AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.426

Vågar jag endast trafikförsäka en m3? (e36)

Sida 1 av 2
Har kickat runt lite på försäkringar och som inte helt förvånat är försäkringarna på tok för höga. Dock har jag fått ganska rimliga prisuppgifter när det gäller endast trafik, 7000 pengar per helår. Jämfört med halvförsäkring är det en extrem skillnad då folksam vill ha drygt 17tusen för halv/halvår.

Vad tror ni? För dom pengarna man inte lägger på försäkring kan man investera i andra saker som ett bra larm, reservdelar, service mm.

Blir det ett köp så hade tänkt ha den avställd på vintern med en annan bruksbil. Självklart kommer jag ge al den service och kärlek den förtjänar :)

MVH
Jag har bara trafik på min. Jag ställer bilens värde i relation till vad en helförsäkring kostar och då får det i detta fall vara. Men på mina nyare och dyrare bilar var det annorlunda. Dessutom har jag eget garage hundar och bor på landet, så stöldrisken är ringa.

Mvh
Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det beror på hur du bor och hur var du parkerar bilen? Har du garage och bor på ett lugnt ställe så kan du göra så! Dock skulle inte jag våga det för att om bilen blir stulen så står du där utan bil!

Blogg:M3Länk
La
133
Laths
M3 GT -95
sliskracer

STOPP BELÄGG OCH HALT!

Du SKALL försäkra bilen. Det vore rent idioti och INTE göra det.
Kolla upp oxå på www.dina.se de har billiga försäkringar.
Kolla även upp på andra stoa bolag typ Trygg Hansa,IF,länsförsäkringar osv osv.
Gör inget dumt...det kan stå dig dyrt... ta det från en som vet :)

Mvh;

Christofer
Fernando
trygg hansa hade jag allti billigast på när jag bodde i sthlm.när jag var ung.med tiden när man är äldre och skriver in att ingen annan under 25år brukar bilarna så har IF humana priser jag betalar max 10tus hel försäkring på M bilar både då och nu

Tack förtipsen och svaren.

Nej, självklart känns det inte helt säkert med att bara åka med trafikförsäkring, men för mig är det d enda "humana" alternativet. Visst kan jag ställa den på morsan, men då känns det minst lika tryggt att bara ha trafik på mig själv istället.

Har länge drömt om en m3-e36

Bor i mölndal, göteborg, men under vinterhalvåret kommer bilen stå i varmt garage uppe i värmland

mvh thomas
Som Abbe skriver kanske det är en god idé att ha helförsäkring då man bor i tätort. När jag bodde i S-holm hade jag helförsäkring på en Mazda som mot slutet inte var värd mer än 30000 och då var det mest för stöldriskens skull (när den var nästan ny stals den då någon i Bromma behövde köra till jobbet i Kista där den hittades. Jävla datanördtjuvar! ;)) Hmm eller var det Tensta den hittades i? Jaja minnet sviker.

Mvh
Mikael
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
sliskracer>> alternativet är ju att du köper något annat än en m-bil om du inte har råd att ens försäkra den....bara min syn på saken ;-)
Fernando
ställ bilen på din mor.inom familjen får man låna bilar .andra ider är att sätta högsta självrisk.lägsta miltal.det är nått som lindrar saken oxå.en bil över 75tusen kr i värde bör hel försäkras.jag vet ett fall där en ung kille med färsk lapp ratta en e36 Alpina.han hade en premie på sjukliga 46tus kr per år.han slanta 4tus i mån..bilens värde var kring 120tusen.att årka betala en sån summa kan bara betyda en sak MAN MÅSTE ÄLSKA SIN BIL

sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
I vilken prisklass har du tänkt köpa?

Köper man en för ca 60-70tkr är det väll inte helt galet att bara ha trafik,krockar man kan man ju alltid sälja några hela delar för att få tillbaks lite pengar.

Bomis,hur vet du att han inte har råd? Att lägga 14000helår/halv skulle jag inte heller göra...även att jag har råd.
hehe, forstod att det skulle komma... jovisst har jag väl råd att försäkra, men betalar inte 16000halvår/halv. Åker hoj och för oss i sporthojskollektivet skulle en helförsäkring inte komma på tal och det gäller i princip alla oavsett ålder, läge osv.

Fernando:
lite olika det där, bor på samma address som päronen ännu och ibland får man höra att det är okej och ibland är det försäkringsbedrägeri.

Skinkan
då alla m3 e36or har ungefär samma kostnad oavsett årsmodell hade faktiskt tänkt slå till på någon nyare typ 3,2 och dom kostar väl 100-110 uppåt? Så det är lite pengar om den blir stulen :/
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
skinkan>> jag vet inte exakt vad du menar med dum...jag anser bara att man är dum om man köper en bil för mer än 60-70K utan att ha en heltäckande försäkring om olyckan är framme...det tycker jag är dumt....då önskar man nog när motor rasat eller nåt annat gått sönder att man la till dom där extra tusenlapparna på en bra försäkring....och i stället får man slanta mer än vad försäkringen hade kostat på skadan eller mer...Och har man då dessutom råd som du säger att loosa 60-70 k då är man väl tillräckligt rik för att ha råd med försäkringen eller?....men men...alla är olika och jag respekterar det...
ke
3
ke1
525 -04 E60
Betalar en tusing i månaden för en 97:a i helförsäkring. Har haft en del bilar i den kalibern förut och tycker inte det är häpnadsväckande dyrt.

Skiljer det inget på 3,0or och 3,2or i premie? Skiljer ju en del hk.

manonegro
SJUTTON TUUUSEN för HALV FÖRSÄKRING för ett HAAALV ÅR!?!?! Jaa Du det va fan i mig bland det Värsta jag hört och är näst intill kriminellt fan.
Jag har en E46 M3 '04 bor mitt i centrum och har HEL försäkring hos IF för typ 14 000 per HEL år. Nordeas förs. bolag har nu erbjudit mig samma för 13 000.
hampe m3
skiljer inget på 3,2 resp 3,0an.

Bara slanta o se glad ut för försäkringen, sen när olyckan är framme står man bar ändå.

På bakad en gång då fick jag det fixad, sabbotaget med en skruv i varje ny sula täcktes ej, inte heller, då ett bruns lock spräckte höger fram hjul, eller då min motor rasade på min svensk sålda m3.

Dom e riktigt hårda med utbetalningar på skador på våra kära vagnar, har själv funderat på o köra på halv men har nu hittat ett nytt bolag där min premie sänktes med 80%.

mvh hampus
manonegro
Bör tillägga att den står på Mig personligen o int enån morsa eller farsa, ja e 34.
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
jag skulle nog överväga att ta trafik på en gammal bil som e36 då det inte dröjer många år innan man betalt bilen i bara försäkringspremier bättre att lägga pengarna på garage larm reparationer osv, samt ta i trä =)
ke
3
ke1
525 -04 E60
sluta bo i stockholm så sparar ni massivs med stålar :)

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag hade bara tagit en trafik/1000mil försäkring på en sådan gammal bil
som E36. MEN jag hade lagt undan 1000kr/ månaden på något konto alt. fond
till ev. framtida reparaioner/ny bil och låtsas att det är försäkringspremien.

Har man tur så råkar man inte ut för något missöde och då får man ju ihop en
liten summa ;).

Men tänk på att bilen också kan explodera så fort tagit bort helförsäkringen.
Fråga dig själv om du är beredd att ta den risken.

/L
några här pratar om pengar, och har man inte råd att helförsäkra så skall man heller inte ha den osv...
jag vill bara lägga in en annan vinkel på det hela
Jag ser det nämligen helt tvärt om!!

Ifall man är rik så skall man INTE helförsäkra, är man fattig så skall man helförsäkra... kanske behöver utveckla det, men förutsätter man att man är på eller under den risknivån försäkringsbolaget räknat fram så kommer man tjäna på att inte ha helförsäkring då försäkringsbolaget måste gå runt med sina anställda och administration m.m. + gå med vinst.
kostar det trygghansa i snitt 5 000kr/år och bil i skada så måste de säkert ta ut 10-15 000kr/år i premie för att täcka deras kostnader.
Har man inte råd att vid en eventuell skada laga bilen/ersätta bilen så bör man ha helförsäkrad, men är det så att man har råd att ersätta den så tjänar man i långa loppet mer pengar på att betala försäkringspremien och bekosta själv.
Dessutom är det mycket svinn i försäkringar då man oftast kan göra billigare lösningar själv (inte lämna in till aukt. verkstad, köpa delar på skroten osv)
sad_ant:

Det är ett bra tänk men alla har inte kunskaper eller verktyg för att kunna laga sin bil och M3 är inte så vanligt förekommande på skroten.

Försäkring gör att du kan äga en bil som du antagligen aldrig skulle ha råd att laga annars, eller köpa en ny om den blir stulen. Tricket är att veta vad bilen är värd och att försäkringsbolaget tycker något annat. Trafikförsäkringen är en annan historia, alternativet att du själv ska betala din egen bil OCH den du krockat med samt eventuella rehabilliteringar för personskador blir pengar även för den som har gott ställt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.