AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.044

Vad kostar era 1-Serie?

Sida 1 av 2
Funderar på att beställe en 3-dörrars 120d och klurar nu på utrustning.
Men när jag funderar på utrustning och kommer upp i 300.000kr så får jag ångest, känns som att det blir för mycket pengar för en 1-Serie.
Eftersom Konfiguratorn på BMW.se inte funkar för 1-Serien så är det svårt att räkna ut.
Men tror ni man får en OK bil ink Xenon för 260-270.000kr.
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Vet inte slutpriset efter rabbat, men listar 380', Men då är det mesta förkryssat.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
En 3 dörrars med solid färg, advantage, nya tvåfärgade klädseln, comfort+dynamic, xenon, klimatautomatik & m-ratt. 314.000:- utan rabatt.

Det tisslas om att det kommer komma ett erbjudande där advantage paketet kommer kosta runt 2000:- vilket isf sänker ovanstående till ca 306.000:-
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag har precis beställt en 120d 3-dörrars. Jag kryssade i en hel del i listan. Bla m-paket, dynamik-, comfort-paket, xenon, läderklädsel, hifi, klimaautomatik, metallic, . Slutpriset blev en bit under 300 000.

Om du vill ha m-paket så går det fortfarande att få det till kampanjpriset dvs 0kr, även om många handlare hävdar något annat.

Mvh Johan
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag kan tillägga att listpriset på min var ca 355 000kr

/Johan
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Dom återförsäljare som erbjuder m-paket gör det, sägs det, på eget bevåg. Inget som BMW sverige står för i nuläget.
Jag fick veta av en säljare på BMW Uppsala att de fortfarande erbjuder M-Paket till ordinarie bilpris, dvs det ingår gratis och att man inte ens behöver beställa comfort och advantage paket för att det fanns i M-paketet. Det enda han tyckte man skulle lägga till är Xenon och läder ifall man vill ha det.

Han sa även att det inte gick att få någon rabbat på det efter som M-paketet ingick.

Åsikter?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Till 5 dörrars ingår det definitivt fortfarande, även på dom nya. Men på 3 dörrars ska det inte finnas något svar på det än... sägs det som sagt.
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Jag har själv funderat på en 1-serie men alltid kommit fram till att den blir för dyr med "rätt" utrustning. M-sport kampanjen är visserligen bra men tycker fortfarande att det är för mycket pengar.
Största konkurrenten till 1-serien är väl igentligen 3-serien. Samma sak hos Audi när det gäller A3, då A4:an blir ett självklart val för samma pengar.

em
538
emilsson
i4 M50 -22
nåja, 3 serien blir avsevärt dyrare med samma utrustning, iaf sett till förmånsvärde, vilket är mitt aber i situationen.
Har beställt en faceliftad 120d för 344000kr med ett listpris på 401000kr. Har också ångest men känner mig nöjd. Priset bygger på M-sport edition dealen och jag har alltså fått ytterligare rabatt men det satt väldigt långt inne. Fick också höra att det inte gick först.

M v h
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
En 320d sedan har ett listpris på 378700:-. Som ni ser så är bilen ganska välutrustad.

Följande utrustning

Advantage
Comfort
M-sport
Metallic
Stöldlarm
Xenonstrålkastare
Ez
32
EzyRider
325iA Coupe X-Drive -11
Mumkas,
visserligen är 120d en schysst bil, men din ångest är nog befogad iaf om det är ett privatköp. Jag känner att jag måste vara lite tråkig och hävda följande: att betala 344000:- för en 120d lär ge en milkostnad som långt överstiger det rimliga. 1-serien är trots allt BMWs instegsmodell och för samma pengar hade går det säkert att hittat en begagnad Z-modell eller varför inte en E46 M3/E39 M5 som garanterat är både roligare och ger ett bättre andrahandsvärde.

/EzyRider
Ja, jag tycker faktiskt att du är lite tråkig EzyRider. Köpet är inte så ogenomtänkt som du kanske tror. Bilen kommer inte att kosta mer per månad i lån, försäkring & drivmedelskostnader än min nuvarande bil. Det är så jag ser det. Värdeminskningen är inget jag bryr mig om, utan något jag får acceptera för att köra en ny bil. Har faktiskt funderat både på de M3 & M5 du nämner, men då jag pendlar 10mil/dag året runt, så känns det inte så värst ekonomiskt. Vad kostar dessa att försäkra med en körsträcka på 3000mil/år? Z-modeller går bort då jag alltid har hund i bilen när jag kör till jobbet.
Sen förstår jag inte varför vissa säger att det är BMW:s instegsmodell? Visst, den minst, men det ser jag som en fördel då den är perfekt för mina behov. Jag tycker helt enkelt att det är onödigt att köra omkring med en större bil än jag behöver. Det tycker jag är mer ekonomiskt.

alex22; jag har även funderat över E90/91. En bil jag gillar skarpt, men börja med att lägga till 32000kr för automat och vinterdäck till din 320d. Då har den ändå långt ifrån samma utrustning som min 120d. Om man vill ha M-paket till en 3-serie sticker priset iväg ganska mycket.

Det enad vettiga alternativet som jag funderat mycket över, vore att behålla min nuvarande bil och skaffat ännu en BMW, t.ex. en E30 M3, men nu blev det inte så. Jag får istället se fram emot tre år av ett förhoppningsvis bekymmersfritt bilägande, samt nästa bilbyte om tre år :-) Då kanske det blir en 3-serie igen om behovet finns.

M v h
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Mumkas

Bilen som jag specade är inklusive M-sport paket och räkna med minst 5-6% rabatt på listpriset! Automatlåda skiljer 2500:- i pris mellan 1-serie och 3-serie. Det finns ju en orsak till varför Bmw kör en såpass bra drive på 120i/120d. Ett annat exempel är 118i som kostar 219000:- i grund, där inte ens AC och elhissar bak är standard. Då förefaller en 318i för 240000:- med både elhissar bak, AC och jädrigt mycket mer bil för pengarna bättre i mina ögon. Eller som Audi försäljaren sa till mig när vi specade en A3 SB 2.0t. -Köp en A4 2.0t med samma utrustning och spara 4700.
alex22; såg inte att du specat M-sport först. Sorry. En 320d med i stort sett samma utrustning som min 120d har ett listpris på 438200kr. Med 6% rabatt blir det 411908kr. En betydande skillnad för mig. Fast jag köpte inte 120d istället för en 320d för det lägre priset, utan just för att jag ville ha en sån.

M v h
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Om Bmw inte hade kört M-kampanjen på 120i/120d så blir den ju äckligt dyr med rätt utrustning. Jag tycker att 1-serien är den bästa bilen i småbilsklassen, men jag förstår mig inte riktigt på prissättingen bara hos både Bmw, Audi och nu Volvo(C30). Jaja, hoppas du blir nöjd med din nya bil iallafall.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Är det bara jag som tycker att prisskillnaden är rimlig i 1-serie/3-serie och A3/A4-frågan?

Det är ju i princip samma bil - framför allt om man kikar på motorerna... Den stora skillnaden på bilarna är ju hur de ser ut kring bakaxeln eller? Andra bilmärken väljer ju tex att förlänga kombimodellerna något och då blir ju inte prisskillnaden så stor (VW golf, skoda fabia och octavia, opel m fl.)

Min åsikt är ju att både A3 och 1-serien är framtagna som modeller som skall passa en viss livsstil där inte 3:an och A4 duger... Prislistan pekar ju precis som ni säger att det är ju ingen som väljer ettan/A3 för att de inte har råd med en trea/A4

BTW, min etta hamnade på ca 310 för att besvara ursprungsfrågan...
Visa användare
16
P Rydberg
X5 3.0I -03
120dM 3-d
120d Sports tourer 3-d
Le Mansblå
Advantage & M Sportpaket
Armstöd fram
Klimatanläggning
Förvaringspaket
Individual innertak i antracit
M Aerodynamikpaket
Dimstrålkastare
M sportfjädring
M lädersportratt
Sportstolar fram
Individual Shadowline högglans
M dubbeleker
Farthållare
4 sittplatser
Barnstolsfästen ISOFIX
Klimatautomatik med två -zons reglering
Regnsensor
Xenonstrålkastare
Rökarpaket
Interiörlist Ädelträutförande ljus valnöt
Solskyddsrutor bak
Multifunktionsratt

326' innan rabatt
Blir en kul liten andrabil!

P Rydberg; kul att du valt trälister. Funderar själv fortfarande på att lägga till trälister i poppel masur grau, men har inte riktigt vågat ta steget. Finns inga provbitar än, för att exakt se hur dom ser ut. Ser dock snyggt ut när man bygger bil på bmw.de. Kul att se att någon annan vågat.

Vill även tillägga till prisdebatten att mitt pris jag angett utan rabatt, även är utan M-edition dealen. Alltså helt ur prislistan.

M v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.