|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu är det dax för den efterlängtade totalrenoveringen av det som behövs i M70`n. Topparna ska totalrenoveras samt att samtliga packningar och packboxar i motorn ska bytas. Frågan är ju bara den om man bör lyfta ur motorn och sätta den i motorstativet och utföra denna manöver eller om det är så pass mycket bök med att lyfta ur motorn att det är lättare att låta den sitta kvar i bilen och göra allt detta på plats. Ni som gjort detta, vad har ni för erfarenheter kring detta. Jag kommer att hålla till på jobbet så jag har en komplett verkstad med lyft att jobba från. Drog nämligen runt 12:an idag och konstaterade att den med all sannorlikhet tar in vatten i motorn då parkeringen röklades av vitrök när man varvade litet samt att motortempen vägrade att gå upp på normal så det är bara att bita i det goda äpplet och riva härligheten. Är det något mer än detta ni skulle passa på att göra när man ändå håller på: Byta samtliga motorpackningar Slipa in samtliga ventiler så dem sluter helt tätt (fräsa dem i först 45 grader sen sista kanten 15 grader) Byta undre och övre oljetrågspackning Byta vevaxelns bakre packbox Byta converterns packbox Byta oljesil i växellådan Tvätta rent spridarna MVH Robban B | |
|
Låter inspirerande! Ett tillägg kan ju vara ventiltätningarna och som grädde på moset nya insugspackningar om du ändå ska göra en så genomgripande renovering,motorn kommer att bli som ny. Lycka till ,Mvh Dic. |
|
|
Jepp mycket riktigt, ventiltätningarna ingår ju i sotningssatsen så nya sånna blir det! Insugspackningarna blir det efter behov då dessa var jobbigt dyra, men självklart byts dessa i det fall dem är dåliga. Tack Dic, lyckoönskningar lär det ju behövas en hel del av:) MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
"Byta vevaxelns bakre packbox" ... innebär att lådan måste ner varvid det sedan inte är så många skruvar kvar att lyfta ur motorn. Gör kontroll av lådan samtidigt ... "minst" konverterns packboxar samt packboxen på utg axeln. Ang avgasventilerna så slits styrningarna "extremt snabbt" på M70 (sannolikt p g a motorns "allmänna värmeproblem"). Att renovera toppar utan att åtgärda avgasventilernas styrningar är ... inte bra. En avgasventil ligger på runt tusingen och det gånger 12 gör att det inte är ett vettigt alternativ med att köpa 12 st ÖD och brotscha styrningarna. Du får gå andra vägen ... som jag gjorde ... att lägga in en ny bussning i bussningen ... brotscha och återmontera originalventilen (om skaften inte är skadade). Vill minnas att spelet fick vara upp till 0,5 (enligt den spec mätmetoden med ventilen upp med skaftet jämns med styrningen). Enligt min åsikt är 0,5 redan det på gränsen till underkänt. Ligger dom på 0,3 så må det vara hänt. När du byter övre trågpackningen så gör då momentet med att borra upp genom tråget för de bakre 4 st M6 ... lätt gjort om motorn är ur och näste mankommer att gråta glädjetårar ... MEN INNAN DU BÖRJAR ... fastställ ett leak-down för varje cylinder ty om ringarna måste bytas ... blir det 12 x 1500:- (ringar till en kolv kan du få köpa av mig för 200:- ... he, he. Jag hade den som "mall"). Jag skulle faktiskt först kika på de två M70 som motordepån säljer. Utan ett LD blir det kvartssamtal ... ty har blocket tagit skada av att kompressionen gått mellan cylindrarna ... inte bra. Det finns inga billiga renoveringar av detta ... om man skall åka mer än 500 mil efter renov. - blir litet typ att köpa en beggad rymdfärga, montera proppeller och börja köra inrikes mellan Pite´- Lule´. Men kul är det i o f s. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... de gamla latinarna stönar: Propeller ".. för att röra sig framåt" stavas det ju. MMH /// Paap R |
|
Men då blir det nog till att slita ur maskinen då, det kan ju inte vara allt för mycket som måste bort efter att man lyft ner lådan på sedvanligt vis och rensat bort lite spolarvätskebehållare och grejer runt motorn. Blir väl trots allt skönare att jobba med motorn i stativet då man kan vrida och vända den som man vill. Är det "lösa" kamdrev i M70`n så man kan vrida dem lite åt varje håll utan att vrida kammarna så att säga när man ska på med kedjan igen eller är det ett läge dem kan sitta i? Var är lägsta punkten på motorn att tömma kylarvattnet? Hur pass slitna brukar ventilstyrningarna vara, så pass att dem inte går att slipas "in" igen med ventilslippasta efter att man fräst ventilerna sina grader eller? När man ska lyta ur motorn, bör man lyfta bort kylaren för att komma åt att vinkla ur den eller lyfter man den bara rätt upp? Hur pass vanligt är det att topparna går på dessa maskiner, när den tar in vatten i motorn, brukar det i regel vara packingarna som sticker då eller är det vanligt med sprickor med toppbyte som följd? Nu har jag lekt 1000 frågor så nu är det väl bara att invänta lite tips och sätta igång! MVH Robban B |
|
netz |
Det är lösa kamdrev med vridmån, Om du har glapp i styrningarna: Ang ventil styrningarna så kan man pressa i nya (varma toppar ,djupfrysta styrningarna så går det bra), lite enklare än att borra och brotcha in hemma gjorda och sedan använder man dom gamla ventilerna (om dom inte är skadade) har ett gäng liggande + lite till om du behöver , nya styrningar finns inte längre på BMW´s reservdelslista !! men jag köpte på annat håll när jag bytte mina. netz |
Paap Reeder |
Ja jag fick inte tag på ny styrningar varför vi fick lägga in "innerstrumpor" och brotscha. Kollade att max valv guide wear är 0,5 mm men som sagt enligt min mening är allt över 0,3 ... "slut" s a s. Kamdreven måste lossas helt - i a f det ena - om du skall lossa kedjan. Förstår att du oroar dig för jiggningen av kammarna sedan men det är inte så svårt som det låter. I vilket fall måste du ändå kolla jiggningen innan du drar runt med starten ty risken att kedjan kuggat över under arbetets gång är alltför stor varför inga risker bör tas. Jag TROR ... att man kan vinkla låda och motor i ett paket om man har vst.ads utrustning att tillgå. I s f behöver nog inte ens byxrören lossas. Lägsta punkten för kylvattnet på resp motorhalva är avtappningspluggarna vid cyl ca 3-4 resp 9-10. Sitter under grenrören. Jag skulle göra så att jag tömmer kylaren, lossar vattenpumpen samt med hävert suger ur det sista dropparna via vattenpumpshålet. MVH /// Paap R |
|
Jättetack netz, sjukt bra att veta! MVH Robban B |
|
|
Jättemysig info Paap! Tur att ni finns att luta sej tillbaka mot grabbar, allt är noterat! MVH Robban B |
|
|
En liten offsidefråga, borde inte M70`n gå betydligt bättre då motorn nått arbetstemperatur om man har "öppen" vevhusventilation? När oljan blir varm så måste ju detta hetta ner insugsluften ganska så rejält, eller har jag fel? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
... på tomme sker nästan ingen lufttillförsel från vevhuset - om vevhusventilerna fungerar sdom dom skall - ty backventilfunktionen är då helt aktiverad. På en M30 funkar det inte på samma vis ty den stannar ju om allt är ok om man lossar oljepåfyllningslocket. På en M70 får däremot varvet inte ändras ty det indikerar ett fel i vevhusvent. Vevhusvent är "livsavgörande" för oljeförbrukningen i dessa motorer. Vid öppna spjäll är däremot vakuumet 0 i plenum och då öppnar vevhusventilernas backfunktion och plenum suger in litet av vevhusgaserna. Det vrkar mer vara en ren miljökonstruktion än nått annat. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... Robban! ... vill du att jag åker och tittar på motordepotens M70:or?? ....och tiitar vad det är för nått. ... inte så långt från mig i o f s. Ligger i Järfälla. MVH /// Paap R |
|
Paap: det vore hur bussigt som hellst om du kunde gör det, för det låter ju onekligen väldigt intressant! Skulle vara sjukt tacksam! Ang vevhusvent: .....så borde det i teorin betyda att det borde kunna ge rappare motor om man kör med den slutna ventilationen "öppen" eller med tanke på att dem feta varma ångorna från arbetstempererad olja inte direkt kan han ha någon possitiv påverkan för prestandan!? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
Jag har i o f s inga lab.mätningar men jag har haft de flesta kopplingar av dessa vevhusvent. Bl a en varieant där jag drog ner vevhusventen till luftburkarna före luftfiltren men jag har inte märkt några skillnader alls. Noteras bör att jag har helt ok vevhusventventiler så har man bara grejorna iordning så är skllnaderna små. Däremot tror jag mer på vatteninsprutning i s f. Skall se om jag hamnar på motordepån idag på em. I s f skall jag be att få ta några bilder o s v. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Kikade på de två V12:orna. Båda är 88:or och har stått i en varm verksatadskällare i ca 12 år. Den ena är bara motorn och det andra objektet är både motor och låda. Med alla boxar. Dom är i princip kompletta förutom ngn givare. Båda har gren- och byxrör. Dom är tagna ur krockade / skrotade bilar och har enligt tillgängliga uppgifter gått ca 17000 mil. Jag skulle ju absolut köpa det paketet med låda men det beror ju på vad du vill göra med din bil. Du har ju en 91:a så boxar passar ju inte men du kan köra motorn i din utan problem. Om lådan går att köra i din mht olika antal stift o s v vet jag ej men skulle ngt hända med din låda så är det ju bara att skifta ventilplatta och stifthandske. Jag köpte en liknande motor som stått sedan början av 90-talet och lopp o s v var det inget fel på. Jag gav 4000:- för min men den var mera strippad och jag gissar att dessa ligger i prisklass ngnstans 5-10 pix. Jag skulle meka dit en sådan och prova ... måste man sedan ändå riva topparna så kan man köra under tiden topparna renoveras ... men du har säkert kanske en andrabil. Firman och säljaren gav ett bra intryck och verkade seriösa och kunniga så där är det ingen fara med. MVH /// Paap R |
netz |
Har för mej att jag la (för 4 år sen) 4-5k bara på packningarna med insugningspackningarna inräknade (kan varit mer) sen tillkommer kamkedja glidbanor ev styrningar ca 200/st .Sen kanske du har en sprucken topp på det , + planing. Jag skulle hugga direkt på en av Paap´s alternativ. |
|
Jättetack för hjälpen Paap, helt sjukt bussigt att kolla upp detta åt mej!! Det är ju helt klart ett starkt alternativ att köpa en "klar" snurra och stoppa i! Men hur är det, om man köper bara motorn, borde inte det bara vara att stoppa i den och köra då med -91:ans boxar och vxllåda eller är det något som sitter på motorn från -88 som inte lirar med -91:ans el (isf borde väl det gå att plocka från -91:ans motor och flytta över)? Vet du något nummer till firman eller bara vad den heter fullständigt så jag kan slå en signal till dem och lyssna vad dem ska ha för motorerna med respektive utan låda? Frågan är ju om man ska riva isär min befintliga motor och då efter en ordentlig uppmätning av samtliga delar och noggrann koll ta beslutet om man ska satsa på att renovera den och få allt slitet nytt i den eller om det skulle vara för mycket att göra, köpa någon av dessa motorer och stoppa rätt i. MVH Robban B |
|
|
Hur gör man med AC systemet, antar att det måste isär för att få ur motorn? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
... detta är annonen här på AP: "Bmw Delar Bmw 750 motorer 2st kompletta funkar med boxar Bmw 750 Motor skrapad funkar. Bmw M50 2,5 91 utan vanos Bmw M54 2,8 komplett endast 2000 mil Sun Master 7 skåp 2st perfekt för tidiga bilar fram till 90 talet med kablage. Bmw 320ia 84 i delar motor ur funktion nyrenoverad automat Ring eller maila vid intresse samt pris Kontakta: Christer 08-7600032 0707-523285 Stockholms Län / Järfälla ... " Skall du "hålla på" med M70 under en längre tid så ge ett bud på båda motorerna. Jag har inte utrymme ... möjligen för några tändstift. Du kan lossa alla rör och kablar på din 91:a .... ta ur din motor .... och sänka ner den "nya" 88:an utan att behöva flytta så mycket som en kontakt. Oljepåfyllningen skiljer dock då den sitter HB på motorn. Men byter du Hö ventilkåpa och övre bröstets främre del blir dom identiska. MVH /// Paap R |
|
Idag har jag faktiskt gjort ett riktigt klipp! Satt och lodade runt på nätet igår på jakt, eller rättare sagt kolla utbudet av M70:or och då hittade jag en på en stor bildemontering här i västerås bara 10 min ifrån där jag bor, så jag tänkte att jag chansar väl och ringer och lyssnar vad dem ska ha för den då det var AA-kvalitet på den, demokörd innan den lyftes ur och den hade endast gått 15834 dokumenterade mil och kompprov fanns och så vidare. För första gången i mitt liv ringde jag tydligen precis vid rätt tillfälle för dem höll på och byggde om inne på lagret och motorn stod ivägen var dem än ställde den så vid snabb affär så fick jag ta den för 5000 kr, då satt precis allt på motorn som ska förlja med inkls kabelstam, grenrör, generator, boxar mm så det var ju bara att åka och hämta den på lunchen! Håller på å pillar med motorn på jobbet nu och jag måste säga att den är verkligen superfräsh, så nu känns livet lite lättare:) MVH Robban B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.