att göra en efterföljare (beetle). Likaså Minin. MVH Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.