AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.133

Gasfyllda däck vilken gas.

Sida 2 av 2
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Ja kollar kanske en gång per månad eller varannan månad. Det är ju inte så det rusar ut luft precis, kanske får fylla ett hekto efter ett par månader.

/chni
Hörde reklam på radion idag där nån gummifirma reklamerade för "givetvis kör vi liksom proffsen inom F1 och annan bilsport med Nitrogen när vi pumpar för att däcken skall behålla luften"...
Var det inte så att det var vid olika temperaturer som det skulle vara lite bättre (jämnare) med Nitrogen istf luft? Läcker det så läcker det, oavsett typ av gas...
På sikt migrerar de flesta gaser ut genom gummit, se t.ex på AC-anläggningar i bilar jämfört med andra anläggningar där det inte ingår slangar. Lite förlust är helt normalt.
Jag tror gummileverantören vill få bilägaren att betala lite extra för att känna sig som F1-proffsen... som med så många andra tillbehör och annat inom bil och motor.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
På kort sikt (några månader eller så) orsakar antagligen temperaturförändringar större däckstyrcksvariationer än läckage (såvida man inte har punktering av något slag).
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vem vet om det är endast kväve de fyller på med då? Knappast någon som går och testar. Där kan de ju ta en slant för ingenting så att säga...

///BMW - Was sonst!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag hittade ett dokument i BMW TIS om att fylla med kväve. BMW tycker precis som jag att det är helt onödigt och inte fråntar föraren ansvar att kolla trycket i sina däck etc men att "om kunden uttryckligen vill ha det kan man tillgodose kundens önskemål" :)
Jag tror att dom flesta har glömt bort vid det här laget att det för några år sedan var väldigt många fördelar att fylla ren kväve i däcken i stället för vanlig luft.
ma
7.450
marin849
Vadå, menar du att det någon gång varit värt att betala extra för det? :)
Anledningen till kvävgas vs. luft är väl inte att det inte kan läcka, där är det säkert ingen skillnad. Fördelen är att kvävgas inte påverkas så mycket av temperaturen, dvs skillnaden i tryck mellan kalla och varma däck är minimal.

FP
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Folke!
Jag tror att det är läge för dig att läsa på Boyles lag!
Den säger att om volymen är konstant (vilken den i stort sätt är för däck) och temperaturen (absolut temperatur) fördubblas så fördubblas trycket. Och det är ingen skilnad mellan olika gaser alla uppför sig lika!
Hälsningar

BLJ
ma
7.450
marin849
precis, trycket ändras precis lika mycket för 95% kvävgas som för 78% kvävgas och 21% syre. Men om det är mycket fukt i gasen så expanderar väl den mer än enligt pV=nRT? Fukten alltså.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Men det finns ett knep för att behålla rätt tryck och därmed rädda däcken till ett längre liv. Det heter kvävgas, eller nitrogen som är den gängse benämningen.
Nitrogen har använts länge inom flygindustrin eftersom den minskar riskerna för däckhaveri framför allt vid landning. På många håll körs fordon för farligt godstransporter med nitrogen i däcken av säkerhetsskäl, nitrogen tillför inget syre om det uppstår brand. Av samma skäl har nitrogen använts i racingbilars däck, exempelvis Formel 1, under många år. I Holland har man använt nitrogen i bildäck i 20 år och erfarenheterna är goda.

Vad är det då som är så fantastiskt med nitrogen?
Ja, enkelt uttryckt läcker nitrogen tack vare kvävgasmolekylens annorlunda struktur inte ut lika fort och mycket som syrgasmolekylerna, alltså vanlig luft. Det gör att ringtrycket bibehålls under väsentligt längre tid.
Med rätt tryck i däcken rullar bilen lättare, den får bättre väghållning, den förbrukar mindre bränsle och släpper därmed ut mindre mängd avgaser som är skadliga för miljön.
Rätt tryck ger dessutom däcken betydligt längre livstid.

Kvävgasen är också skonsammare mot materialet i såväl däck som fälgar. Vanlig luft innehåller fukt. När däcken utsätts för temperaturväxlingar bildas det lätt kondens i dem som i sin tur orsakar korrosionskador på fälgarna. Kvävgasen är torr och den reagerar inte på något sätt vare sig med gummi eller metall.
Väljer man att fylla däcken med nitrogen är det viktigt att komma ihåg att inte justera ringtrycket med luft.
— Då faller hela konceptet. Det ska vara åtminstone 97 procent rent nitrogen i däcken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Vilken tur att jag skrev "är väl" osv då..
Nu finns det ju ändå några som hävdar lite av det som förts fram, men personligen tror jag inte att skillnaden från knappt 80% i luft till 100% kvävgas gör så stor skillnad i personbilsdäck, mest i plånboken då kanske..
Saxat ur annat forum (sanningshalten får stå för skrivaren) och en länk till Wiki som tar upp ämnet:

"Inom racing, där reglementet inte så förbjuder, så använder man Nitrogen i däcken. Detta för att det ger ett stabilare däcktryck då Nitrogen inte lika lätt påverkas av värmen som bildas i däckets stomme vid hårdkörning. Detta är oerhört viktigt inom racing då man har bättre kontroll på däcktrycket vilket gör det lättare att ställa in chassie och aerodynamiken.
Med vanlig luft så kan däcktrycket med kalla däck och efter några hårda varv skilja runt 1 bar, vilket ger stor påverkan på bilens uppträdande.
Det är även sant att Nitrogen ger mindre läckage ur däcket.
Man använder Nitrogen i däcken i F1, men det är förbjudet i STCC."
Mera läsning:
Länk

FP
Jisses vad det fyllde på med inlägg.
Här är iaf rätt länk:
Länk

FP
ma
7.450
marin849
Jag tror mer på fysik än diverse utläggningar.
Mina vinterdäck som legat sen i mars har tappat ca 0,3 bar. Jag kan leva med 0,05 bars tapp mellan kontroll varje månad. Jag bytte även ett skadat däck och fälgen var fin inuti.

Jag saknar fortfarande fysikalisk redogörelse för hur vattenhalt i luft påverkar tryckändring som funktion av temperatur.

Att 97% kväve inte följer allmänna gaslagen, medan 78% kväve+syre gör det tror jag inte på. I så fall är det fukthalten som spökar och jag vill då veta det fysikaliska sambandet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.