AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.428

Vågar jag endast trafikförsäka en m3? (e36)

Sida 2 av 2
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
kaptenlöjtnant>> kan bara helt instämma!
trafik är det ju lag på så den behöver man ju inte diskutera...
i övrigt håller jag med, man måste ju göra en avvägning och vara berädd på att förlora bilen om man väljer att avstå hel/halv
La
133
Laths
M3 GT -95
Fernando; Du har FEL!!!!!!!!!!!!!!
Det som du säger till Slickracer om att man inom familjen får "låna" bilarna stämmer enbart till att man enbart FÅR låna dem.

"Ägaren på bilen skall vara huvudsaklig brukare"

Jag förlorade själv 110.000 på att jag ställde bilen på min kära mor.
Alltså INGET som rekomenderas. Med tanke på att du tycker premierna är för dyra så har du nog inte råd med att förlora hela bilens värde. Detta är min personliga erfarenhet!!!!

Lyd nu mitt råd och leta runt försäkringsbolag och kolla för det finns hur många som helst! Insplanet är inget alternativ för de suger verkligen. De kollar upp 4 bolag åt dig.... det är de 4 som betalar insplanets löner... självklart samarbetar man då. Och billigt? nej för fasen!

En annan vinkel på det hela är också; Vill man vara fin så får man lida pin.
Dessutom vill jag lägga in att om du nu är seriös som vill satsa på en seriös M3 och serva den efter BMW rekomendationer så kommer du nog snart inte att klaga över att försäkring är så dyrt gentemot vad det kostar och serva en M3 här är lite priser;

Olja; 1400 kr tänk då att du skall byta olja var 1000 mil minst.
Tändstift; 900 kr De skall också bytas var 1000:e mil.
Oljefilter; 150 kr/ 1000 Mil
Skatt; 2000 kr per år.
Inspektion II på auktoriserad firma; 8000kr

Sen ska du tänka in dig i sitsen att du i framtiden ska sälja bilen... och då ska alla servicar vara gjorde på auktoriserad firma dvs då tar de betalt för jobbet också.

Jag vill inte skrämma iväg dig från M3 som är världens roligaste bil... men man ska inte tro annat än att de kostar.

Mvh; Christofer

Christofer
Har min bil försäkrad på vesta för dom gav en bra premie. 10tusen helår/helförs tyckte jag va helt ok. Sen kör man ju inte året om heller.
Att sätta den på sina föräldrar kan vara väldigt riskabelt att göra.
Där finns något som heter "försäkrat intresse"
E du med i en olycka så blir det utrednign och kommer dom på att det är din bil även om den står på dina föräldrar så kan det vara så att du inte får någon ersättning.
Jobbar själv på ett försäkringsbolag så jag har ganska bra koll på det! :)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
min m3:a kostar:

inspektion 1 "lilla servicen" 8 800 SEK
inspektion 2 "stora servicen" 12 600 SEK
oljeservice, 4 600 SEK

detta är prislistan hos bmw i sthlm för m3 e46:an

bensinförbrukning $$$$$$$$$$$$$ dessa bilar går inte att söndagsköras...

helförsäkring stockholm, 1500 mil hos vesta 10 800 SEK, självrisk vagnskada 2000 SEK

köpte precis nya fälgar o däck á 30 000 SEK

fick reda på häromdagen av bmw att jag måste byta ena bakspegeln som sitter ngt löst o som inte går att dra åt....kostnad inkl jobb = 8 000 SEK

Dessutom så pratar ju regeringen om att borda förslaget om att beskatta trafikpremien fr.o.m juli 2007.....

så visst kostar allt lite mer...

"Min förs. kostar...." "Jag betalar..." tillochmed fälgar....

Det ena alternativet är lägre än den andra... och vise verca. Varför skriver ni inte hur gammla ni är?

Själv är jag 24, bor i Norrköping och pröjsar DRYGA 21000:- hel/helår, 1000mil, 6000:- självrisk (Dina Försäkringar)!
Man kan räkna ut med dajmen att det är jävligt dyrt....

Jag ifrågasätter verkligen inte varken mitt eller era andras BMW ägande (för att äga och köra en M-bil är outstanding), men är man någorlunda funtad så är kritiken ang. höga förs.priser befogad....

Nu vore det intressant att veta vad någon i min ålder betalar för sin försäkring, samt vilket försäkringsbolag... kanske var ni bor med som jämförelse... Ni andra är förstås också hjärtligt välkommna med era synpynkter =)

/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Frågan är om du vill/kan tänka dig att i värsta fall förlora 110k? Kan du det så är det bara att trafikförsäkra!

Blogg:M3Länk
Visa användare
56
jonas k
M3 E46 Cab SMG
om ens tanken om att bara trafikförsäkra en M-bil...... ta bussen istället!! eller köp en 10000 bil....

M5-99 samt Skyline R32 GTR
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
sad_ant:

Håller helt med dig!
Har man råd att köpa en "ny" bil (och ta det med en axelryckning) så välj trafik- eller halvförsäkring!

Likaså om man kan vill och har plats att meka själv samt kan vara av med bilen en längre tid. Det kostade mig totalt 9000kr att laga en krockskada på min SAAB 9-3 (del av bakskärm, 2 dörrar, bakaxel, lagerhus bakjul, fälg, navkapsel, lack). Jag gjorde allt jobb själv (utom lacken) och var av med bilen i 9 månader (tog det väääldigt lugnt). Köpte det mesta begagnat! Tex bakdörr 300 kr, bakaxel 500 kr (blästring och målning av den kostade 500 kr till), del av bakskärm, innerskärm, dörröppning och tröskel 1000 kr, fälg 100 kr, navkapsel 50 kr. Det dyraste var nytt lagerhus 1000 kr, lacken 3500 kr och alla småprylar som behövdes (nytt från SAAB).

Det är den enda krock jag råkat ut för på nästan 40 år så jag har sparat massor av pengar på att bara ha halvförsäkrat. Nåja, jag körde helförsäkrat några år när jag hade en rätt ny M5:a.

Fast man måste ju kunna svara "Visst, inga problem alls!" på frågan om man har råd att hosta upp 50-300 tkr för att köpa en "ny" bil om det värsta skulle hända!

Per L
Jag har halvförsäkring på min m3:a, jag gör som många andra och lägger undan en slant varje månad istället, känns mycket mer vettigt.

precis Per L
och hade du haft bilen försäkrad så hade alla andra fått betala säkert 30-40 000 för att laga din skada + lön till de som jobbar på försäkringsbolaget! + lite extra gardering så de går med vinst
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
sad_ant har ju helt rätt i sitt resonemang tycker jag.

Alla kan bli sina egna "försäkringsbolag", det är bara en fråga om likviditet. Försäkringsbolagens styrka ligger i deras likviditet. Visst, de tar ut extra för att de måsta ha kontor, anställda m.m. men det är en annan sak man ska ha i beaktande, och de är att de sysslar med placering av det kapital som finns tillgängligt, d.v.s. att alla premier som trillar in sätts i fonder, aktier och andra värdepapper som gör att de ökar i värde vilket är gynnsamt för försäkringstagaren (priserna på försäkringar kan pressas).

Är man likvid, kapabel att placera sitt kapital på ett bra sätt och dessutom lite försiktig i trafiken och var man ställer bilen på natten så är det ingen tvekan om att man tjänar på att sköta sig själv. Även om man lämnar in då det ska repareras. Men man måste se det hela i ett ganska långt tidsperspektiv.
Om du tänker lite mer långsiktigt så kan det bli dyrare att använda sig av försäkringen. Man har en självrisk på vagnskadan också, sen tappar du din bonus när du uttnytjar försäkringen och att du gör det dyrare för andra ägare.

Per L: kanske missförstod dig men tex så hade jag hellre betalt dom 9 tusen ur egen ficka än att ta det på försäkringen även om självrisken vart lägre än 9000kr
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Jag gör som så att jag bara trafikförsäkrar mina bilar då jag har tillgång tilll verkstad och att jag anser att för de pengar som man skulle lägga på en hel försäkring per år respektive trafik kan man ha till annat tex:

Reparation,däck,styling eller vad man nu vill göra av pengarna på skullle det vara mittt fel med en krock så ja betalar det sig i längden för hur ofta krockar man om man kör med lite vett !!!!

Stöld kan man ju aldrig vara säker på men skulle jag bo i ett sånt område där det stjäls mycket så skulle jag nog skita i att ha en fin bil !!!

Mvh Niklas
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag är 53 år och har haft en massa olika bilar sen jag var 18. Jag har aldrig haft någon nytta av mina helförsäkringar. Tänk om jag lagt pengarna för helförsäkring i en sparbössa i stället. Den hade nog varit ganska stinn vid det här laget.
Glasförsäkring har har jag däremot haft lite nytta av några gånger vid stenskott.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
sliskracer:

Fast hade jag lämnat in bilen på verkstad för reparation hade det nog kostat närmare dom 30-40.000 kr som sad_ant gissade här ovan om verkstaden använt nya delar!

Vad kan två nya dörrar kosta? Troligen närmare 10.000 kr!? En bakaxel 4-5.000 kr. En bakskärm säkert lika mycket. Sen innerskärm, del av dörröppning osv. Och så arbetet 1000 kr/tim (?!).

Även begagnade delar från "kvalitets"-skrotar hade kostat rätt mycket! Jag fick följande priser när jag frågade på en specialskrot för SAAB-delar! 1 st dörr i rätt färg 2625 kr (behövde 2 st), bakaxel utan hjullager 3625 kr etc

Det blir häftigt många tusenlappar innan allt är klart!
Jag är klart nöjd med dom 9000 kr+ en del mil för att hämta grejorna+ massor av mina timmar det tog att fixa till det hela!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.