|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tycker också Askens inlägg låter helt osannorlikt. Menas alltså att svensksålda e65:or skulle sjunka 15% på 10år ??? Asken måste mena 15% per år? |
|
|
Mattias1: Din definition på de ledande bilhandlarna är inte i samsyn med min förstår jag. Jag färstår dock hur du tänker. Det jag syftar på är de ledande mätarskruvarimporthandlarna, få känner till men jag besökt då jag letat bil åt bekanta då har de gjort sig synliga. Det har gjorts MÅNGA gånger. Min egen privata subjektiva tes är att 85% av importbilarna skruvas av handlare i importledet i Sverige. Om du ser till din egen bil, med samlad dokumentation i 5 år är den en av de främsta i vagnparken. Eller hur. Mvh Asken |
|
|
BjörnB: Titta på perspektivet 10år. Pengars värde förändras och varierar. Det jag talar mig varm för är sköt om bilen du har, vårda den väl och njut av den ibland. Då filar du på en framtida dyrgrip. Därför försöker jag undvika importhandlare som inte har auktorisation av generalagenten då jag tittar långsiktigt på mitt bilägande. Inte för att sidoimport är fel men jag har inte råd att riskera att den bil jag köper eller rekommenderar kanhända vara mätarjusterad. Det skulle befläcka mitt rykte. Vänligen Asken |
|
|
Asken, Jag håller med dig om att de bilarna som skruvas, de skruvas när de kommit in till sverige av de som du kallar "ledande mätarskruvarimporthandlare". Varför? För att de justa och riktiga bilarna och de med skaplig utrustning kostar lite mer, då är det lockande att köpa ett sämre ex till en lägre kostnad med mer mil och "justera mätaren" vid hemkomsten för att på så sätt tjäna lite mer. Men problematiken med detta är att alla importbilar dras över en kam. En sidoimport behöver inte vara sämre än en svensksåld. Det skruvas lika många svensksålda bilar. Asken, När du ska göra en bedömning för egen del eller som en köprekommendation så tittar du väl på andra saker än mätarställningen? Vad det är som följer med som styrker mätarställningen och framför allt vem är det som säljer bilen och varför. Eller hur, personen som du köper av bör väl inge ett seriöst intresse. Bara för att det är en "firma" betyder ju inte att allt är hundra. |
|
|
Mattias1: Tack för ditt svar. Problematiken såsom jag ser det skriver du under andra styckets "Varför?" Det är den sidan jag önskar belysa. Om du läser den igen ser du mitt svar. Däremot inte sagt att det är fel att tjäna pengar, tvärtom. Jag glädjs åt de människor som arbetar väl och tjänar pengar. När det sker på oupplysta konsumenters bekostnad. Då väljer jag att se det såsom att det finns potential för att belysa lite. Jag är ödmjuk inför det faktum att jag känner inte alla importhandlare, lika lite såsom jultomten hinner besöka alla barn på jul. Ändock hinner han ju med det och åker han tillbaka till Nordpolen efter att ha blivit multrippelutbränd så smälter den ju direkt. Alltså åker han till Svenska tomteland. En sann miljöförebild alltså. Har du någon erfarenhet av importhandlare eller importhandel själv? Det vore intressant med input för att belysa de få seriösa såsom jag ser det inom branschen som finns kvar. Personen som säljer bilen säger allt om man är en sann bilkännare och samtidigt är öppen för att lyssna på förslag hur man kan förbättra. Alltså har jag spenderat ett par år med att lyssna, utan att importhandlarna vet om det. Tänk hur kul jag har nu:) Däremot tycker jag det är viktigt att respektera varje person så de får en chans att lära sig och få möjligheten att lära sig. Att sparka på en enskild person är mobbning. Är däremot en firma, som består av många personer inte seriös. Då använder jag bara sökfunktionen här ovan som utmärkt spegel att kolla upp mina tankar. Fel kan alla göra, det viktiga är bara att man försöker ödmjuka sig att det är inte enkelt att veta vart man skall börja om man inte fått chansen. Jag vet vad jag gjorde. Frågan är vad handlaren gör. Jag tror på den enskilde personen men mindre seriösa tror jag har potential till bättre personalvård:) Mvh Asken A true man tries to listen twice as much as he speaks. |
|
|
"En sidoimport behöver inte vara sämre än en svensksåld. Det skruvas lika många svensksålda bilar" Det där tror jag inte ett dugg på överhuvudtaget. Om du tar 100 svensksålda bilar och 100 importerade så tror jag ungefär 50 av de importerade är skruvade och runt 7-8 av de svensksålda. Detta om man tar ett godtyckligt urval (dvs inte de billigaste på blocket) Det finns ingen ekonomi i att skruva svensksålt och det är verkligen busenkelt att spåra i jämförelse med hur mycket jobb det är att kolla upp en importerad bil. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Nä asken, jag har ingen egen erfarenhet av importhandlare i sverige. Men så mycket vet jag ju att fuskas det och skruvas det så görs det i sverige, så mycket koll har jag ju och där stämmer våra teorier väl överens, så för att undvika de fällorna så har jag importerat själv hela tiden. Det är bra mycket värre nu än för 7-8 år sedan när importen inte var så stor och det fanns inte så mycket importbilar i sverige, jag tror att problemet växer med minskade prisskillnader mellan sverige och tyskland. Förr fanns det inte så mycket bilar att välja på, så att säga i sverige. Men jag hävdar och det gäller både om man ska köpa i sverige eller tyskland så gäller det att ha alla sinnen på helspänn, vid minsta tveksamhet så backar jag. Det kan vara dokumentationen eller personen som ska sälja som inte stämmer. De skruvade bilarna i tyskland är rätt så ovanliga bland de större handlarna och framförallt hos märkeshandlarna, men i tyskland är det andra problem som mörkas av mindre seriösa försäljare, som kan bli minst lika kostsamma som en mätare som saknar 10000 mil. Nu har väl den här tråden spårat ur lite kanske. |
|
|
Ska man köpa en importerad bil i Sverige så finns det en del ganska enkla regler att tänka på: Köp inte en bil på blocket där annonsörens enda kontaktuppgifter utgörs av ett kontantkort. Köp inte en bil som inte säljs av dess registrerade ägare. Köp inte en bil som bara är intagen till Sverige för att säljas direkt. Köp inte av någon bilhandlare med kontoret på fickan. Köp inte en bil utan svenska skyltar Köp inte de en bil som kostar lika mycket i Sverige som den gör i tyskland (vart hämtas vinsten i så fall?) Köp inte en bil utan fullständigt verifierbar historik Finns säkert fler regler men dessa gör att du undviker en hel del problem. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Jag erkänner att jag omedvetet skruvat en mätare för ungefär 15 år sedan. På den tiden åkte jag franskt istället för nu bubbla franskt, köra tyskt och äta svenskt. Instrumentet hade gått sönder och jag försökte dumsnål som jag var då för tiden reparera själv istället för att anlita en fackman. Det resulterade i en mätare som fick en askenberöring och fick besöka verkstad. Nu justerade de inte till korrekt mätarställning utan började från noll. Inte rätt men jag var dock noga med att informera nye ägaren om detta vid tidpunkten för ägarbytet. Därmed förelåg ingen osanning eller ekonomisk vinst. I övrigt tackar jag för de personangrepp jag fått förmånen att få beskåda. Det säger mycket om er som skriver tolkar jag det subjektivt som. Mvh asken | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Jag fick mycket kritik när vi köpte vår 745 02:a eftersom panelen tyckte den var för billig 229k, det antogs att den var skruvad, stulen, momsfifflad och gud vet inte vad vi fick höra här på Autopower. Vi började leta i november förra året och då fans många bilartill salu. De flesta av bilarna jag var och tittade på är enligt blocket fortfarande till salu och köparna lyser tydligen med sin frånvaro. De flesta bilar på blocket fortfarande till salu men med nersatt pris. Kraftigt nedsatt pris. Det har tydligen inte funnits så många köpare annars skulle väl en hel del av dessa vara sålda om nu priset var rätt. Här kommer ett axplock, det finns många fler som funnits ute mer än ett halvår på annons. Dessa bilar börjar kosta pengar för handlarna och man kan väl misstänka att en REA är när förestående, precis som på bilarna i Tyskland och i Italien. Länk I dag begär man 249 k, kostaee 279 k hos samma bilfirma i januari Länk Kostar 249 k och man begärde 279 k i december Länk Denna kostar nu 259 k och i mars kollade jag på denna och då ville man ha 325 k. Länk Denna kostar 275 k och i november 305 k Länk Denna utanonseras fortfarande för samma pengar 278 k jag tittade på denna bilen i julhelgen Länk samma med denna 278 k fast i julas ville man 330 k Länk Denna är forfarnade utanonserad för 300. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
| även denna är sänkt en skaplig peng Länk | |
| BMW 760 459 till 429:- | |
|
Alla bilar i annonserna ovan tycker jag saknar något, tex komfortstolar, stolvärme, riktigt fula fälgar eller dålig färg kombination. Alla rikligt utrustade och schyssta 745:or som kommer ut på blocket blir sålda ganska snabbt för runt 300k |
|
|
Sedan har den grå och den silvriga på autoclassica följt varanda i pris hela tiden och legat på 278k mkt länge. ville dom ha 330k i julas var det nog ett special erbjudande till just dig. Vill man ha en bra 745-02 med rätt utrustning/rätt färg komb. kostar den runt 300k |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Macke_M : Ja köp du den för 300k, Sen går det utmärkt att läsa innantill i anonsen: Pris: 278 000:- 338 000:- I julas var den sänkt med 8000 kr. Varför ska den kosta 300 k? och inte 229K ? Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Jag gratulerar!! En bra 745 för 229k bara att lyfta på hatten. kolla vad en bra utrustad premium 745 kostar på bmw i tyskland tex. silver från 29.9k svart från 33.5k titan från 29.8k Tycker priset runt 300k är mer rimligt än 229k. Nu är jag inte intreserad av snik utrustade bilar el färgkomb som liknar fan i mina ögon! Den grå på AC kostade 278k i julas. Men vilken köper en 745a utan stolvärme tex? Skulle persoligen inte köpt en utan aktivsits beluftning heller. Köra bmw 745 med volvo 745 utrustning stämmer inte för mig ;) |
|
| betalar verkligen folk så mycket extra för utrustning? Bilmodell+motor är väl det viktigaste, utrustning är sekundärt tycker jag. Fast detta kanske inte gäller bilar som är så dyra där folk är mer kräsna. | |
|
Problemet är mer komplext än att en 745a ska kosta si eller så, vi som äger och de andra som känner till dom vet att de har en utrustningsnivå modell djungel. En del av dom är däremot sämre utrustade och det sänker priset. Exempelvis den som var/är till salu utan skinn, vem f-n vill ha en 745a utan skinnklädsel? Sen har vi de utan värme i stolarna, ej komfortstolar, ej prologic 7, ej sätesventilation, ej dvdbaviger navigering, fula 18tums-fälgar mm.mm. Lägger man sen till att de är tråkblå med ful färg på inredningen och allmänt sliten så åker priset ner ännu mer, lägg sen till många mil, import och "skumbanantomte" som säljer så är priset nere i källaren mot ex en svensksåld med all den utrustning och skick som ovanstående exempel saknar. En BMW 745 -02 kan i dagsläget kosta ca190kkr--- ca320kkr anser jag. |
|
| Håller fullständigt med föregående talare. Att det är utrustningen som sätter priset. Det är inte enbart om priset är rätt som gör om en bil blir såld eller inte. De kvarsittarna som nämndes av BMWBåstad är nog kvar av andra anledningar än priset, skulle jag misstänka. | |
|
Skick och mil är väl ändå mer avgörande än om bilen har 17" hjul eller soltak ! Det går kanske att hitta en fin 745:a för 230tkr om man hittar någon förvirrad säljare som påverkats av prisbilden på de lik man kan hitta. En fin importbil är klart att föredra före en svensksåld. De är oftast bättre servade och mer välutrustade och dessutom billigare. Dock ska man veta att ett fint ex kostar pengar i Tyskland också. En välutrustad bil -02 -03 får man betala runt 280 för i Sverige om den är riktig och gått c:a 7-9000mil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.